Köpa föl..

saraaandersson

Trådstartare
Min mamma börjar bli sugen på att köpa föl. Hon kan egentligen ingenting om hästar.. har bara varit med mig lite i stallet och borstat på min häst. Hon vill helst ha en hingst, vilken inte jag tycker .. (då jag vill ha ett sto som vi kan avla på och eventuellt visa) Jag håller på med islandshästar och det blir då en islandshäst som ska köpa isåfall. Om hon nu köper något föl så kommer det bli jag som rider in den, tränar och eventuellt tävlar den.
Men tycker ni att det är dumt att hon köper en oinriden unghäst? .. även om det blir jag som kommer rida in och träna hästen sen. (kan skriva att jag har ridit in min unghäst helt själv och nästan bara ridit olika unghästar den senaste tiden)

Sv: Köpa föl..

Varför vill hon ha häst? Även föl blir ju stora hästar.

Å andra sidan. Om min mamma ville köpa en häst som jag skulle få rida och ta hand om skulle jag inte hindra henne... :p

varför vill hon ha en häst? varför ett föl? (islands föl är ju söta men de växer ju upp också:p)
vad kommer hon ha för nytta av hästen? vill hon hjälpa dig med hästeriet och sponsra en ny häst eller rida själv?

vad vinner hon på genom att köpa ett hingst föl?

Hon kan egentligen ingenting om hästar.. har bara varit med mig lite i stallet och borstat på min häst. Hon vill helst ha en hingst, vilken inte jag tycker ..

Spontan kommentar: Det låter som en utomordentligt dålig idé! :eek:

På detta forum har du många självutnämnda experter och nu får jag väl sälla mig till dem, men ibland ligger det faktiskt en del i vad de säger... :angel: Det hon istället behöver, är en häst som är en riktig läromästare. :bow:

Även om DU är bra på hästar och tar hand om inridning mm är jag lite tveksam. Det är visserligen bra att en nybörjare vill ta hjälp av erfarna, men om det ändå är hennes häst och om hon är HELT grön på hästar som du skriver, så blir det lite som "en blind leder en blind" och det kan gå illa... :crazy:

Unghästar behöver särskild omvårdnad och uppfostran, och att hålla hingst är INTE att rekommendera som första häst, då ska man verkligen veta vad man gör.:cool: Be din mamma tänka om och läsa på lite mer !

Spontan kommentar: Det låter som en utomordentligt dålig idé! :eek:

På detta forum har du många självutnämnda experter och nu får jag väl sälla mig till dem, men ibland ligger det faktiskt en del i vad de säger... :angel: Det hon istället behöver, är en häst som är en riktig läromästare. :bow:

Även om DU är bra på hästar och tar hand om inridning mm är jag lite tveksam. Det är visserligen bra att en nybörjare vill ta hjälp av erfarna, men om det ändå är hennes häst och om hon är HELT grön på hästar som du skriver, så blir det lite som "en blind leder en blind" och det kan gå illa... :crazy:

Unghästar behöver särskild omvårdnad och uppfostran, och att hålla hingst är INTE att rekommendera som första häst, då ska man verkligen veta vad man gör.:cool: Be din mamma tänka om och läsa på lite mer !

:bow:

Håller med om ovan.

Jag vet inte om jag riktigt förstår varför mamma vill köpa häst? Om det ändå är du som ska rida/träna/sköta - varför ska hon då äga, bara för att kanske kunna ledas runt på den om 4 år?

Vill hon lära sig Häst ska hon skaffa en tålmodig och juste läromästare. Inte en unghingst.

Sedan om det snarare är så att hon vill sponsra Dig med en ny häst (eftersom det blir du som får ta hand om den) så är saken annorlunda kanske.

När man köper ett föl så vet man aldrig vad man får. Då är det bättre att vänta något år och leta efter en som är färdig för att ridas in, eller som är inriden. Då har man lite mera begrepp om vad man får.

På engelska säger man ibland att: Green on green ska man akta sig för, dvs nybörjare skall inte ha outbildade hästar. Antingen så måste ryttaren eller hästen vara rutinerade.

Jag vet faktiskt inte riktigt varför hon just vill ha ett föl.. tror det är för att hon vill vara med ifrån början.. hon vill inte lära sig rida, hon är lite rädd för att just sitta på hästar.. utan hon vill nog hålla på mer med avel och hantering av hästar då hon älskar att hålla på med dem ifrån marken. Så hon kommer alltså inte att rida hästen, kanske lite skogsridning när den blir äldre.. så det kommer väl bli som min häst, fast hon äger den.

Anledning till att hon vill ha en hingst är för att hon börjar bli lite intresserad utav avel.. och hon vill antagligen visa och avla på hingsten sen. Men en fölhingst är ju lite chansning, den kanske inte alls passar som hingst! därför tycker jag att hon ska ha ett sto istället.. så jag tror att hon ändrade sig lite och köper isåfall ett sto föl.

Jag med medveten om att en orutinerad häst ska INTE komma till en nybörjare! men eftersom jag inte direkt är någon nybörjare och det kommer bli lite som min häst, i vilket fall dem första 10 åren. :P så jag tänker ju inte försöka hindra henne om hon bestämmer sig för att köpa ett föl.

Fast att köpa ett stoföl är en lika stor chansning som att köpa ett hingstföl om man köper fölet till framtida avel.

Ett sto ska vara minst lika lämpat för avel som en hingst. Så det är inte säkrare att köpa ett sto av den anledningen, det kan ju visa sig att den har dålig hållbarhet, inga fördelaktiga gångarter, eksem, dåligt psyke, många saker som gör att hon blir ett dåligt eller "halvbra" sto, och dessa ska man inte avla på tycker i alla fall jag.

Därför åker man och tittar på fölet/unghästen. Man ser ju om hästen har bättre eller sömre extriör, även om den växer och ändras mycket i ung ålder.. gångarterna ser man då också. Man märker ju också hur den är i psyket om man träffar den .. en hingst kan ju bli väldigt hingstig när den blir äldre och på så sätt inte passa som hingst.. men ett sto förändras inte så mycket som en hingst gör.

Satt mamma i ridskola, lar henne att rida och sen kan hon ju INNAN hon koper ett folpraktisera pa ett stuteri och see om hon verkligen vill ha allt detta arbete som kommer med avel. Det ar bara inte att skaffa fol, man maste veta vad man gor, och vem sager DU har intresse att lagga pa HENNES hast. Ocksa kan vara svart med hingst om du inte har ratt stall eller utrymme, sen skall de ju ha sallskap ocksa, har du lust att kopa en vallack som extra hast till henne?
Nej, ett fol och speciellt ett for avel ar svart. Och en hast som skall anvandas till avel bor i alla fall ha gatt igenom en premiering for bedomning.. Inte alla hastar ar gjorda for avel..

Ursäkta mig men...:grin:

Köpa ett föl för att man tycker det är kul att hantera från marken och sköta om är väl sin sak. Men att skaffa sig en hingst för framtida avelsverksamhet är en helt annan sak och verkligen inget att rekommendera för en sådan grön amatör som din mamma verkar.
Tyvärr låter sig många luras av islänningarnas storlek - men tro mig en hingst är en hingst oavsett storlek.
Har hon (ni) en aning om vad det kostar att få fram en godkänd hingst och vilket jobb det är? (För jag hoppas att hon tänker få den godkänd!)

Varför inte köpa ett BRA sto och avla på denna? Köper hon ett föl så hinner hon lära sig en hel del om att ta föl innan det är dags.

Ursäkta mig men...:grin:

Köpa ett föl för att man tycker det är kul att hantera från marken och sköta om är väl sin sak. Men att skaffa sig en hingst för framtida avelsverksamhet är en helt annan sak och verkligen inget att rekommendera för en sådan grön amatör som din mamma verkar.
Tyvärr låter sig många luras av islänningarnas storlek - men tro mig en hingst är en hingst oavsett storlek.
Har hon (ni) en aning om vad det kostar att få fram en godkänd hingst och vilket jobb det är? (För jag hoppas att hon tänker få den godkänd!)

Varför inte köpa ett BRA sto och avla på denna? Köper hon ett föl så hinner hon lära sig en hel del om att ta föl innan det är dags.

Som jag har skrivit tidigare så tycker jag att hon inte ska köpa en hingst.. Jag själv jobbar på ett stort stall med islandshästar (ca 70st hästar) där det både ingår unghästar, avelsston, avelshingstar, träningshästar, ridskolehästar osv.. Jag vet mycket väl vad det kostar och vilken tid man måste lägga ner för att få en hingst godkänd.

Ett bra sto kostar en hel del att köpa.. om man jämför att köpa ett föl som kanske kostar strax över 20.000kr (om den har bra stam) .. och ett första klass sto.. som kostar över 100.000kr. Så det blir ett föl isåfall.. men det kommer vara jag som rider in, tränar den osv .. och jag kommer antagligen att avla på den sen också och se till att den visas. Mamma vill mest äga en häst, pyssla lite, ta något föl och kanske rida små skogsritter när dem blivit lite äldre.

Nähä okej.... :p

Vad bra att man kan bedöma lämpligheten för avel redan i fölstadiet, men det krävs lite mer än vad som kan ses vid blotta ögat i låg ålder.

En hingst kan ju vara hur "snäll" som helst vid fölstadiet, men efter något år så märker man om hingsten blir väldigt hingstig och inte platsar som hingst pga. psyket. Ett sto får inte hormoner på samma sätt.

och jag vet mycket väl att det är mycket som spelar in. Men man kan ändå se på fölet/åringen ungefär vad den har för gångarter, psyke osv.

Satt mamma i ridskola, lar henne att rida och sen kan hon ju INNAN hon koper ett folpraktisera pa ett stuteri och see om hon verkligen vill ha allt detta arbete som kommer med avel. Det ar bara inte att skaffa fol, man maste veta vad man gor, och vem sager DU har intresse att lagga pa HENNES hast. Ocksa kan vara svart med hingst om du inte har ratt stall eller utrymme, sen skall de ju ha sallskap ocksa, har du lust att kopa en vallack som extra hast till henne?
Nej, ett fol och speciellt ett for avel ar svart. Och en hast som skall anvandas till avel bor i alla fall ha gatt igenom en premiering for bedomning.. Inte alla hastar ar gjorda for avel..

1. Jag kommer sköta ridning, träning, inridning, eventuell tävling osv.
2. Jag vet vad jag gör... arbetar med hästar just nu på en gård med ca 70st hästar.. där vi har inackordering, avel, hingstflock, ridskola, in/tillridning osv..
3. Jag har intresse utav att hålla på med hennes häst, annars skulle jag ALDRIG uppmuntra henne till att köpa.
4. Hålla hingst är inga problem.. innan inridning kommer den isåfall att få gå i unghingst flock -såklart! (skulle aldrig låta den gå med någon gammal vallack..)
5. Jag vet mycket väl att det är bra att visa hästen om man vill använda den till avel, det är självklart den ska visas! och jag vet precis vem som ska visa den också isåfall..

1. Jag kommer sköta ridning, träning, inridning, eventuell tävling osv.
2. Jag vet vad jag gör... arbetar med hästar just nu på en gård med ca 70st hästar.. där vi har inackordering, avel, hingstflock, ridskola, in/tillridning osv..
3. Jag har intresse utav att hålla på med hennes häst, annars skulle jag ALDRIG uppmuntra henne till att köpa.
4. Hålla hingst är inga problem.. innan inridning kommer den isåfall att få gå i unghingst flock -såklart! (skulle aldrig låta den gå med någon gammal vallack..)
5. Jag vet mycket väl att det är bra att visa hästen om man vill använda den till avel, det är självklart den ska visas! och jag vet precis vem som ska visa den också isåfall..

Varför startade du den här tråden?

När folk svarar dejj så går du till mothugg direkt, vad ville du ha ut av den från början? Tala om för alla att "min mamma köper häst åt mejj" för input huruvida man ska köpa föl som totalt okunnig verkar du ju inte vilja ha.

Om du är så duktig och erfaren som du säger så borde du väl kunna avgöra själv om ni ska köpa föl?!

Än en gång, vad ville du med tråden från början?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: Tora
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar