Köpa "föl i magen"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Snovind
  • Startdatum Startdatum
S

Snovind

Köpa \"föl i magen\"

Någon som gjort det? jag har alltså bestämt hingst till stoet och fölet är mitt (om det blir något). Det är ett diplomsto och hon är nu konstaterat dräktig :)
Har någon annan gjort så? Hur har ni gjort med betalning, försäkring med mera. Jag vill gärna utbyta erfarenheter Ieller i mitt fall brist på erfarenhet) :rofl:

Re: Köpa \"föl i magen\"

Jag gjorde ju så nästan, fast jag lånade hela stoet :D

Tja, stoet står i vårt stall så jag kommer följa det hela nära iallafall, vilket gör det extra roligt, får ju verkligen följa med hela vägen.
Har ditt föl kommit iår eller är hon betäckt i år?

Han föddes förra året, en riktig sötnos! Fast nu är han såld till en jättegullig tjej. Jag ska åka och hälsa på honom om ett par veckor, första gången jag ser honom sen januari!!

Jag har inte köpt föl så, däremot har jag SÅLT så! :D :bow:
VI gjorde så att köparen betalade språngagiften och jag för alla andra kostnader för stoet. (DET är nog väldigt och ovanligt förmånligt för köparen, dock...)
De äger fölet från första dagen och står för försäkring och eventuell veterinärvård, vaccinationer och sånt.

*önskar att jag hade fler såna köpare* :p

Uppfödaren till min Best gjorde så! När stallägaren berättade att han hittat ett sto som han tyckte verkade bra, men att detta sto tyvärr var dräktigt, sa hon direkt att hon skulle köpa fölet! Tyvärr, får man kanske säga, är det stoets ägare som står som uppfödare. :smirk:

Immer

varför skulle inte köparen stå för stoets kostnader under tiden?

Jag har egentligen inget bra argument till det :p, men jag kände nog att jag inte hade nåt större behov av det - det är ett shettissto som ändå inte kostar särskilt mycket att hålla. Och jag vill ju gärna ha föl efter henne, men det är ju inte alltid så lätt att bli av med dem så jag tyckte väl att har jag nu fölungen såld redan vid betäckningen så står jag gladeligen för resten! (astt det sen blev betäckning med min hingst gjorde ju att jag fick DE pengarna i alla fall - men det skulle varit en annan hingst från början, blev lite struligt med det dock)

Jag hade planer på att göra så med ett sto vars ägare jag kände sedan innan. Jag har ett gott öga till alla hennes avkommor, och var sugen på en egen som jag själv fick bestämma hingst till. Vi planerade det hela och jag skulle få betäcka på våren 2003. I januari åkte jag ut och hälsade på och blev då totalt förälskad i hennes årsföl, som jag innan hade tyckt inte såg mycket ut för världen. Så det slutade med att jag köpte honom istället!
Vi hade kommit överens om att jag skulle bekosta allt, dvs betäckning och allt runt det, stoets uppehälle, försäkring mm under dräktigheten. Hon skulle däremot stått kvar hemma hos dom. Deras arbete runt henne skulle dom stått för mot att jag hjälpt till vid treårstest, fölvisningar osv med deras andra uppfödningar. vilket jag alltid gör ändå :)
Nu i efterhand hade det såklart varit kul att vara med från början, men det har jag iprincip varit eftersom jag hjälper dem då och då. Och jag slapp risken att till slut stå där med en kastad fölunge eller nåt annat tråkigt.
Och jag kunde inte fått en bättre häst än min nu tvååriga yngling :)

Aha...en shettis! ;)

Min hjärna slog om till "halvblod"...he,he måtte vara en skada jag har! :D :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 944
Senast: cirkus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 929
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar