Köpa föl eller unghäst?

Sv: Köpa föl eller unghäst?

Det som är allra viktigast när man köper yngre hästar eller föl är att se på mamman. Räkna med att fölet kommer bli mkt lik henne i alla fall i temperamentet.
Jag gjorde det misstaget en gång ,köpte ett föl u:ett tjusigt sto men som hade ett otrevligt sätt. Han hanterades efter konstens alla regler men blev aldrig någon trevlig ridbar individ.
Det stoet hade hamnat i avelsboxen för att hon inte gick att rida:devil: .

Sv: Köpa föl eller unghäst?

litenmama skrev:
Ingen mera med råd!!!
Snälla:D
Jag bara älska föl, föder upp själv, men jag tycker det är för tidigt att sära på mamma och föl för gott när de är 5-6 månader...Enligt min egen erfarenhet blir de mer harmoniska om de få gå med sin mamma om dagarna tills de är ca 9 månader....En del föl kan få beteendestörningar om de säras på för tidigt exmpl: luftsnappning...;)

Lycka till med ditt val

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 703
Senast: Badger
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama