Köpa föl eller inriden yngre häst?

Lillasystern

Trådstartare
Jag har i alla år drömt om en egen häst och nu börjar den drömmen äntligen gå mot en verklighet.

Så nu till mitt bekymmer. Ska jag köpa ett föl eller en redan inriden yngre häst?
Jag har två små barn, 2 och 4 år så det är lite därför jag fundrar på att det kanske är bättre att köpa ett föl som inte kräver riktigt lika mycket tid dom första åren. Men samtidigt vill jag ju ha en häst jag kan rida nu.
Vill gärna ha en yngre häst som jag kan forma själv.

Ett tredje alternativ är att ta ett sto på foder och ta ett föl efter henne. Har blivit erbjuden att få låna ett sto i stallet där jag är medryttare. Hon har tidigare fått 4 fina föl men är 22 år nu så jag är lite tveksam pga hennes ålder.

Så vad tycker ni?

Sv: Köpa föl eller inriden yngre häst?

Om du köper ett föl får du räkna med iaf minst 3 år av "ingenting".
Köper du en yngre, men inriden häst kan du börja rida men det kräver inte träning 5 dagar i veckan utan är snarare positivt om det blir lite sporadiskt och försiktigt ett par gånger i veckan. Se dock till att inridningen gått tillväga på ett kunnigt och bra sätt, det är inte roligt att få göra om allting när hästen redan är förstörd.
Att du får låna ett sto att ta föl på blir ju i princip samma sak som att köpa ett föl men du kan rida fram till fölningen (ett par månader).

Det är svårt att råda någon annan då man inte vet vad denne söker, har för tid, pengar o.s.v.
Jag kan bara svara för mig själv då jag om ett par år säkert kommer leta egen igen (sålde min skatt för en vecka sen exakt). Jag kommer troligtvis söka en 3 åring, orörd, med bra stam och lovande gångarter. Jag är tillräckligt säker på min egen erfarenhet för att rida in själv och jag vet exakt vad jag vill ha ut av min häst och på vilket sätt jag vill ha den tränad. Då är detta det ultimata för mig som inte vill vänta tre år extra innan man kan "skörda det sådda fröet" sas.

Så vill du rida nu, köp en inriden unghäst.
Har du ridit in förut, köp en oinriden unghäst.
Det är mina tips.

(Utgår från att du vet vad du gör i ridningen, då du gärna söker yngre häst att forma själv.
Om inte så blir tipsen helt annorlunda.)

Jag rekommenderar sig inte att låna stoet om det är en fölunge du är ute efter. Det är alltid en chansning om stoet blir dräktigt eller inte och om hon inte blir det har du betalat massor med utgifter för INGENTING. Sen har du 11 månader av spänning där det egentligen kan hända vad som helst. Sen om fölningen går bra så är det ju inte säkert att fölungen är frisk och kry. Och även om du valt de perfekta föräldrarna är det inte alls säkert att fölungen blir vad du vill ha.

Jag har varit med om detta och vi gav upp efter 3 år av försök bara att få stoet dräktigt.

Köp en färdig häst som du vill ha istället :)

Sen vet man aldrig heller om stoet överlever... Vi fick en mardröms första fölning här hemma, stoet fick livmoderframfall och när vet efter mycket tvekande äntligen kom ut var det redan försent... (vi tillhörde inte den ena vettens distrikt den andra trodde på lite kolik känning och den tredje skyllde på ngt annat osv eller så bad de oss att ringa strömsholm som ligger typ 1 och en halvtimmes resa bort så hade hon dött i transporten istället...)
Där stod vi då med ett föl som bara var ett par timmar gammal...
Som tur var så fick vi tag i en fostermor rätt fort och hon klarade sig. Men man behöver ju inte ha samma tur nästa gång...

Det här är inte aktuellt för mig ännu, men har själv funderat på¨att endera ta föl på mitt sto eller köpa en oinriden unghäst. Jag har hittat en perfekt hingstkandidat och jag skulle vilja ha min häst "personlighet" men sen hingstens gångarter :P. Det är en allt för stor chansning enligt mig. Det kostar att betäcka, sen kan det alltid bli komplikationer, sen har man ingen aning vad man får för föl, de kostar att ha fölet. Stoet går inte att rida på en tid + att den måste byggas upp på nytt. Nej jag kom fram till att den dagen jag har tid för en ny häst köper jag en oinriden unghäst med lovande gångarter. Jag kommer troligtvis själv att rida in den med hjälp av tränare. Har ridit in unghästar förut men har aldrig töltsatt och där behövs nog hjälpen sen.!

Så jag skulle nog ge råd till dej att söka runt efter unghästar, då vet man iaf nästan vad man får :)

jag går på föregåendes linjer.. jag har en tvåring som jag "beställde" av en vän till mig för att jag älskar hingsten som är pappa o som hon äger.. fick låna en livmoder av henne oxå, jag drog full jackpott o fick ett silvergulsvart stoföl men väntan är nästan olidlig ;) jag har väntat på henne i snart tre år o det är minst ett år kvar tills jag kan börja med henne.. o det är ju inte alla som har samma tur som jag hade o fick just det jag ville ha!!! nä är du ridsugen o vet vad du gör så leta efter en fin oinriden treåring.. det tycker jag låter som den bästa ideen :) lycka till med ditt hästköp!

Tack för era åsikter!

Ni verkar vara rätt överrens om att det är bättre att köpa en unghäst.
Jag har aldrig ridit in en häst förut men jag har tillgång till en duktig tränare och det finns flera i stallet som ridit in sina hästar nyligen men jag funderar ändå på om det kanske ändå är bättre att köpa en häst som är inriden eller iaf påbörjad.

Jo om du aldrig ridit in en häst, så kanske de är bäst att köper en färdig inriden eller påbörjad häst som du sa. Bara du tar reda på att den blivit rätt inriden! Då vet du kanske också lite mera va du köper, och de finns ju massor ännu att jobba på efter att hästen blivit inriden :)

Lillasystern: Jag har varit i precis samma situation som dig, enda skillnaden är/var att jag har haft egen häst i 15 år innan jag skaffade mig en åring. Min gamla häst fick jag ta bort akut pg av fång efter 15 år i min ägo, ett tungt beslut. Men för att komma vidare så ville jag skaffa mig en ny häst, denna gången en unghäst/föl som jag kunde växa upp och utvecklas med. Jag hade vid tillfället två barn som var 2 och 5 år gamla och jag tänkte precis som dig, han får bara vara tills han blir ca 3-4 år gammal och mina barn blivit äldre.

Att jag köpte min unghäst är ett val jag aldrig ångrat! och jag bestämde mig redan innan för att när det var dags för inridning så skulle han lämnas bort, sedan skall jag träna inför instruktör samt träna själv efter inridning. Så det jag har gjort innan är egentligen bara de vardagliga sysslorna, som hovskötsel, in-ut släpp samt ledarskapsövningar (han var mycket sällskaplig och bufflig när han kom) han var ett år när han kom till mig och jag körde honom direkt till ett unghingstbete några mil härifrån där gick han helt ostört på en ö med en massa andra kusar stora som små. Han började hanteras "på riktigt" sommaren han var tre då han kom hem till mig och gick i mindre flock på fyra hästar.

Nu är det ju självklart skillnad på unghäst och unghäst, jag har haft turen och fått tag i en riktigt lugn och stabil unghäst, vi har skapat ett speciellt band mellan oss, han har respekt för mig och litar på mig. Helt underbart, och nu börjar kapitel två för vår del - dags att lämna på inridning och utvecklas ännu mera tillsammans!

Lycka till med att hitta den rätta hästen! kan man inte/ vill inte rida in själv så finns det alltid hjälp att få. Bara man är beredd på att det kostar och krävs mkt tid för fortsatt utbildning efter inridning.

//Ulrika

någon gång måste ju va den första eller hur??? har du bra tränare o kompisar med kunskap som du litar på så tveka inte att köpa en oinriden!! då får du den som du vill ha den!! har man lite sunt förnuft så brukar det inte vara några problem.:D o som tidigare har sagts så kan man ju alltid ta hjälp sen .. min första jag red in va en ohanterad 5 åring med brokig historia. jag gjorde grunden så han va åkbar i skritt o trav sen fick han åka till en tränare en månad. funkade gör bra o blev inte alls så dyrt.

Om jag vore du så skulle jag köpa en ridbar yngre häst. Rent ekonomiskt är det väldigt fördelaktigt att köpa en inriden häst idag, då det är kraftigt prisras och många sådana hästar till salu. Köper man ett föl, måste man komma ihåg att de kostar en del innan de är färdiga och det brukar i slutänden vara bra mycket dyrare att hålla en unghäst de första åren + inköpspris +eventuell träning än att köpa en inriden yngre häst. Precis som någon skrev tidigare så kräver en unghäst inte lika mycket träning den första tiden, då de oftast rids kortare pass och inte lika många dagar i vecan. De mår även bra av pauser i utbildningen då de får smälta det de lärt sig.

Jag skulle inte låna ett sto och ta föl på, ännu fler kostnader för ett föl som kanske inte alls blir som du vill.

Alla som funderar på att köpa häst nu, har verkligen marknaden på sin sida och ett stort utbud.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 386
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 410
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 882
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka