Köpa en gammal häst

Z

Zeta

Jag har haft en gammal häst förut. Jag hade honom i 10 år och han blev 27 år gammal. Det var en arabvalack. Så jag vet hur en gammal häst ska skötas och hanteras för att må som allra bäst.

Nu är det som så, att jag varit och provridit en gammal fin läromästare och blivit störtförälskad i denna hästen. Det är en 19 årig halvblodsvalack som under sina yngre år tävlat mycket upp till och med 1,35 m hoppning. Han är väldigt välskolad och en riktigt fin läromästare.

Hästens ägare vill ha nästan 30 000 kronor för honom och det tycker jag är för mycket med tanke på hans ålder men jag vet inte? Vad tycker ni är OK pris för en så pass gammal men ändå pigg och kry läromästare? Hade jag fått bestämma själv hade jag gett max 10 000 kronor för honom i och med att det krävs mer omvårdnad än normalt av en så pass gammal häst i form av tätare tandkontroller, mer mat och kanske massörer med mera och själva avlivningen kostar mellan 5-7.000 kronor när väl den dagen kommer (som jag givetvis inte vill tänka på idag men ändå vill ta med i beräkningen).

Vad tänker ni om köp av så pass gamla hästar?

Sv: Köpa en gammal häst

Är hästen helt frisk, utan problem med förslitningar/skador/åldern/sjukdom, tycker jag inte att priset låter så högt. Halvblod är (ofta) inte billiga i inköp, och är hästen välutbildad så är det värt en del, imo.

30000 är alldeldes för mycket ! Som du själv skrev är det mkt mer att ha koll på, vilket i sig kan medförs en del merkostnader.

10-15 tusen max

Kan man ens ha en så gammal häst livförsäkrad??

Nä jag hade betalt max 10'

Jag tycker inte det låter särskillt mycket om hästen är helt frisk och är i bra kondition. Jag tycker inte att det är en särskillt hög ålder heller på en frisk häst. Är hästen fräsch så kan den lätt leva och hålla igång utan problem i 10 år till.

Men som sagt, priset förutsätter tycker jag att hästen är i full kondition så man vet vad den klarar och inte. En häst i den åldern hade jag inte betalat så mycket för om den inte var igång men annars tycker jag priset är sunt, det är ju ändå en läromästare och du kan lära dig mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 205
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Hästmänniskan Jag började för några år sedan rida igen efter ett långt uppehåll efter en olycka som gjorde mig ridrädd. Efter år som medryttare har...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 473
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix