köpa eller avla själv?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ragge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 188
Sv: köpa eller avla själv?

Jag har sett ett par Bonaparte hästar med bra gång och mycket bra lynne..
Så jag skulle valt att ta ett föl på henne istället för köp ;)

Mia

Jag bor på gotland och funderade på Don Romantic förra året och pratade med de på Gräsbo då. De sa att hingsten tappas på morgonen och skickas med flyg till dem och skickas sedan med post och man har det på morgonen nästa dag och det är ju det samma som om det skickas från en svensk hingst. Så det skall inte vara några prolem.

Jag har sett ett par Bonaparte hästar med bra gång och mycket bra lynne..
Så jag skulle valt att ta ett föl på henne istället för köp ;)

Mia

Lynnet på Bonaparte-hästar, det jag sett, har varit väldigt bra (efter min smak). Mjuka och vänliga hästar, som aldrig skulle göra en fluga förnär. En del kan vara tjuriga mot andra hästar vad jag hört, och en del tittiga på hinder, men bra inställning till ridning (tycker det är kul att bli ridna, vill göra rätt). Gången... Nja, det kanske inte var där styrkan ligger, de jag har sett. Men det beror såklart mycket på mödernet, han har ju trots allt lämnat fina dressyrhästar.

Precis, jag hade en dansk hingst som reserv förra gången jag seminerade och då sa de precis samma sak.
Ett tips till TS är ju att bara slå en signal till J&G O så får hon svar på en gång!
Skönt att ha så nära till hajstäde, i år har jag flyttat mitt sto (och framförallt mig själv) så jag har längre att åka. ZZZzz bara att gå upp tidigt om man ska vara där till 06.00...

Det är väl Bonaparte som sticker ut där, annars är det ju dressyrstam på hästen. Men hur bra är hon själv? Vad har mödernet lämnat förutom henne? Det kan ju ge en fingervisning.

Bonaparte gick svår hoppning och har lämnat ett antal hopphästar, men även 4 svårklasshästar i dressyr, bl a den godkände hingsten Tabac 699, och 27 hästar i msv dressyr, så han kan nog användas till dressyravel också.

Visserligen, men jag tittade på blupen, och ser man till den är han ju ingen lysande gångartsförärvare direkt. Men dressyr är ju inte bara gångarter, det är ju lynne och ridbarhet också!

Väljer du att ta föl på ditt sto så.........

¤ Får du själv välja hingsten.
¤ Du får vara med ifrån allra första början.
¤ Du vet att fölet har fått den bästa starten.
¤ Du kan själv styra hanteringen ifrån början.

Nack delen är..........

¤ Ditt sto blir avställt och kan inte ridas hela tiden.

Att köpa in en ett åring....

¤ Pris fråga.
¤ Att åka runt och leta efter det man vill ha, kostar också pengar.

Oavsett vad du väljer så är det en chans tagning, man vet inte vad det blir när man betäcker, men du vet inte heller vad det blir av den ett åring som du köper heller.

Jag hade givit ditt sto, möjligheten att få bli mamma. Mitt sto blev otroligt mycket lugnare efter att få bli mamma.
Hon var också ganska häftig som unghäst.

Lotta

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har... 2
Svar
20
· Visningar
1 952
Senast: cirkus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 181
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 528
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka