köpa eller avla själv?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ragge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 188

ragge

Trådstartare
Jag har ett sto som är efter San quintero-Bonaparte-Urbino-Ceylon...
Skulle vilja ha ett föl som är lämpat för dressyr, är jag helt ute och cyklar om att vilja betäcka detta sto?
Eller är det bättre för mig att köpa en åring som jag vet hur den rör sig mm...jag vill ha en med bra gång och som går att rida med lätta hjälper som kan gå upp till iallafall intermediär 1!!!

Och om jag skulle betäcka henne, vilken hingst kan passa om man tittar på stammen?
Skulle vilja att avkomman blev lite högre än stoet...runt 170cm.

Sv: köpa eller avla själv?

Det är väl Bonaparte som sticker ut där, annars är det ju dressyrstam på hästen. Men hur bra är hon själv? Vad har mödernet lämnat förutom henne? Det kan ju ge en fingervisning.

Hon är enda fölet, men mamman(e. Bonaparte) är en ganska krallig sak därför tog dom san quintero som pappa på denna.
mamman har 10 på skritt och galopp och rörlig och spänstig trav, men lite liten.
Detta stoet som jag vill avla på har aldrig haft föl, men har fullblodets alla lättheter som jag vill behålla, men hon kan flyga i luften ibland lite för snabbt...:o
Annars så är både stoet och mamman fina extriört och har guld på utställning...Skulle vilja ha lite mer liggande bog och större över manken, annars är stoet väldigt fint.
Har tittat lite på Don Romantic från danmark...men vet inte hur mkt det kostar att ta hit honom, och om han står på fryst??
Stoet står nämligen på Gotland!

Tittar man på mormor så verkar den bästa avkomman dressyrmässigt vara med Don Primero, så det är väl inte fel att fortsätta med Donnerhall-blod, kanske?

Det man får tänka på är att många fina hingstar har mycket blod i sig och om man då har ett sto som lätt flyger i luften så får man ju gå till sig själv och fråga om m an klarar av det?! Har nämligen själv köpt loss ett D-Day sto m fullblod på mödernet och hon blev alldeles för hot och var en problemhäst när jag köpte henne. Varken uppfödarna eller Bo Tibblin (som haft henne i sitt stall på utbildning) trodde att de någonsin skulle få se henne likna en vanlig häst, en häst som går å rida, leda osv och framförallt inte tävlandes på någon nivå. Stoet hade (har) mkt blod i sig och krävde mkt av sin utbildare, hon provade allt och inget och försökte göra en rädd osv. Och när jag skulle sälja henne blev jag nedringd av folk som provridit lr bara sett/hört om D-Day hästar som är monster. Jag hävdar att de hästarna fått dåligt rykte pga att de inte varit tillräckligt kunnigt folk som haft hand om dessa hästar. Tro mig eller ej men stoetsålde jag till en tjej -14 år gammal och allt går perfekt och hon är exemplarisk.

Summa summarum: don romantic är en superfin hingst mkt power och lätthet och smidighet. har själv letat häst e honom. han e ju g stor så ngt litet föl lär ju inte trilla ut. men han e hot. hans fader e hot. men med rätt hand (som de två har) så blir d SUPERfina hästar.

Annars har jag själv ett gott öga till don primero (om man är orolig för för mkt hetta är han en g fin hingst, hans avkommmor blir väldig lagom mellan öronen även m hotta ston), florestan blodet (en del av hans avkommor e dock g små men leta så hittar man många fina) han är otroligt förärvningssäker m avkommor i topp och många hingstar e sig som lämnat otroligt bra hästar. kvickare hästar än hohenstein blodet men även här har vi hotta hästar, ädlare än warsteiner, de niro bloden osv. sen har vi ferro (fd olympic ferro) som har flera fina söner som är smäckra med fina rörelser men även där är hettan ett kännetecken.

Aja det är bara mina små favvisar.
Lycka till!

Hänger på lite...

Har själv använt Don Romantic på mitt fbl-sto. Fick en ursnygg liten hingstunge förra året, mörkfux med mkt vitt. Stoet är ca 160 cm o jag tror inte den lille blir så jättestor, gissningsvis runt 163-165 cm. Han har MKT attityd men är ingen dumskalle på ngt vis, lyssnar o är lättlärd men det är inte mkt som skrämmer honom direkt.
Don Primero gillar jag skarpt, ska själv använda honom på ett av mina ston i år. Hur stort är ditt sto? Risken är ju att avk blir liten om ditt sto inte är så stort. Iom att det är hennes första föl så vet man ju inte hur hon nedärver sig i strl heller.

Det enda som skulle kunna ställa till det är om storleken är viktig. För det är ju ett lotteri och så finns det små hästar i bak stammen. Så om avkomman måste bli över en viss storlek är det säkare att köpa en "färdig" än att avla själv.

Annars så har du ju fått bra råd.

Jag vill absolut ha en med fart och fläkt i då jag ridit mkt svåra hästar och tagit mig an svåra pållar...
Men det ska ju finnas en gräns också så man inte blandar blod så man inte får ha livet i behåll...:angel:
Det enda då är alltså storleken...stoet är 162 bara...det är därför som jag inte rider henne själv, då jag vill ha större hästar...inte för att jag är stor utan jag bara trivs bättre med större...
Jag hade en avkomma efter Cherry(stoets mmm)Vancouver som va 172 så det finns lite stora i stammen iaf.
Det va min drömhäst...sååå himla känslig och framåt!!!men han va hopphäst och gick upp till 140 och msv.b dressyr...

Jag har ett sto som är efter San quintero-Bonaparte-Urbino-Ceylon...
Skulle vilja ha ett föl som är lämpat för dressyr, är jag helt ute och cyklar om att vilja betäcka detta sto?
Eller är det bättre för mig att köpa en åring som jag vet hur den rör sig mm...jag vill ha en med bra gång och som går att rida med lätta hjälper som kan gå upp till iallafall intermediär 1!!!

Och om jag skulle betäcka henne, vilken hingst kan passa om man tittar på stammen?
Skulle vilja att avkomman blev lite högre än stoet...runt 170cm.

Köpa eller avla var frågan???!!

Det är svårt att säga. Jag kan inte mycket om halvbloden.
Men jag har en vännina som har ett sto e: San Quintero. Den damen har attityd och vilja. Mycket tuff brud. Detta sto betäcktes men bar på tvillingar. Det ena klämdes och båda absorberades tyvärr. Detta sto var dräktig med Corlensky G. Så där förlorade dom en del pengar.. Men sånt är spelet.

Men sedan är ju frågan också om du har tid/råd att ta risken...
Köper du en "färdig" så slipper du ju föda stoet 1 år, betäcknings omkostnader, föda fölet 3 år mm mm.
Dom kostar ju mycket att få fram. Och sedan kan dom skada sig och inte bli något utav...

Men visst är det kul med avel. Och jag är risktagare. Dvs jag avlar fram det jag vill ha....

Stoet står på mammas gård och är hennes eg...hon har 47 hästar och våran familj har avlat i mer än 20 år...så pengarna...det är jag som betalar semin mm. sen står ju stoet redan på gården och föda henne lite extra för att ha föl blir inte så mkt om man redan räknar alla andra pållar...sedan har vi egen havre och hösilage(med toppvärden)så det enda som behövs är i slutet lite extra krafft...sedan springer alla hästar på 150 tunnland!!!

Pengar ja...kan inte räkna danska kroner...hur mkt blir det med fryst som skickas till Gotland med Dom Romantic??Hur betalar man till han??är avgiften allt på en gång eller vid 90 dygn eller hur funkar han?och vem har han i sverige/vem ska man vända sig till?

Det var ytor att springa på det :banana: :banana: :banana:
Jag vet inte alls hur mycket halvblods hingstarna tar... Där är jag novis.

Jag har letat upp Gränsbos hemsida som hade Don Romantic förra året 3000:-/språng + 90 dgr 6000:-, framkt danm-gränsbo 625:-+moms. Det är ju en riktlinje. Ring och hör med dem så får du ju veta närmare var det slutar och hur mycket Gränsbo fått betala Danmark. Gränsbo är supertrevliga att ha å göra med!

Sen tycker jag att du ska satsa, du vet ju vad du vill ha, du vet/tror/hoppas att du klarar av det så jag röstar för don romantic!

Sen är det ju ganska långt till säsongen så ring och hör med folk som avlat med honom, åk ut å titta på avkommor osv så får man ju ett mer hum. Samt att det är ett trevligt tidsfördriv!

Lycka till!

måste man stalla upp stoet på gränsbo då eller kan det skickas fryst till gotland?Vi brukar seminera på travare bara en mil från oss, så det hade vart smidigt att bara behöva åka dit ett par gånger...

Kolla med stationen om de hanterar fryst, det gör inte alla stationer, men om de gör det ska det inte vara några problem att få det till Gotland.

Don Romantic gick åtminstone inte i fjol på fryst till Sverige. Men varför kan du inte ta TAI till Gotland? Det gör ju andra hingstar.

Trodde inte att det gick...flygen går ju inte för ofta..hur länge lever sperman innan den "försvinner"??

Jag kan inte se något fel med att försöka avla fram dressyrhäst från det stoet.

San Qiuntero var väl uppe i msv dressyr innan han dog.

Bonaparte har visserligen tävlat svår hoppning själv, men sonen Tabac gick svår dressyr liksom ytterligare tre avkommor.

Urbino lämnade flera svårklasshästar i dressyr, och Ceylon hade 13 avkommor i svår dressyr.

Trodde inte att det gick...flygen går ju inte för ofta..hur länge lever sperman innan den "försvinner"??

Väldigt olika på olika hingstar hur länge spermierna lever. Hos vissa lever de (och är befruktningsdugliga) upp till en vecka efter tappning, medans hos andar bara ett par dygn.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har... 2
Svar
20
· Visningar
1 952
Senast: cirkus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 181
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 528
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka