Köpa/elda sur ved

Passion

Trådstartare
Vi hyr ett hus som värms upp via vedpannan. När vi flyttade in gjorde vi en deal med hyresvärden som skulle sälja ved åt oss till ett bra pris eftersom vi var lite oroliga för att det skulle bli dyrt och krångligt med vedeldat.
Hyresvärden säljer ved så vi skulle få torr ved hemkört på pallar. Toppen!

I hyran har vi därför lagt in en månadskostnad på ved som vi alltså betalar i förväg.

Nu har han sålt slut på sin ved och är inte alls lika mån om att göra oss nöjda längre eftersom han har märkt att vi är ganska mesiga och för snälla...

Hans lösning var att komma hit med ett stort lass träd som delvis är från hans skog och är ruttna och delvis träd som har legat på backen i några år.
Han lämnade också en motorsåg som saknar kastskydd och tyckte att vi får fixa det själv. Jag är sjukskriven, min sambo har dålig rygg, vi har fullt upp med en bebis och noll erfarenhet av motorsågar.
Vi måste ju ha värme så min sambo stod ute i över en timme i helgen och fick ihop ved som räckte i två dagar. Den är sur och blöt och det slocknar om man lägger på för mycket. Väldigt dålig värme! Och sambon har nu värk och veden är slut, vi är slut och jag känner mig bara lurad och leds
Hade vi haft bättre ekonomi hade vi köpt av någon annan men ved verkar kosta 3-400 kr. per kubik och vi betalar nu inte ens hälften av det.

Vad ska vi göra?

Sv: Köpa/elda sur ved

Har ni en deal på torr ved på pall så är det vad ni ska ha, hur han får tag på det är värdens problem.

Ja jag tycker också det. Sambon tycker inte att vi ska börja tjafsa för han är rädd att vi får problem med hyresvärden om han blir sur på oss. Dessutom fick vi ju ett så bra pris på ved så det kanske är otacksamt att börja klaga men det är ju inte det här vi betalar för, även om det är billigt.

Tyvärr så har vi inget skrivet, vi har ju lärt oss att aldrig göra muntliga avtal mer... Men eftersom vi har kontrakt på att hyran är på x antal tusen och vi betalar in mer än det kanske det räknas som bevis på att vi har en deal med veden? Jag vet inte.

Hur många kubik per år gör ni av med? (borde hyresvärden veta om inte annat)
En normalstor skapligt isolerad villa gör av med runt 20 kubik om året.

Det är febuari. Om veden är slut nu så borde ni inte behöva köpa speciellt många kubik för att klara hela våren.

300-400 kr/kubik är ett jättebra pris! Får ni fatt i ved till det priset så är ni att gratulera.

Kan ni inte köpa 3-4 kubik så ni klarar er ett tag (en månad?) och så ta in lite av den sura veden i pannrummet allt eftersom?

Vi har en väldigt ineffektiv panna. Den är ute på gården i en separat vedbod, ca 20-30 meter från huset och det försvinner massa värme på vägen in i huset. Dessutom är pannan gammal och har inte alls några nya smarta funktioner.

Sen i somras har vi använt ca 50 kubik! Det kommer alltså att bli dyrt att köpa ved så vi klarar våren.
Det går ganska trögt att torka veden i vedboden också eftersom den är i en egen liten byggnad och det bara är +3-5 grader där.

Pannan blir definitivt inte mer effektiv av att ni sureldar. Veden ska ha legat minst ett år vid användning, annars är det meningslöst. Dessutom är det stor skillnad på energivärde på olika trädslag, försök få tag i ren björk.

50 kubik är vad som går åt till hela grannens storgård i uppvärmning, hur eldar ni egentligen? Jag kan förstå om värden lessnar på att förse er med "skänkesved" om ni inte eldar klokt.

Vi har en väldigt ineffektiv panna. Den är ute på gården i en separat vedbod, ca 20-30 meter från huset och det försvinner massa värme på vägen in i huset. Dessutom är pannan gammal och har inte alls några nya smarta funktioner.

Sen i somras har vi använt ca 50 kubik! Det kommer alltså att bli dyrt att köpa ved så vi klarar våren.
Det går ganska trögt att torka veden i vedboden också eftersom den är i en egen liten byggnad och det bara är +3-5 grader där.

Jag kan tänka mig att det går åt mycket ved om det inte finns ackumulatortankar utan att ni måste elda dygnet runt. Men 50 kubik på en höst låter ändå VÄLDIGT mycket!! Det borde bli närmare 80 kubik innan vintern är slut?
Som sagt - 20 kubik gör jag av med på fem rum och två kök.

Värme borde inte försvinna på vägen in. Det låter jättekonstigt. Värmerören går väl i marken? Det är ingen speciellt ovanlig lösning att ha pannan separat och en kulvert in till huset. Jag har det så.

Hur gammal är "gammal" panna? Min är från -94 och anses modern.

Kanske kan man göra saker effektivare? Jag frågade buke om mitt värmesystem och fick lära mig massor.
Är elementen varma, Vilken temperatur eldar ni upp pannan (och tankarna) i? Har ni luftat?

Lägg upp bilder och fakta så hjälper buke er!!

Jag kan tänka mig att det går åt mycket ved om det inte finns ackumulatortankar utan att ni måste elda dygnet runt. Men 50 kubik på en höst låter ändå VÄLDIGT mycket!! Det borde bli närmare 80 kubik innan vintern är slut?
Som sagt - 20 kubik gör jag av med på fem rum och två kök.

Värme borde inte försvinna på vägen in. Det låter jättekonstigt. Värmerören går väl i marken? Det är ingen speciellt ovanlig lösning att ha pannan separat och en kulvert in till huset. Jag har det så.

Hur gammal är "gammal" panna? Min är från -94 och anses modern.

Kanske kan man göra saker effektivare? Jag frågade buke om mitt värmesystem och fick lära mig massor.
Är elementen varma, Vilken temperatur eldar ni upp pannan (och tankarna) i? Har ni luftat?

Lägg upp bilder och fakta så hjälper buke er!!

Vi tycker också att det har gått mycket mer än det borde. Hyresvärden hade bara ägt huset i några månader när vi flyttade in så han vet inte heller så mycket om huset.

Det vore superbra att få hjälp av er, det var lite därför jag ville fråga här innan jag ringer hyresvärden för jag kan inget alls om hus och ved... Vi har bara bott i lägenhet tidigare.

Här kommer lite info, tar tacksamt emot all hjälp och alla synpunkter!

Jag är som sagt en alldeles färsk lantis så jag kan inte mycket alls, fråga gärna om jag har missat någon info.

Huset är byggt på 1700-talet och är ganska "luftigt". Det drar lite från alla fönster, golven är ofta kalla och övervåningen är oisolerad.

Det står på pannan att den är från -82 och den står som sagt ute i en separat byggnad. Det står en ackumulatortank bredvid pannan och från pannan går det en skorsten rakt upp som är ca 7 meter hög.
Det är två luckor på pannan, en större där vi stoppar in veden och stänger sen och en mindre lucka under som stängs mer och mer ju varmare pannan blir.

Vi har provat lite olika sätt att elda. Vi provade att starta en eld på morgonen och hålla igång den under hela dagen genom att stoppa in ved då och då men det var inte så effektivt.
När det har varit som kallast (vi har haft -25 till och från) så har vi eldat upp pannan till ca 80 grader på morgonen och sedan gjort upp en ny eld när det börjat sjunka.
Då har vi haft runt 17 grader på morgonen och ca 22 grader på kvällen.
Nu när det är runt nollgradigt ute gör vi upp en eld på morgonen, eldar upp till 60 grader och sedan stänger vi alla luckor så den ska hålla sig varm till kvällen då vi gör upp en ny eld. Nu har det varit 18-19 grader på morgonen och runt 22 på kvällen.

Bilder!!

Vilken temp ni får upp i pannan är en sak, men hur varmt får ni i acc.tanken?

Cirkulationspumparna - fungerar de?
Kan ni styra om vart värmen går - till tanken eller rakt till huset?

Mycket löser sig med bilder på hela alltet.

Jag har suttit i en timme och försökt ladda upp bilder... Photobucket bara hänger sig och internet har lagt av 3 ggr men så fort jag har lyckats lägger jag in dom här!

Nu orkar jag inte fippla mer, jag har fått in några bilder och länkar till det albumet så hoppas jag det fungerar :D

http://s75.photobucket.com/user/pannan123/library/?sort=3&page=1

tanten: Ja vi har 3 st cirkulationspumpar, 2 bredvid tanken och en inne i huset. Ej luftade element. Det går inte att styra om vars värmen går, det går till tanken och sen till huset. Vi kan få hur mycket värme som helst i tanken, när vi har torr ved går den snabbt upp i grader.
När jag räknar igen har vi eldat ca 45 kubik och då har det varit rätt mycket sur ved inräknat i det.

Senast ändrad:

tanten: Ja vi har 3 st cirkulationspumpar, 2 bredvid tanken och en inne i huset. Ej luftade element. Det går inte att styra om vars värmen går, det går till tanken och sen till huset. Vi kan få hur mycket värme som helst i tanken, när vi har torr ved går den snabbt upp i grader.
När jag räknar igen har vi eldat ca 45 kubik och då har det varit rätt mycket sur ved inräknat i det.

Blir hela elementen varma eller bara till en del?
Kanske ska ni testa att lufta elementen och också se om det finns någon luftningsnippel i pannrummet.Stäng av cirkulationspumparna när ni luftar bara så är det effektivare.

Hoppas någon duktig ser tråden!!

Otroligt. När vi eldade med ved värmde vi två hus, 300 och 90 kvadrat, samt allt varmvatten till två hushåll året runt med max 60 kubik.

Vi halverade vår bränsleförbrukning genom att byta kulvert. I vårt fall så var rören lagda i dräneringsrör med glasfiber som isolering. Inte så bra med tanke på att glasfiber är helt värdelöst när det blir blött vilket det såklart blir i dräneringsrör. Vi grävde upp och la in en riktig kulvert och plötsligt gick det åt mycket mindre träflis. Hela vintern hade vi grön gräsmatta ovanpå kulverten och krokusarna i rabatten ovanpå blommade först i hela byn. Är kulverten dålig så drar den mycket energi.

Vi misstänker att något liknande är en del av problemet. Men vi hyr ju som sagt och hyresvärden verkar inte vilja göra så mycket med huset, han har fullt upp med en massa annat och vårt hus är inte prio ett direkt.

Ska kolla om hela elementen är varma senare idag. Nu är det ca 19 grader och elementen blir nog inte varma förrän om några timmar. Ska kolla hur man luftar element och prata med sambon idag, tack för det tipset :)

Kan värden ha räknat fel på hur många kubik han kommit med? Det vore konstigt eftersom han är vedförsäljare men det hela verkar ju konstigt...

Luftningsnippel med nyckeln påsatt
element4.jpg

luftningsnyckel ser ut såhär ungefär
26-484_l.jpg

Hur kulverten ser ut borde gå att se? Om du vet var röret går ut från pannrummet i kulverten borde det gå att se i vilket slags rör den löper?

Är det staplad eller stjälpt ved när ni räknar kubik? Gör ganska stor skillnad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka