Köpa egen häst

Sv: Köpa egen häst

Va skoj att du ska köpa häst! :)
Jag säger som de andra: Åk runt och provrid, kika på olika annonser och fäst dig inte vid en speciell ras..
Själv har jag en 4årig fjordhingst och jag har ungefär samma planer som du med min ridning. Han är en häst med mycket motor och framåtbjudning och han är med på alla galna upptåg som jag får för mig! :) Tyvärr har ju många en hel del fördomar mot även denna ras (tung, lat, fet etc) men jag älskar den! :)
Skickar med en liten bonus bild :) :
25082391.jpg

Har själv en arab och jag tycker inte han är hispig. Pigg men inte hispig. Jag tävlar i hoppning och dressyr och ska starta distans i år så det är en bra allroundhäst. Gå gärna in på min hemsida om du vill se vad vi håller på med. Lycka till i letandet efter häst!

Tusen tack för alla svar! Uppskattar verkligen alla tips och råd. Jag ska fortsätta att kolla runt så får vi se vad det blir för häst till slut.
Tack för hjälpen!
Alex

Ärligt talat så tycker jag inte att man ska tänka vad man ska ha, man ska hålla ögonen öppna istället och inte vara trångsynt! :)
Det blir nästan aldrig som man tänkt sig ändå.

Jag och mina två systrar ville ha en lugn och snäll valack men nu, två år senare, har vi tre busiga ston.. :angel:

För att inte tala om när du köpte häst, ville ha något hårigt och litet, men fick en som ser ut som ett halvblod eller fullblod. :D Blev ju bra ändå.:laugh:

Araber är otroligt trevliga hästar, det blir vad man gör dem till.
Om du är stressad och hisspig då får du en sådan häst.

Jag har haft en arab, helt underbar och trevlig.
Tävlade upp till msv hoppning.

Alla fick en chock när jag sa att de var en arab, för han såg varken ut som en med huvudet högt och svansen i vädret eller betede sig som alla tror araber betér sig.

Fördomar kommer man aldrig ifrån :mad: Araber är underbara hästar och är väldigt allround. Jag ska få hem min foderhäst nästa söndag en arabvallack :)

För 30000 :- kan du få en riktigt bra utbildad arab, medans du får betala det dubbla för ett halvblod med samma utbildning. Men sen ska man inte bara gå efter rasen utan titta på det som du vill ha hos en häst och bestäm utifrån det. Lycka till

Kollade på lite filmer på Shirley. Du måste jobbat mkt med henne under inridningen, en väldigt härlig först uppsittning! Hon litar blint på dig av vad man kunde se på filmen!! Bra gjort!!

Precis som många har sagt så borde du inte haka upp dig på rasen. :)
När jag letade ponny , skulle jag ha en lugn New Forest på 10-12 år eller så. Jag hade inga tankar på andra hästar faktiskt , men det slutade med att jag köpte en underbar 5 åring ( han är 7 nu ). Och han är en blandras med Pinto/Welsh och han är verkligen den mest underbara ponny som finns.:love:
Så oftast blir det faktiskt helt emot vad man har tänkt , men du kommer hitta din drömhäst!

Har haft araber i 18 år och inte en enda har varit sjövild,snarare tvärtom.Visst är det mycket individuellt om hur just den hästen är.Men dra inte alla araber över en kant.Har 2 araber nu och de är cool lugna.

Det beror ju mycket på hur ägaren/ryttaren är också.

På tal om araber: (KL)
Rasen är ju från början skapad för att ströva i öknens varma klimat, hur klarar de kylan här i norr? Kan de stå på kallstall eller lösdrift? Får de någon vinterpäls att tala om?

...Nu när det ändå pratades araber...

Hej!

Jag köpte arab i somras och frågade uppfödaren om hon var frusen/van vid täcken.. Svaret löd något i still med, "inte frusen, får ponnypäls","lägg täcke på nu om du inte vill ha ponnypäls". Dum som man är (och van vid ponny med rejäl päls sedan 7 år tillbaka) tänkte jag att äsch, hur mycket päls kan en arab få?? Och det kan jag säja.. En arab får nåt så in i h-e med päls. Hon har dels en kort plyschaktig päls och utanpå det en lång ponnypäls. Hon går naken i hagen ner till minus 15 grader och har inte frusit en enda gång (däremot gillar hon inte regn, då fryser hon).

Hon står i utebox nattetid och har ett tunt täcke på sej då, ute går hon för det mesta naken- så länge vädret är fint. Vill man ha päls är araben en superras!!

Angående nippriga araber vill jag bara tillägga att det som jag tror de flesta uppfattar som nipprigt är att araben alltid håller koll, dom är alltid "med" på vad man gör, uppmärksamma och snabba i sina svar. Är man van vid "tröga" halvblod och ponnyer kan man lätt uppfatta araben som nipprig och galen:-). Fast jag har ridit en riktig tokdåre till arab också.. Men jag tror han var sån av uppfostran, inte av naturen.

/ Lavinia, älsar araber

Hej
Har själv haft en arab, det enda negativa är att de är små. Jag är ganska så lång själv och hade en stor arab. Galoppen kan ibland vara lite 'struttig'. Min var lugn men lite tittig snarare lat än hetsig. Lycka till!

Titta på hästen, inte så mycket på rasen.
Måste dock påpeka lite att araber är otroligt smarta hästar, trevliga, samarbetsvilliga och allmänt underbara.

Finns ju en här på buke som har en KANONFIN arab.
Chocco eller vad heter han? Minns inte vem som har honom dock, nån som vet?
Dem har varit med Ridsport m.m. flera gånger

Senast ändrad:

Att araber är små är en viktig aspekt, precis som du säger. Speciellt om man är så lång som jag. Tack för att du uppmärksammade mig (och tack ni som svarade om vinterpälsen!) :)

Låter som att arab skulle kunna passa dig! Eller ridtravare.

Jag tycker inte att araber är "vilda" däremot är de ofta uppmärksamma och kan hoppa till lite titt som tätt, men det brukar aldrig bli mer än så. Jag brukade låna min kompis arabför några år sedan för att galoppera på stubbåkrarna på då den var pigg och glad men alltid kontrollerbar.

Min personliga åsikt är att araber passar till det mesta på lägre nivå, men kan ibland ha lite dålig ridbarhet och "flänga" med huvudet. Jag tycker inte heller att galoppen är spec. trevlig.

En del araber har tendens att vägra på hinder, men i gengäld är de ofta vändbara och passar då till lägre hoppklasser.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 603
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve