Köpa Dressyr sadel? (hjälp)

P

Panikie

Hej.

Jag ska nu köpa en dressyr sadel, då min nuvarande dressyr sadel inte ligger helt 100 på hästen nu och stör henne lite. Hade tänkt köpa mig en begagnad, då jag e hoppryttare och bara rider i sadeln 1-2 ggr veckan.

Har ni några tips på sadlar, bra märken?

Hästen som ska ha sadeln är ett halvblod, ca 164 cm i mkh, nättare modell, ska ta några bilder nu ikväll som jag sedan lägger ut. Tror hon behöver normal bom, 17 ".

Nuvarande sadel är 17" med Vidbom, där av att den åker lite i framvikt. Inte så bra :)

Sv: Köpa Dressyr sadel? (hjälp)

vad har du för märke på sadeln idag?

en Santa Cruse

bild:
Dressyrsadelcaramell002.jpg

Några jätte dåliga bilder på hästen:
(men ni kanske får ett humm iaf)

bilder:
Dressyrsadelcaramell019.jpg

Dressyrsadelcaramell020.jpg

Dressyrsadelcaramell025.jpg

(sorry för stora bilder)

hon ser ut att kunna bli hyffsat rak i ryggen vid arbete!?

Prova en kentaur, globus, kieffer, jr ex.

Visserligen väldigt svårt att säga skulle rekommendera att ta hjälp av en sadelutprovare!

Jacson´en du har, är den för svängd eller för rak?

Jag tror inte sadeln är för vid nu snarare tvärt om.

Förrutom ovanstående märken skulle jag prova Crown och Albion

Du kan väl ändå inte mena att denna hästen ska ha extravid bom?
Den kommer ju att ligga i framvikt samt klämma hästen på manken!
Var igår på en träning där min ena häst var med och reds av en junior.
Denna tränare,fö mkt välutbildad och erfaren beridare från Tyskland hävdade att det har gått en trend i att alla hästar ska ha extravida bommar.
Han hade sett MÅNGA hästar som gick med helt felaktigt inpassade för vida sadlar,just för att detta just nu är en innetrend!
Så tänk Er för innan ni köper för vida sadlar!
Självklart finns det breda hästar,men ALLA är inte breda!
Dessutom hävdade denna man att det ofta är fett och INTE muskler vid manken!

Jag kan ju skriva upp vad jag sa igår, så du inte glömmer ;)

Inte kieffer, med tanke på att de kan vara sneda.
Men prova gärna albion eller kentaur.

Och vet du att Santa Cruz XXW bom är 100 grader?

Det andra håller jag både med i till viss del. Det finns även många hästar som i för smala sadlar. Sedan går det inte säga att en häst har stl. N. Men det vet du ju redan.

Senast ändrad:

Det är nog ett vanligare problem där ute i alla stall att hästarna har för smala sadlar! Eller inte inpassade för fem öre!

Ang kieffer som någon skrev om så varför skippa den bara för att några sadlar varit snea? Alla sadlar kan finnas i snea exemplar, inte bara kieffern!

jag skulle köpt en wintec cair dressyr sadel :angel: funderar på att spara till en, just nu har jag en wintec cair allround och den är helt perfekt! ^^ dessutom kan du ju byta ut bommen på den ifall hästen musklar om sig osv.

Tack alla, för väldigt bra svar :) Det här med dressyur sadlar är inte min starka sida :) känns väldigt synd att sadeln jag har nu är för vid.

Den skulle ligga perfekt om den hade varit en aning smalare, då den faller fram och ligger lite i framvikt, (inte lika farligt med fårskinns pad under) men vill gärna kunna slippa det. En bra sadel som passar hästen är endå A och O. Jag rider mest i min hopp sadel som vekligen passar henne perfekt och är jätte skön, men eftersom vi börjar komma längre i dressyren och tränar för tränae samt at jag tänkte starta lite dress tävligar senare i vår/sommar, så kunde det vara kul med en bra liggande sadel. Så just nu kollar jag bara på begagade. :)

Du skulle kunna prova en Kentaur.Det är undrbara sadlar till mkt bra pris! Alternativt MoN eller Kieffer.

Här ser du min sadel, en kieffer elegance. Skönaste dressyrsadeln jag har suttit i.

indiano019.jpg
[/IMG]

Det är den också! Första dressyrsadeln som jag verkligen har gillat! Kunde tom sitta ner i traven...hi hi

Lite off topic

Hade du egen sadel med dig ner till spanien? eller den följde med hästen?

Jag köpte den till honom. Då den passade både honom och mig.:) så den följde med i transporten.

Nu har jag sålt min egna dressyr sadel. Så nu blir det att börja leta efter en ny som passar hästen. :)

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 427
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Köpte en begagnad Bates Caprilli av en privatperson i maj i år. Valde att köpa en Bates för att kunna byta koppjärn eftersom det är en...
Svar
10
· Visningar
1 839
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 307
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar