köpa b-ponny som..

L

lansburg

det är så att min lillasyster är på jakt efter en b-ponny.
vi har hittat en som hon vill ha på prov i två veckor och sedan köp om allt stämmer.
MEN.. så är det så att denna ljuvliga ponny haft ett par-tre upphakningar (förmodligen patella..) detta var förra vintern (december) veterinär var aldrig ute och kollade utan pratade bara med dom på tel och sa att dom skulle "skrämma" honom så att han hoppade bakåt.
han fick detta ett par gånger efter den gången men har inte haft det sen dess (ca 1år sedan) inte innan dess heller för den delen. ponnyn är nu 8år och blev inriden som femåring. och det är nu först det senaste året som dom börjat träna och tävla (hoppning) lite hårdare och då har det inte uppkommit några hakningar.. Han är nu fint musklad och får B-vitamin och foderjäst. han såg inte stel ut när vi var och provred.
min lillasyster ska ha han som allround häst (mkt skog å mark) men vill oxå träna/tävla en del i hoppning +träna lite nödvändig dressyr.
så frågan är: tror ni att han "håller" för detta?
hur allvarligt är detta tro? (på en skala 1-10???)

Mycket tacksam för snabbt svar!
//Sandra och Nathalie

Senast ändrad av en moderator:
Sv: köpa b-ponny som..

Svårt att säga. Vi hade en häst som fick det som mkt ung ett tag, men sen aldrig när hon var inriden och musklad, på alla år. Kolla med veterinär innan köp.

Det sägs ju att det blir bättre ju mer hästen får gå. Till rätt pris hade inte jag tvekat.

någon annan som har erfarenhet av detta??
hästen kostar 30.000:- m. utrustning. så han är väl inte super billig...
men priset är inte så viktigt :angel: bara inte han (och vi) kommer att få mkt besvär av dessa upphakningar!!!
han kommer hit imorgon så att vi ska testa honom i två veckor och sedan om allt stämmer (och fått reda på lite mer om patella..) så ska vi ju köpa honom.
Pratade med en mkt duktig vet, och han typ bara log och sa att det inte var några som hellst problem.. han tog alltså inte detta så allvarligt! men har ju hört förr att det kan bli trubbel med "sånna" där "patellahästar"
men eftersom inte veterinär var ute när han fått detta så är man ju inte säker på om det är/var allvarligt eller inte heller..? men iof så skulle väl vet kommit dit om det var det, tror man ju iaf..! fasen vad svårt detta är, vi tycker ju så mkt om ponnyn!!
Skrev lite fel i första: han blev inriden mellan 5-6års ålder!
Tacksam för många åsikter och svar!!!
//Sandra och Nathalie!!

Jag skulle inte oroa mig alls, har haft galopp hästar som haft kraftig patella men funkat som löphästar ändå. Det gäller bara att hålla dom musklade och se till att dom inte blir för långa i tårna bak.
Mitt ena sto som hade stått länge efter skada skoddes med kilsulor bak när hon sattes igång och när hon väl var i kondition igen så märktes ingenting!
Lycka till med ponnyn!

Jag har en D-ponny med lindrigare Patella. Hon brukar haka när hon vilat, ibland räcker det med några dagar. Hon är dock lätt att få loss. PÅ unghästar kan det växa bort. Hakningarna påverkar inte träning och tävling eftersom hon bara hakar i stallet/i skritt på lång tygel i nedförsbacke. Så jag har valt att inte operera, eftersom det kan växa bort på henne(fem år) och eftersom det inte påverkar träning/tävling.

Det enda som jag tycker är jobbigt är ifall hon måste stå några dagar, gick t ex inte att låta henne få semester i somras, inte ens skrittvila utan hon fick gå hela tin.

Ang mitt korta svar ovan:
Vi hade en D-ponny som hade det ibland upp till ca 5-6 år, dvs när hon var helt musklad och ordentligt riden. Det kom aldrig tillbaka så länge vi hade henne. Innan dvs när hon yngre kom det ibland när hon gick ur boxen på morgonen tex och som någon skrev, efter vila tex. Men sen när hon var tävlingshäst (hopp /dressyr/ fälttävlan) återkom det aldrig, inte ens efter vila. Det var en korsning halvblod/welsh med fantastiska gångarter och dessutom mycket duktig hoppare. Det syntes inte ett dugg störningar i hennes rörelser. Så var inte alltför orolig, om det inte är ett jätteproblem som kommer hela tiden, varje dag, förstås.

Senast ändrad av en moderator:

Min gammelponny har haft patella sedan treårsåldern. Men hålls han igång så märks det inte alls.

Är ni osäkra så röntga bakknäna och kolla vilken typ av patella den har. Är det en slapp sena så kan dom opereras(gjordes förut vet jag, nu?). Min ponny har ett medfödd defekt som gör att kulan som ligger i ledskålen är helt rund istället för att vara avlång så det är därför han hakar ur när musklerna inte orkar hålla tillbaka leden. Operation skulle bara göra honom sämre.

Annars det enda man behöver tänka på med en patella häst är sakta igångsättning. Gärna köra mycket med vagn, om den är inkörd. Annars klättra i skritt i backar. Och massor med B-vitaminer. Går att sko med kilsulor, sko då var 4:e vecka bak, så att tån inte blir lång, då hakar det gärna ur. Sätt gärna framskor bak eftersom dom är rundare. Dom "rullar över" bättre med framskor bak.

Jag skulle inte tveka, har haft en patellahäst i snart 15år. Många av dom bästa hästarna har patella.

Min tränares sjuåring har patella även hans mamma hade det (mamman gick SM i ft) bara hästen håller sig musklad och mkt klättring så är det inga problem.

Om hästen får hakningar så brukar vi trycka på senan så den hoppar på plats. Det kan vara lite obehagligt men det är ju för hästens bästa.

Om det bara skulle bli värre så finns det op man kan göra. Vi tycker även att Glucosamin fungera bra.

Lycka till!!

Min B-ponny som nu är 6 år hade totalt det ca4-5 gånger upp till han blev ca 3 år, sedan dess har han inte haft det.
Jag tror inte du behöver oroa dig, men är du osäker fråga veterinären

Liknande trådar

C
Hästvård Förra året köpte jag ett D-ponny sto, 11år, som tävlat Msv B i hoppning med bra placceringar... Just då hade hon haft ett tävlings...
Svar
13
· Visningar
1 968
Senast: Vita_N_6520
·
Z
Hästmänniskan Ni som vuxna som rider Ponny, vill ni berätta lite om den och varför ni valt att rida Ponny och inte stor Häst. Själv älskar jag Ponnies...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
12 764
Senast: Elina8
·
P
Hästvård Hejsan Min ponny har nu varit halt sen i början av augusti, och har nu fått diagnosen belastningsfång av veterinär o hovslagare. Nu...
2
Svar
21
· Visningar
3 805
Senast: Sar
·
Hästmänniskan Jag & min lillasyster (20 resp 16år) ska köpa en stor häst som vi kommer att ha tillsammans. Hon vill börja tävla hoppning medans jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka