köpa annonskatt.

Sv: köpa annonskatt.

Köp absolut inte utan en veterinärbesiktning!

I övrigt är det väl lite upp till dig vad du vill betala för. Jag skulle aldrig köpa en katt som inte är åtminstone vaccinerad också, helt enkelt för att lobba för bättre kattuppfödning.

Grundkostnaden för att vaccinera och id-märka ligger runt tusenlappen, så vill de hellre betala till vet än till kattuppfödaren så är det ju faktiskt ditt val.

Gäller det en vuxen hade jag varit skeptisk till en okastrerad katt hur som helst. Hanar som gått fertila ett tag är inte alltid de "fattar" att de är kastrerade, och på honor har man hela risken för sjukdomar pga p-pilleranvändning. Det är åtminstone viktigt att vara lite extra försiktig. (Säger jag som köpt en vuxen hane pga att han aldrig började bete sig som en kastrat i sitt förra hem. Han landade bra hos mig och har aldrig visat sitt lättstressade och kattagressiva jag. Tvärtom, han är husets klippa :love:)

Köp ej katt utan ett veterinärbesikning som ej är äldre än 7 dagar oavsett om det är en kattunge eller en vuxen katt. Katten ska vara minst 12 veckor, dubbelvaccinerad, avmaskad (speciellt om de är utekatter) och ID-märkta tycker jag är de minsta kravet.

Sen är det stor skillnad vad som ingår i priset om man köper från en reg uppfödare än en huskattsuppfödare så stirra dig inte blind på priset utan ta reda på vad som ingår. En reg seriös uppfödare följer även sin ras hälsoprogram de gör inte tex huskattsuppfödaren.

Se upp för oseriösa som försöka kränga kattungar under 12v, kattungar som magra och sjuka. huskattsuppfödare som säljer renrasiga katter utan stamtavla eller blandar 2 olika raser. Oftast kan de vara något fel på föräldradjuren tex avelsförbud pga ärflig defekt, är någon av föräldrarna vit ska BEAR-test vara gjord så man vet att katten inte är döv. mm

Jag har köpt katt från katthemmet, då är de vaccinerade, steriliserade/kastrerade och veterinärundersökta. Och så gör man en god gärning med! :)

Håller med bengeten, nästan fullt ut.
Vaccinerad och besiktigad bör vara krav, och helst även ID-märkt.
På avmaskad säger jag hellre: kontrollerad via avföringsprov och avmaskad vid behov (är mamman utekatt tycker jag dock det är helt ok att avmaska utan prov)

Liknande trådar

Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
556
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
358
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Katten kom med en liten klösmöbel. Hon använder faktiskt den för att klösa klorna på, men hon utnyttjar inte den särskilt mycket, jag...
Svar
19
· Visningar
690
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈