Köpa äldre hund?

T

Tintomara

Hur är det om man är nybörjare med hund, att köpa en "snäll, äldre hund" istället för att köpa valp?
I hästvärlden är det ju ofta något som rekommenderas, att köpa en äldre häst som förstahäst, men som jag förstått det är det inte alls samma sak i hundvärlden. Stämmer detta?

Jag har sett några annonser med äldre hundar som omskrivs som snälla, lugna och barnvänliga, men som måste omplaceras pga allergi eller för att familjen utökats. Alltså, iaf enl annonsen, inga "problemhundar".

Är detta ett big no-no för en förstagångshundägare?

Sv: Köpa äldre hund?

nej, absolut inte! självklart kan man köpa en äldre hund, utan att den för den sakens skull är en problemhund. tvärtom, så vet du ju vad du får med en äldre hund.

är man ett riktigt blåbär bör man kanske undvika hundar som har haft det svårt, är överdrivet nervösa eller stöddiga, men annars är det nästan enklare med en vuxen hund.

Det var det jag tänkte lite också, man kan ju inte påverka den i fel riktning i valpstadiet...

Givetvis är det ingen stöddig, nervös eller allmänt feluppfostrad hund jag isåfall skulle leta efter, men jag började fundera efter att jag sett äldre (5-7 år) familjehundar som sökte nya hem pga tex tillskott i familjen.

Det finns jättemånga äldre hundar som behöver placeras om pga olika anledningar o kan vara toppen hundar för det..Så det är bara att gå ut o leta..Lycka till i ditt letande =)

Har ju hittat en som skulle vara perfekt om allt som står i annonsen stämmer. Tyvärr känner jag mig lite osäker på om jag kan ta emot en hund just nu, och jag vill ju verkligen inte riskera något. Det skär lite, för det är en hundtyp jag verkligen gillar. Men, förhoppningsvis kommer sådana chanser igen när jag har det mer förspänt för att ha hund...

Chansen kommer säkert igen..tyvärr så blir det ju så ibland att tidpunkten är fel..man måste ju ha mycket tid spec i början o sen kostar det ju en hel del oxå..Hoppas du hittar din ögonsten en dag =)

Tycker det är en utmärkt ide att köpa en äldre hund. Det behöver absolut inte vara en problem hund bara för att den ska omplaceras. Bra äldre hundar kan man få tag på hoss uppfödare som har hundar som av nån anledning visat sig inte fungerar i avel eller är hundar som de fått till baks.
Finns även de som tränar hundar för tjänst som kanske visat sig inte passa där men som skulle fungera utmärkt som hobby hund. Då kan man få tag på riktig vältränade jyckar (har en kompis som har en sån)

Jo, det är ju det jag hoppas på också. Jag vet inte riktigt hur min boende- och arbetssituation ser ut om ett halvår nämligen (är precis i slutet av en lång utbildning, har examensarbetet kvar och ska söka jobb sen)... Förhoppningsvis får jag ju jobb och boende rätt snabbt, men det är ju inte garanterat på något vis, liksom.

Men synd är det, när man hittar det man söker vid fel tidpunkt. :)

Smart idé med kennlar, det ska jag definitivt kolla upp när jag ska skaffa hund.

Smart idé med kennlar, det ska jag definitivt kolla upp när jag ska skaffa hund.

Även hundar som funkat bra som avelsdjur men har gjort sitt där omplaceras rätt ofta på lite större kennlar, speciellt om det är en kennel som arbetar med sina hundar. För att kunna hinna med att arbeta med hundarna kan man inte ha för många samtidigt, och för att kunna föra avelsverksamheten vidare kan man då inte spara alla tikar som fått sina kullar.

Där kan man få tag på hundar som förutom att de är bra fysikt och psykiskt, också är väldigt väluppfostrade. Har man många hundar vill det till att det är ordning och reda..;) Är de dessutom meriterade i t.ex lydnad, agility, bruks etc. har man som nybörjare en strålande chans att lära sig grenen genom hunden. Det är ju alltid roligt när det går bra. :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 056
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 168
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 938
Senast: dpmatte
·
A
Övr. Hund Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy: (Inatt...
Svar
14
· Visningar
1 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka