köpa äldre häst....

H

hastgirl

hejsan nu är de så att jag och min sambo har skaffat gård ,jag har ett eget hbl f-95 nu står han på bete i närheten men vill gärna ha han hemma:)
så jag tänkte jag skulle köpa en äldre herre som står i närheten f-90 halvblod, min kille går tillsammans med han nu och några till dom verkar har blivit bra kompisar :laugh:
jag hade tänkt då att sambo kan hänga me lite ibland på lugnare skogsritter bara lätt ridning sådär hade ni köpt han ?eller har ni nånsin köpt en äldre häst ?tacksam för svar

Sv: köpa äldre häst....

Ja det har jag och det man nog ska vara mest medveten om när man köper en gammal häst är att inköpet kommer att vara den minsta kostnaden man har för hästen. Äldre hästar ställer större krav på foder och skötsel t ex tänder behöver ofta kollas mer på gamla hästar. Men är man med på det från början så kan man få några väldigt trevliga år med bra en kompis.

För det ni ska ha honom är det en alldeles utmärkt tanke. Det blir säkert hur bra som helst. Ni vet ju från början att det är en äldre häst och lever 5 till 7 år till om allt går bra och att ni nog blir de som får äga honom sina sista år. Lycka till!

Jag har aldrig köpt en äldre häst, men däremot har jag varit stolt ägare till en halvblodsvalack som blev 26 år och som reds fullt ut till och med att han var 25 år.

När han var 22 år lånade jag ut honom på foder, och familjen som lånade honom hade stor glädje av honom de åren de hade honom!

Han behövde aldrig något special som annat foder och liknande.

Så om gamlingen du hittat är i gott skick och priset är vettigt, köp hästen! :)

Skulle inte ha problem med att köpa en äldre häst. Vi har en 22 åring hemma och den äter inget specialfoder på ngt sätt. Grovfoder och krafft Groov och lite betfor äter hon. Skulle det behövas så är det väl bara lite lucern då för att se till o hålla vikten, men annars är ju ett bra grovfoder igentligen det viktigaste. Hon är pigg och framåt, den piggaste häst jag ridit faktiskt.

Tycker det låter som en jättebra idé för er, särskilt när du redan känner till hästen. Jag har en gammal häst som jag köpte för några månader sedan. Hon behöver lite extra protein, annars är det inga konstigheter. Sedan vet man ju aldrig hur länge de håller, men det kan man ju å andra sidan inte vara säker på med någon häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Stereo
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 925
Senast: Raderad medlem 142449
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 977
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30