Köpa äldra oinridet sto?

Loons

Trådstartare
Hej buke
jag känner jag behöver lite åsikter :) jag har tittat på ett 6årigt sto som inte är inriden men gått med föl tills nu. Verkade som en väldigt trevlig häst. dock har den lite galler bak och den hade lite grej med den inte ville binda upp och slog därför mycket med huvedet frams till den blev fastbunden och då va det inga problem.
jag söker ridhäst men är lite nervös då jag inte vill köpa mig till problem igen. skulle man våga chansa på en sån häst? det är en ras som inte finns så himla många till salu av i sverige och ägaren som också är uppfödaren verkar helt toppen. jag tänkte den isåfall skulle på klinikken och få Ultra ljud på gallerne bak och sen hade jag tänkt att benene skulle röngtnas. den hade aldrig varit sjuk eller skadat medans den gått med föl. Men för mig är det jo mer om den kan gå som dressyr häst.

Det man får tänka på när man köper en äldre häst som inte är riden är att det kan bli så att hästen tar längre tid på sig att bygga upp kroppen än vad man tänker sig. Min egen upplevelse är att hästar mår bra av att jobba lite lagom i tonåren då det är då kroppen förbereds för sitt vuxna liv. Det baserar jag visserligen mest på att min gick i hagen till han var 6 år (nu 9) och har haft brist på styrka och stabilitet kring vissa leder, något som hästarna bygger i yngre år vanligtvis. Och detta trots att han, enligt vad uppfödarna säger, gått på kuperad lösdrift. Han har helt enkelt inte förberetts för ett liv som ridhäst.

Du får tänka att du köper en orutinerad häst när du köper en oriden som denna, och är du lite nervös så skulle jag nog rekommendera dig att köpa en mer rutinerad häst.

Köpte en oinriden 8-åring som visserligen hade enorma rädslor för människor men även mer utvecklade flyktbeteenden än yngre hästar på samma nivå. Upplever det svårare att nå samma typ av avslappning överlag i ridningen som på en häst som är tidigt inriden. Med tanke på din osäkerhet så skulle jag säga; köp inte. Köp något grundutbildat istället.

• Gilla
Reactions: Sar
Det känns ju som om det finns bättre utgångslägen om man vill skaffa en häst för att träna dressyr. Gallorna är det jag skulle oroa mig minst för.

Jag menade att jag va nervös för att köpa en skadad häst igen :) (kanske kan misstolkas, men är inte så lätt när svenska inte är ens modersmål ;) ) Jag ser inte mig själv som en nervös ryttare, om hästerna hoppar runt lite och fjanter sig bryr jag mig inte så mycket om, men häster som bockar (rodeo bock, inte en liten stuts) och resar sig etc. Det vill jag inte ha och tycker jag inte om alls. Hästar med lite krut som är framåt är inga problem, och inte heller något problem unghästar, men för mig spelar bra psyke in, och det tycker jag stoet verkade ha. Det jag oroade mig över med hennes huvudkaster är om det kunna koblas mot något head-shaking. (min förre vallack köpte jag som 4årig och red in själv, och mitt senaste sto som 5årig, dock va hon skadad och blev tyvärr nog ännu mer nervig som resultat av detta).

Har hästen gjort något annat tex körning eller har den bara stått i en liten hage och på box?
Jag tänker att en häst som har rört sig och jobbat bör haft större chans att bygga upp kroppen och kanske håller bättre om den sen ska ridas?
Om hästen mestadels stått still skulle jag vara osäker på om den klarar belastningen? Det beror ju då också på hur mkt den ska ridas etc.

Jag är inne på samma spår som @stjarnhimmel och @Amanda_F , att en häst bör ha antingen gått i stora kuperade hagar och rört sig väldigt mycket genom de sex åren eller blivit körd t.ex.

Detta med tanke på vad Amanda_F skriver om styrka, uppbyggnad och sådant.

Jag köpte en häst som inte var inriden vid 5 års ålder men, den var inkörd vid tre, tränad för treårstest och är av kallblodsras vilka mognar senare. Men, jag måste nog säga att det var i senaste laget OCH jag hade helst sett att han var mer körd än han var.

Jag har just köpt en 13-åring som bara är riden i skogen och har fått föl. Det ÄR verkligen en chansning att köpa en så gammal häst som inte gjort så mycket. Men om de gått i stora hagar, är sunda och fräscha och lite beroende på ras (min är en connemara och dom är onekligen kända för att bli gamla som gatan). En får helt klart räkna med att det tar längre tid att bygga upp en äldre häst dessutom.

Med hästen du beskriver hade jag inte varit så orolig. Sex år är inte så hemskt gammalt trots allt. Däremot så beroende på var gallorna sitter så drar jag mer öronen åt mig för deras skull. En helt obrukad häst ska inte ha gallor om det inte finns något underliggande problem.

Med hästen du beskriver hade jag inte varit så orolig. Sex år är inte så hemskt gammalt trots allt. Däremot så beroende på var gallorna sitter så drar jag mer öronen åt mig för deras skull. En helt obrukad häst ska inte ha gallor om det inte finns något underliggande problem.

Håller med här. Många hästar hade tvärtom varit betjänta av att vänta med inridning. Halvbloden växer ju länge och jag tror många hästar rids sönder av entusiastiska ryttare som vill ha ut så mycket som möjligt tidigt. Vissa hästar är redo (fysiskt och mentalt), andra inte.

Håller även med om gallorna. Inte helt sällan handlar det om lösa benbitar, jag hade absolut gjort fördjupad undersökning.

Jag hade inte varit så skeptisk, inte efter en noggrann besiktning.

Mitt unga halvblod, född 2011, växer fortfarande. Jag köpte honom när han var tre år, sen dess har han växt minst 5 cm i manken. Jag har tagit det väldigt lugnt med honom, han rids som mest 3 dagar i veckan. Han är väldigt ridbar och har fina gångarter, men jag tror också det är lätt att rida i sönder en sådan häst i ung ålder. Det får visa sig, men jag tror inte det har varit en nackdel att ta det lugnt.

En vän har ridit in flera hästar vid 5-6 års ålder (pga tidsbrist), det har funkat hur bra som helst. Hon tycker att de är mer redo mentalt och av den anledningen går det fortare att vänja dem vid allt nytt, även om de också byggs upp långsamt.

Enligt ägaren och uppfödaren har hon inte varit redo riktigt heller då hon va 3. Hon är stor av sin ras också så hon har växt länge. Efter en bra diskussion med en häst-kompis som är otrolig kunnig och noggrann och känner mig väl har jag bestämt att hästen definitivt kan vara något för mig. Kan tillägga att hästen skal klinik besiktas hos en veterinär med mycket bra rykte (som jag har valt) och vi kommer ta ultraljud av hennes gallor och sen röntgen av 4 ben.

Uppskattar gärna flera input om folk med sent inridna hästar. Planen är att vi kommer ta det lugnt första året och bygga upp henne långsamt och få grunderna på plats.

Att köpa en vuxen oinriden häst för att ha som dressyrhäst är alltid en chansning. Om den har varit avelssto så har den förhoppningsvis fått röra ganska mycket på sig, gått i flock och på bete, så jag skulle inte vara jättebekymrad över hållbarheten om den verkar fräsch och sund, och inte haft några skador. Man får bara komma ihåg att bygga upp/sätta igång den extremt långsamt så att den hinner stärka senor, leder m.m. innan man belastar för mkt.

Enligt min erfarenhet är det snarare temperamentet som KAN bli bekymmer, om hästen inte av natur gillar att arbeta så är det ofta att den kan protestera emot att behöva göra det om den inte är van. Eller åtminstonde ha egna åsikter om hur saker ska göras iom att den är van att styra sig själv för det mesta. Ston som haft föl brukar dessutom ha ganska mkt självförtroende så de kan vara ganska bestämda.
Den kan även behöva mängder med miljöträning om den inte är van att vara utanför gården den fötts upp på. Är inte säkert det blir problem, man kan vara bra att ha i åtanke.

Om det finns möjlighet att ha hästen på prov eller foder innan köp, så skulle jag absolut rekommendera det. Alt. testa att hantera den en del hos uppfödaren, gör lite nya saker med den för att få en bättre bild av om den gillar nya utmaningar och att samarbeta med människor.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 220
Senast: Magnum
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 129
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I