Köp vid bärrandsröta

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lilla_busan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 319
L

lilla_busan

Har fått reda på att hästen jag ska köpa har haft lindrig bärrandsröta vid 3 månaders ålder. Hästen är 2½ år gammal och detta ska vara utläkt sedan mer 2 år. Man kan fortfarande se ett mindre hålrum i hoven och detta är utfyllt med en elastisk massa. Detta ska enl säljaren inte påverka hästen och kommer växa bort i takt med att hoven växer.

Finns det någon anledning till att inte köpa hästen pga av detta?

Har ingen erfarenhet av bärrandsröta överhuvudtaget

Sv: Köp vid bärrandsröta

kan fortfarande se ett mindre hålrum i hoven och detta är utfyllt med en elastisk massa.

:eek: efter 2 år, låter väldigt konstigt. Då måste hästen haft det rätt så nyligen om massan syns eller måste det varit ett sjuhelsikes hålrum:D:smirk:

:eek: efter 2 år, låter väldigt konstigt. Då måste hästen haft det rätt så nyligen om massan syns eller måste det varit ett sjuhelsikes hålrum:D:smirk:

håller med...
det låter skumt...
ta ut en annan vet alternativt hovslagare som du litar på och kolla upp detta...
vissa hästägare kan säga vad som helst för att få sålt sina hästar.

(var menat till TS såklart)

även om hålrummet gått ända upp till kronranden så borde det varit utläkt/utväxt efter 1 år.

låt veterinär och hovslagare göra en bedömning för det hela låter väldigt konstigt.

Ja det var det jag också tänkte. Själva grejen är att i köpekontraktet står det att om vet. anmärker på denna hov så berättigar inte det att de betalar vet. besiktningen och jag vill inte punga ut en vet. besiktning i onödan.

Men visst borde hålrummet växt bort på 2 år :confused:

Står det att de inte betalar vet.bes om hästen får en anmärking på hoven med hålrummet? I så fall hade jag tittat på ny häst, för här ligger en hund begraven
Men o andra sidan så är det ju köparen som har undersökningsplikt o då tycker jag man som köpare väljer veterinär samt betalar för kalaset.

Uppgörelsen är att om hästen går igenom besiktningen betalar jag om inte betalar säljaren.

jaha ok, jag uppfattade dig fel. Men hur som helst bör ju en hålvägg som uppkommit för 2 år sedan ha vuxit ut för länge sedan, det tar ju ca 1år för hela hoven att växa ut, alltså borde de ha hunnit fösvinna ett par gånger om

Ja det var det jag också tyckte. Verkar lite skumt. Måste höra med säljaren igen. Du råkar inte veta om man får nedslag på besiktningen pga bärrandsröta? Måste kunna försäkra utan reservationer.

Och vad för komplikationer kan tillkomma av "gammal" bärrandsröta?

Tror att jag var lite vag i min beskrivning. Hästen ska besiktigas av min veterinär men körs upp (ca. 40 mil) av säljaren. Både hon och jag vill ju medverka under besiktningen. Jag har valt veterinär. Detta med bärrandsrötan fick jag reda på igår kväll genom förslaget till köpekontraktet där detta stod nämnt under "tidigare skador".

Min häst hade oxå bärrandsröta när jag köpte honom som åring. Han är nu fem och har inga problem. Har man väl fått bort det är det inget som säger att det måste komma tillbaka. Det är om du har samma bakterie hemma i jorden som säljaren har..hålrummet skulle varit borta för länge sedan! På min verkade vi bort väldigt mycket hov på och det växte snabbt ner igen..Det gäller att vara noga med att hålla rent i hålrummet...tex med virkon. om massan sitter kvar kan man ju undra..det är i så fall en massa som de stoppar in med jämna mellanrum så att det inte ska komma in skit i hålet..men då har de nyligen verkat upp hoven i så fall...Om det nu är så att hålrummet är kvar efter två år så kan det bero på att hästen måste komma från den marken och ev. skos... för har säljaren bakterier i sin jord blir ju hästen aldrig av med rötan om de inte rengör hålrummet ordentligt!!varje dag när den kommit in från hagen..går den då på lösdrift så är det ju svårt klart!
får man fråga vart du ska köpa hästen?? jag körde oxå långt upp och hämtade hem min nämligen..verkar som om de har problem med bärrandsröta längre upp! hoppas att det finns en rimlig förklaring och att du kan köpa hästen med gott samvete!

Har rådfrågat två hovslagare och en veterinär nu. Hovslagarna tycker att det är skumt att det inte vuxit ut men att det inte borde tillstå några komplikationer.

Väntar förtfarande på vets utlåtande.

Hästen kommer från Västra Götaland så egentligen inte uppåt i landet...snarare väster ut (bor själv i Sthlm)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 018
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 294
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 989
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 592
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025