köp med provtid eller...?

Sv: köp med provtid eller...?

Ja, det är tyvärr så. Och jag förstår det inte helt och hållet (iaf inte med t.e. öppet köp), för det är ju ockå för hästens skull, när man vill kolla om allt funker som det ska. Och när man säljer en frisk häst, behöver man inte vara rädda att få hästen tillbaka efter veterinär undersökning, tycker jag.
Jag vet att jag kan bjuder en jättebra hem för hästen, men antagligen finns det många som tycker att det är inte så viktigt och ville bara bli av med hästen, oasätt hur det går efter hästen är såld.
Risken är ju att hästen blir såld strax efter detta när han inte funker i sitt nytt stall.
Jag skulle nog inte göra så här. Jag sålde en häst i Holland, lång tid sen. Men köpare kollade hästen några gångar innan och jag sa till henne att det gick bra att kör hästen tillbaka om det inte skulle funka hos henne med hästen.

Du vet att du erbjuder ett gott hem och avser att köpa hästen, säljaren har ingen aning. H*n har heller ingen aning om du ens har för avsikt att köpa hästen och utifrån dina annonser är jag tveksam. Är du förresten beredd att skriva kontraktet så att säljaren kan hämta hem sin häst när som helst under de 3 månaderna? Om inte så är det ju bara du som testar hästen inte ägaren som testar köparen. Jag vill inte vara elak men mycket av informationen du lämnar ut talar inte för dig.

Jag har inget emot barfota hästar men är skeptisk till att det fungerar i alla lägen även om det troligen har goda chanser att fungera om man bara ska rida lugnt i skogen. Du söker i en av dina annonser, en häst som helst går barfota och har det som ett av de få önskemålen. Detta känns mindre seriöst, mer som du vill ha en billig häst där du slipper myckt av hovvårdskostnaderna.

I någon av dina annonser verkar det mer som du är ute efter en sommmarhäst, inte en häst att köpa, tänk på att säljaren troligen läser alla dina annoser inte bra den sista. Om någon är tveksam för risken att få tillbaks hästen så tar de verkligen åt sig här och avstår.
----------------------

Och du, du menar att det inte är någon störe risk att säljaren får tillbaks hästen bara den är frisk. Du vill ju förutom att se om hästen är frisk testa om det är rätt häst för dig och ger som förslag tre månader. På tre månade hinner det hända mycket, en frisk häst kan bli sjuk, du kan tröttna, du kan fram till sista dagen säga - nej det var inget för mig. Tre månaders prövotid innebär tre månaders osäkerhet om man äger en häst eller inte. Har man bara råd att ha en häst så får man snällt vänta tiden ut innan man köper en ny, förutom risken då att få tillbaks en häst i sämre skick än när man lämnade ut den. Det är ganska mycket begärt.

Du har nog rätt. Det är däreför att jag andrade mina annonsar.
Först var det meningen at skaffa en sommerhäst för senare köp, men vi har prated mycket om detta och har tagit beslutad att det skulle nog bli en häst för altid.
Sen hade jag tänkt mig 3 månader för säkerhetskull, men förstår att det var för mycket för ägnare.
Siste gång har jag ju bara annonserad att jag ville har en häst på prov för bestämd tid, men nu tror jag att öppet köpet går ockå bra. (jag visste inte om möjligheten)
Det är inte så att jag inte vet vad jag vill, bara att jag är lurad några gångar innan och är jätte jätte jätte rädda att få igen en häst som inte kan användas eller kanske inte trivs. Det är inte sällan att det händer (iaf i Holland) att hästen få något lugnande innan köpare kommer och prova hästen.
Och det är inte bara penger som art bort när man köper en häst med problemar, men man blir ockå så ledsen.

När jag svarar på en annons nu för tiden, berätter jag varför jag gärna har en lite säkerhet och berätta att det går bra att diskutera saken, så att ägnare har också säkerhet.
Jag förstår ju att det är viktigt för ägnare med.
Desutom finns det referenser på mig, b.a. en hästklinik och hovslagare
Ägnare är också jätte välkomna att hälsa oss, kolla vår hästar och fråga vad som helst.

Bra hovarna är dock jätte viktigt för mig. Jag har haft hästar nästan hel mitt liv. De gick barfota alltid och jag har aldrig haft hovproblemar.
Till jag fick mitt sto, som gick på skor. Hon har haft väldigt mycket hovproblemar.
Jag vet att inte alla hästar med skor har hovproblemar, men jag tycker att hästens hovar mår bäst utan skor (om man inte går på gruss för mycket, förstås) Och att det är mycket bättre för circulation i benar också. Desutom går vår hästar på lossdrift och blir skor väldigt halkig i vintertid, som inte är utan risk heller.
Det har ingenting att göra med att jag vill slipa kostnader till hovvård. Hovslagere kommer varje 6-8 veckor, för jag har 3 häster med benproblemar och hovvård är jätte viktigt.
Jag tror inte heller att jag skulle hålla på att få min haflinger och sen min travare att mår bättra, betala mycket veterinärkostnader och kostnader hovslager (pga hovprobemar)även om de inte kan användas, bara för att de ska mår bra, om jag bara vill har det så billigt som möjligt

Jag är jätteledsen att jag antagligen ge dig anledningen att tänka så här
Du är jätte välkomna att kolla här och ser själva hur vi är med hästar.
Bara skicka pm.

Men att annonsar kan kännes fel... då har du kanske rätt. Jag ska kolla up de.

Jag har en häst som jag håller på att sälja. Har fått förfrågan om om att ta hem på prov. Jag skulle aldrig lämna min häst till någon på prov. Vad som helst kan hända under tiden. Ven ska stå för de kostnaderna? Sen så får jag kanske hem min häst trasig o osäljbar. Jag har läst din annons o du får nog leta häst länge om du ska köpa under de premisserna.

Jag förstår att inte alla vill skicka deras häst på prov, även om jag kan tänka mig att göra då en besiktning innan och när hästen eventuellt kommer tillbaka. Men som sagt skulle öppet köp eller en annar förslag att jag inte tar för mycket risk, men förekommer också att ägnare tar för mycket risk också var en möjlighet.

Jag håller med att mina annonser var kanske inte bra, men som det är nu?

Bara ville har någon säkerhet och komma överens med en som säljer....
är detta verkligen för mycket begärt?
Och kravar jag för mycket när jag vill att hästen är frisk, har bra hovar och är lämpligt till mig som skogsmulle (lungt/trygg och inte för stort)?

Kanske gör jag...
Men då har jag heller ingen häst och går med min man med cycla.

Jag vill nämligen inte tar risken att har en grasklippare till och inte heller vill jag har en häst som är inte lämpligt för mig/lungt skogsridning.
Som sagt... då heller ingen häst.

Ta det inte personligt, det är nog delvis språket som spökar här. Jag har ingen aning om hur du är som person, jag gav bara synpunkter och tankar utifrån dina annonser. Bra hovar är viktigt men i Sverige (och säkert runt om i världen) så finns det en del som vill spara pengar på att låta hästarna gå barfota och en del fanatiker som vill att de ska gå barfota till varje pris. Ingendera gruppen är någon attraktiv köpare (i synnerhet om man vill ha hästen på prov).

Jag tror nog du ska begränsa dig till 1-2 veckors öppet köp, det är det nog fler som kan gå med på än provmånader, och då slipper du risken för drogade hästar. Det förekommer i Sverige också.

Fixar du stavfelen så skall nog annonsen kunna fungera. :)

.... ett lugnt och tryggt kallblod ... i långsamt tempo ....låna/hyra/ha på foder först för att se om ... och så att min vet. kan ... öppet köp tex. i en månad ... något annat förslag .. lugn, frisk ... ha bra hovar ... ett hem ... med lösdrift och stallplats, hästkompisar ...

Ta bort: hej

:o:o:o:o:o
ska jag göra.... tack....
Det är så svårt att skriva på bra svenska....:o

Du är lite svår att förstå ibland men med lite fantasi så är det inga problem. Jag förstår att du vill ta en häst på prov. Men du måste förstå att man som säljare är rädd om sin häst. Hur har du tänkt att lösa det om hästen skadar sig hos dig o måste stå väldigt länge. Står du för kostnaderná på hästen under tiden?

Din skrivna svenska är hur bra som helst. Det är bara lite enkla, men väl synliga, stavfel som behöver rättas om det skall vara en annonstext.

Jag tror inte det är omöjligt att få en skogsmullehäst på prov i någon månad, men det förutsätter nog att säljaren bor relativt nära så att han eller hon kan besöka och se att det fungerar och att hästen sköts under prövotiden.

Jag undrar detsamma....Vem ska stå för kostnaderna som eventuellt uppstår under öppet köp eller prövotid?

Vis av erfarenheten så kommer jag förhoppningsvis aldrig att låna ut en häst på prov före köp igen. Möjligen till en ridskola, men aldrig till någon privatperson.

Vill man ha en häst så får man nog så lov att antingen köpa grisen i säcken, bita i det sura äpplet och kosta på en besiktning eller åka och provrida så många gånger så man känner sig säker.

Jag har inte läst de annonser som är aktuella i det här fallet, men av kommentarerna att döma skulle jag nog inte ens överväga tanken att svara som säljare. Jag vill absolut inte vara elak eller fördömande, men att be någon korrekturläsa kanske kan vara en bra idé om man vill ge ett seriöst intryck som köpare:o

Jag blir nog en lite rädda att svarar. Det finns säkert fel i min svar igen:o

Men jag ska försöka ändå...

Naturligvisst är risken för köpare när hästen blir skadad under provtid/öppet köp. Det gäller då att få en häst besiktigad hos ägnare innan (på kostnadar köpare.) Då är det för både klart hur det är med hästen när han åker hemmafrån.

Men....
Efter denna diskusion är det klart för mig att jag kanske bara tänkte som köpare och inte tillräklig som säljare.
När jag mejla med någon om en häst jag är interesserad av, är jag öppet för förslag.
Jag tror säkert att jag kan komma överens med en ägnare som är seriöst, på något sätt o viss. Det beror naturligvisst mycket på hästen som säljas.

Och jag tänker riktigt noga när någon är en lite för smidigt med att låna ut.
Ringde igår till någon med Nordsvensk som bo långt från oss. Tankte att köra ditt och kolla ändå om hästen var interessant. Då sa hon redan att det gick jätte bra att låna och att vi bodde långt från henne och att det gick för henne att möta halvväg, så att vi fick tar med hästen då någonstans.
Det... tycker jag, är konstigt. Jag skulle aldrig göra så här med min häst.
Vi gjörde det förstås inte.
Då har ni nog rätt... då har jag heller en ägnare som inte bara låna ut...

glömde att säga.. en lite säkerhet skulle jag ville har ändå...
Grisen i sacken köpte jag redan tillräckligt oft. Tyvärr..
Och bara besiktning är inte tillräckligt.
Någon jag känner till (i holland) köpte några veckor sen en häst efter två gånger provrida och veterinärbesiktning. Röntgenbildar fanns.
Hästen blev full godkännt och hon körde hästen hemma. Dagen efter var hästen otroligt halt och sur.
Nu, några veckor senare, mycket vet. kostnader senare och mycket problemar senare utan har möjligheten att rida ens hästen, blev det klart att hästen hade redan för några år kronisk inflammation i knäet och att hästen hade redan mycket medicin och therapie, utan resultat.
Inflammation var inte i benet, men mjukt delar, som inte syns på röntgen. Och hästen fick smärtstillande inför provrid och vet. besiktning.
Just nu pågår en juridisk bråk och hur det blir....

Och det är inte förste gång något som det händer.

Så en lite förståelse från ägnare för köpare och tvärtom, skulle vara bra, tror jag

Man brukar ju göra ett köpekontrakt och där brukar det väl finnas en punkt där det står om ev skador som är medfödda, eller kan bevisas ha funnits innan man köpte hästen. Om inte säljaren berättar om dessa, eller kanske inte vet om dem, så kan ju köpet gå tillbaka. Men då skall det ju alltså bevisas att felen funnits redan sedan tidigare. I ditt fall skulle jag absolut göra en köpebesiktning, och kanske även låta röntga benen. Du vill väl inte göra mer missar?

Jag köpte min häst på öppet köp, jag och säljaren kom överens om en månads öppet köp. I kontraktet skrev vi bland annat att om jag fick omkostnader under de 30 dagarna, för exempelvis hovslagare, veterinär osv så var det kostnader jag fick stå för.
Jag och säljaren var väldigt överens och hade en toppen kontakt från början och har fortfarande! :)

Om nu hästen skadat sig och behövde lång konvelacens. Hade du då stått för den kostnade och arbetet till hästen var i säljbart skick igen?

Det är alltid svårt att få ta en frisk häst på foder som egentligen är till salu om man inte har något att erbjuda. Det låter som du mest vill ha en häst till skogslufs och det är inte attraktivt för någon som kan tänka sig att låna ut en frisk häst.

Jag lånar nu ut en treåring - till en ryttare som kommer att träna hästen i både hopp och dressyr och skulle inte låna ut den till någon som bara skall lufsa i skogen. Just det som du vill ha hästen till ÄR folk bara villiga att låna ut hästen till om den inte är fullt frisk. Fast en bra och frisk travhäst kan du säkert hitta. Som flera sa, veterinärbesiktiga ordentligt. Du borde även kunna få en travhäst på foder. Det borde inte vara några problem. Just nu är det jättesvårt att bli av med hästar.

Hälsning Maja
Jag har en fullt frisk häst som jag gärna skulle låna ut till någon som bara vill ut i skogen. Han är visserligen lite äldre, men har inga krämpor. Jag skulle låna ut honom även om han var yngre. Viktigast för mig hade varit att han blev väl omhändertagen och motionerad!
Nu har jag efter mkt om och men lyckats hitta en medryttare som håller igång honom i väntan på att mitt barn ska vilja komma ut....

Tack för alla tips mm.
Jag kanske har hittar min häst. Jag ska inte låna hästen först, för jag förstår nu mycket bra hur jobbigt det kan vara för ägare. Men hästen blir vet. besiktigad och det kommer en köpkontrakt som bjuder på en lite säkerhet för båda.
Måste dock säga att viktigast för mig är att säljare är noga med hennes häst, att hennes sätt att umgås med sina hästar är väldigt bra, att hon vill veta mycket om hur det blir för hästen och vill framtförallt hästens bästens.
Då blir det inte svårt att komma överens.

Senast ändrad av en moderator:

Hoppas att det går bra och att hästen är och förblir frisk !

Lycka till !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 285
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 658
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 606
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 703
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leverans cockerpoo med mycket pudel?
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31