köp med provtid eller...?

S

Sammy

Hej...
Jag letar efter en trevligt skogsmulle, men...
Jag har haft mycket otur innan och blev lurad innan.
Jag köpte drygtt två år den en gammal haflinger för att strulla rund i skogen, men han hade lite artrose, som tyvärr snabbt blev mycket värrar. Dan fick desutom problemar med syn och en agressiv tumor och blev avlivad förre året.
Strax efter honom köpte jag en travaresto (april 09) och upptäckte senare att hon inte car frisk. Hon hade t.e. kissing spines och en hel del andra problemar och nu efter håller på 1 år, blir det klart att hon aldrig kan ridas.
Och jag vet nu att hon hade redan problemar med rygg och allergie 5-6 år sen, långt innan köp och bytade ägnare några gångar efter detta
(jag antar däreför att hon kan blir riktigt sur, som inte är konstigt. Hon har ju ont när ridas)
Sen har jag två shettisar som jag köpte som föl. Jag tänkte att köra in de , så att jag kan tar dom med, när min man vil lufsa i skogen med sin häst och mig, köpte vagn och selar, men efter vintern var de båda halt och blev det klart att de har anföd gelänkproblemar. Dom kan inte köras.
Dom, och min travare får strula rund i hagen, om dom har inte för mycket ont.'

Men... nu vill jag äntligen har en häst att lufsa i skogen med min man och sin Nordsvensk (hon är frisk:bow:), men är jätte rädda att köpa en ny grasklippare.
Jag försökte hyra en häst till senare köp, men det blev ingenting (hästen hade problemar med backbenar... ) och nu tänkte jag att låna/hyra/tar till fodervård en häst för bestämd provtid för att kolla hur hästen trivs här och att min vet kan kolla hästen, men det är jättesvårt.
Människor som säljar vill inte låna ut hästen för provtid, och det förstår jag också. Dom är ju rädda att jag är inte noga met deras häst eller bara vill låna gratis.

Men hur ska jag göra då, om jag inte vill tar risken att få en ny grasklippare (grasset är ju tillräckligt klippad :grin:)
Veterinär besiktiging är en möjlighet, men då har man en vet man inte känner till och jag vet några som köpte en vet besiktigad häst som hade problemar ändå.
Kanske arbeta med en kontrakt eller något?
Har ni tips?

Sv: köp med provtid eller...?

Leta efter en häst som du kan ha på foder för ett ev senare köp, kanske? :)

Det var meningen, men det är väldigt svårt att hitta en lämpligt häst till foder för senare köp. Om inte omögligt....

Men hur ska jag göra då, om jag inte vill tar risken att få en ny grasklippare (grasset är ju tillräckligt klippad :grin:)
Veterinär besiktiging är en möjlighet, men då har man en vet man inte känner till och jag vet några som köpte en vet besiktigad häst som hade problemar ändå.
Kanske arbeta med en kontrakt eller något?
Har ni tips?

Kanske hårt men - Du pratar om "Veterinär besiktning en möjlighet" ungefär här så började jag anse att du inte haft otur. Man kan stävja oturen genom en ordentlig veterinärbesiktning, röntgen och genom att kontakta tidigare ägare. Referenser skadar inte men kan vara lite vanskligt. Vill ägaren inte uppge vem som ägt hästen tidiga.

Köper man en billig häst (som jag gissar att du gjort) så kan det tyckas dyrt och omständligt med undersökningar, men billiga hästar har en tendens till att ha större frekvens problem och kostar lika mycket att i drift och att tvista om.

Hyra häst kanske kan vara ett alternativ? Det kostar förvisso en del men du har andra fördelar.

När du har hittat en häst som du vill köpa, se till att provrida den flera gånger. Låt sedan en veterinär komma ut och göra en gårdsbesiktning på hästen! Om du vil kan du även åka och röntga hästen på klinik. Detta borde du kanske ha gjort med din gamla Haflinger och travare också och inte bara köpt dom utan att besiktiga dom? Man lär sig av sina misstag.. synd om hästarna som måste vandra runt bland en massa hem innan skadorna och det andra kommer upp till ytan.

Jag fick min häst på öppet köp en månad. Var jättebra, då slapp jag oroa mig för att något skulle märkas efter några veckor. :) Så det finns försäljare som går med på det. Vet man att hästen man säljer är frisk så kan man ju kosta på sig lite öppet köp (Nu hade ju inte det öppna köpet gällt uppkomna skador förstås).

Det är alltid svårt att få ta en frisk häst på foder som egentligen är till salu om man inte har något att erbjuda. Det låter som du mest vill ha en häst till skogslufs och det är inte attraktivt för någon som kan tänka sig att låna ut en frisk häst.

Jag lånar nu ut en treåring - till en ryttare som kommer att träna hästen i både hopp och dressyr och skulle inte låna ut den till någon som bara skall lufsa i skogen. Just det som du vill ha hästen till ÄR folk bara villiga att låna ut hästen till om den inte är fullt frisk. Fast en bra och frisk travhäst kan du säkert hitta. Som flera sa, veterinärbesiktiga ordentligt. Du borde även kunna få en travhäst på foder. Det borde inte vara några problem. Just nu är det jättesvårt att bli av med hästar.

Hälsning Maja

till ts:

bara undrar, var de hastar du kopte av "den billigare varianten"? inte for att det skall spela ngn roll men jag tycker att man gott kan fraga efter besiktning och tidigare agare, just for att stava off eventuella fel.

Eller leta efter hast dar du kan ha oppet kop, for en manad eller sa. Om det ar ngt fel pa hasten ser man ju det ganska snart..

Hoppas du hittar ngt som passar dig...

Tack allihop för svar.
En lite info..
När jag kopte haflinger visste jag att han var en lite stel och hade en lite artros.Jag köpte honom för en symbolisk summa, bara för att tar det helt lung i skogen.
Att artrose blev värrar och han fick cancer, var inte ägnares fel. Hon var ärligt om honom när hon sålde honom, så jag tåg risken då. Det var bara efter jag köpte honom, att min man köpte sin nordsvensk för att lufsa tillsammans i skogen, men då blev min haflinger ju sjuk.

När jag köpte min varmblodtravare, gjorde jag själv fel. Jag hade just avlivad min haflinger och var emotionel inte i bra skick för att köpa en häst. Det var nog kanska dumt. Jag vet. Naturligvisst... ägnare berättade ingenting om hästens problemar och ville bara vara av med hästen.
Men om jag hade kollad bra och hade använd min hjärnan, skulle jag inte kopat henne. För hon var ju rätt stel och spänt. Det var altså rena dumhed att köpa henne. Inget annat. Jag tror att jag var nog ledsen om hästen...Hon mådde inte väldigt bra. Hon var väldigt billigt. (slaktpris)
Men sen jag behövde hästen bara för skogsridning i lungt takt, trodde jag att det skulle ordna sig.
Hemma fick hon direkt hovproblemar och problemar med tänder pga vanvård hos förredetta ägnare och många ägnare förre henne. Jag kollade hästens historie hos travverbundet och upptäkte att hon bytade ägnare kanska oft (nästan varje år). Jag fick kontakt med två förredetta ägnare och då blev det klart att hon hade redan problemar 5-6 år sen, stakkers häst.

Jag är inte ledsen om pengers skul. Hon var billigt, men kostade en hel det efter detta (och koster forfarande penger pga extra hov- och tandvård) Men det är tråkigt när man köper en häst, bara för lungt skogsridning och det blir klart att hästen inte ens klarar detta pga smärtan med ridning och att manniskor kan behandla en häst så här.
Hon var i börjar helt avstänkt som en autist. Nu är hon häst igen, snäll när hon strular rund eller vill pyssla och liter helt på mig. Men som sagt...hon kan inte ridas.

Så ja..... jag var nog kanska naiev och det var mit egen fel.
Nu vill jag dock inte gör fel igen, så jag fick några tips.

Vet inte säkert om jag verkligen ska köra hästen till kliniken? Skulle ni göra detta för en skogsmulle?
Vet besiktning ska jag säkert göra denna gång, men då har man ju ingen garanti.
En bekante av mig köpte en ung häst, 6 år, efter veterinärbesiktning. Hästen var godkännt men det blev snart klart att hästen var ganska krångligt och rygg kände inte helt bra. Senare i kliniken, blev det klart att hästen hade värst form av kissing spines. Koter var komplet misbildad pga detta och dom hade bara valet att avliva hästen.

Öppet köpet skulle ganske vara en möjlighet, men jag vet inte precis vad det innebar?

Jag vill ingen varmblodtravare mer. Jag letar en kallblod, för jag trivs bäst med kallblodhästar.

ps... förlåt att jag skriver inte på bra svenska. Som hollandska är det ibland rätt svårt

till ts:

bara undrar, var de hastar du kopte av "den billigare varianten"? inte for att det skall spela ngn roll men jag tycker att man gott kan fraga efter besiktning och tidigare agare, just for att stava off eventuella fel.

Eller leta efter hast dar du kan ha oppet kop, for en manad eller sa. Om det ar ngt fel pa hasten ser man ju det ganska snart..

Hoppas du hittar ngt som passar dig...

Ja, den var billig, lyckades inte klura ut om det är vanligare eller ej med öppet köp på billiga hästar. Är det det?

Den var ett par månader innan köpet besiktigad utan anm, så jag chansade på det öppna köpet och gjorde ingen ny bes. Det mesta märks ju som sagt på en månad.

Tack allihop för svar.
Öppet köpet skulle ganske vara en möjlighet, men jag vet inte precis vad det innebar?
.

Öppet köp innebär att om du inte är nöjd kan du häva köpet och få alla pengar tillbaka. Det behöver inte vara fel på hästen, utan det kan bara vara att du inte trivdes med den.
Man får helt enkelt diskutera med säljaren vad som kan godkännas för öppet köp.

Hej!

Ja, man kan verkligen ha otur även med låga ambitioner när det gäller krav på den häst man köper. Men, skogsmullar finns det gott om i detta land, så det borde inte bli ett problem för dig att hitta någon som passar dig!

Att kräva veterinärundersökning innan köp är varken dyrt eller besvärligt. När jag köpte min pålle stod säljarna för den kostnaden:). Dessutom: En häst kostar oftast mer att ha än vad den kostar att köpa. Som fler säger: provrid flera (säg, minst tre) gånger i olika miljöer. Ägna också tid åt att leta häst, och framför allt säljare!

Att få bra kontakt med säljaren är guld värt! Svarar säljaren på de frågor du har på ett vettigt sätt så visar det att de är seriösa. Kräv exempelvis att säljarna kommer och kollar på det stall hästen ska stå i, då visar de intresse för hästen, vilket också ofta betytt att hästen blivit väl omhändertagen.

Det finns många bra (och billiga) skogsmullar där ute, men lägg tid, energi och pengar på att hitta den perfekta hästen i början! Med tiden blir en hållbar häst ofta ganska enkel (och relativt billig) att äga.

Lycka till!

Hej igen!

Jag glömde bort att nämna hästpasset. Om du ser att säljarna varit noggranna med att vaccinera hästen, kan redovisa genom kvitton etc hur ofta den blivit skodd, kostnader för veterinärvård och/eller har någon typ av 'logg' för foderstat etc. så brukar det tyda på seriösa ägare som vill att hästen ska komma till ett bra hem.

Återigen, lycka till!

Tack så mycket. Jag är glad med era tips.
Vet undersökning ska jag iaf göra och sen är öppet köp en jättebra idé.
Jag ska också kolla om ägnare var noga med hästen och interesserad mm.
Det är nog sant att en billigt häst kan blir riktigt dyrt senare om man kolla inte up info om hästen och ägnare. Och det är inte ens värst. Värst är att man blir så ledsen om hästen och det är så tråkigt när det blir klart att man har ingen annar val än att avliva en häst till slut, däreför att hästen har barar för mycket problemar och att allt man gör i ett år utan att klarar av hjälpa hästen.

Har du provat att sätta ut en annons själv?

Beskriv vad du söker och att du vill ha hästen på prov först, jag tror nog det är lättare att gå den vägen än att kontakta säljare och försöka övertyga dem om att de vill låna ut sin häst till dig.

Lycka till!

Veterinärbesiktning är det minsta du kan göra.

Som säljare skulle jag ALDRIG ha prövotid, jag kanske lämnar iväg en helt frisk häst och får hem en halt häst (och det kan ju bli så av ren otur om hästen tex blir sparkad - men nej, aldrig nånsin) - öppet köp är för mig samma sak.

OM du hittar en häst som intresserar dig, så be att få komma dit flera gånger och prova.

Det gjorde jag redan, en hel tid sen till nu, regelbundigt. Tyvärr är det hästar som är jätte gammla, jätte dyrt eller hästar som har en problem i hälsa, med gelänkar eller beteende dom bjuder att sälja till mig.

Det gjorde jag redan, en hel tid sen till nu, regelbundigt. Tyvärr är det hästar som är jätte gammla, jätte dyrt eller hästar som har en problem i hälsa, med gelänkar eller beteende dom bjuder att sälja till mig.

Du får nog räkna med att i stort sett bara bli erbjuden svårsålda hästar (om du inte har kontakter) när du vill ha på prov/öppet köp. Kan man sälja hästen direkt så gör man det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 285
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 658
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 606
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 703
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leverans cockerpoo med mycket pudel?
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31