Köp med bibehållen avelsrätt

Sv: Köp med bibehållen avelsrätt

Delvis KL ang försäkring

I det här fallet finns det föreslag om att säljaren ska försäkra hunden men jag ska stå för kostnaden för allt utom avelsförsäkringen. Tydligen brukar detta fundera smidigt.
Någon som vet om det är vanligt att man gör så?
Går det inte att två olika personer tecknar försäkringar på samma hund eller?

Blev nyfiken och ringde Agria som rekommenderade omvänt förhållande, dvs att ägaren ska stå på hela försäkringen och att den som innehar avelsrätt betalar summan för avelsförsäkring till ägaren.

Synpunkter på dessa olika sätt? För och nackdelar för respektive part?

Blev nyfiken och ringde Agria som rekommenderade omvänt förhållande, dvs att ägaren ska stå på hela försäkringen och att den som innehar avelsrätt betalar summan för avelsförsäkring till ägaren.

Synpunkter på dessa olika sätt? För och nackdelar för respektive part?

Jag tror att man får bättre pris på försäkringen om uppfödaren/inköparen står på den eftersom vi som uppfödare har 30% rabatt hos Agria. Dessutom har säkert uppfödaren fler hundar än dig vilket också ger rabatt.

Jag står på försäkringen på mina foderhundar så betalar de för vet vård, rehab och medicin till mig. Jag står för liv, avel vet vård samt avel liv. Det har fungerat jätte bra!

Tack för svar!
Har du några speciella tips som är bra för mig att tänka på när det gäller just import?
Här är det sagt att vi skulle dela på hela summan som det kostar att få hit hunden, dvs inköpspris + importkostnader. Slutsumman blir ungefär som en svensk valp då importhundarna är billigare

Jag tycker det verkar krångligt. Du som privatperson får ju inte teckna något annat än ett skk avtal med en uppfödare, ni kan alltså inte köpa in en hund tillsammans eftersom ni inte är jämbördiga parter. Det lättaste är om den som tar in hunden står för alla kostnader för valpen samt resa. Sedan säljer den hunden till dig med bibehållen avelsrätt. Att det är en import har ingenting med saken att göra egentligen. Vilket pris den som köpt in hunden tar för att sälja den vidare är ju upp till den personen att avgöra.

Ang meritering är 3 tillfällen extremt lite och något jag brukar komma överens muntligt med de blivande köparna om att det kommer bli betydligt fler tillfällen. Dock har man ju inte rätt till fler än 3 gånger men jag tror att de allra flesta kommer vilja tex ställa ut hunden betydligt fler gånger och vill man inte gå med på att låna ut hunden fler än 3 gånger bör man inte köpa med bibehållen avelsrätt.

Jag tror att man får bättre pris på försäkringen om uppfödaren/inköparen står på den eftersom vi som uppfödare har 30% rabatt hos Agria. Dessutom har säkert uppfödaren fler hundar än dig vilket också ger rabatt.

Jag står på försäkringen på mina foderhundar så betalar de för vet vård, rehab och medicin till mig. Jag står för liv, avel vet vård samt avel liv. Det har fungerat jätte bra!

Det var en bra synpunkt!
Dock - Agria menade att det blir svårt för mig att få ut livvärde ifall försäkringen står på säljaren, om hunden mot förmodan skulle dö. Jag kan ju iofs strunta i livförsäkring, men det går väl inte om hunden ska vara avelsförsäkrad också?

Vid helfoder förstår jag att uppfödaren enklast står för allt eftersom uppfödaren då äger hunden, men här skulle ju jag äga hunden..
Svårt!

Jag tycker det verkar krångligt. Du som privatperson får ju inte teckna något annat än ett skk avtal med en uppfödare, ni kan alltså inte köpa in en hund tillsammans eftersom ni inte är jämbördiga parter. Det lättaste är om den som tar in hunden står för alla kostnader för valpen samt resa. Sedan säljer den hunden till dig med bibehållen avelsrätt. Att det är en import har ingenting med saken att göra egentligen. Vilket pris den som köpt in hunden tar för att sälja den vidare är ju upp till den personen att avgöra.

Ang meritering är 3 tillfällen extremt lite och något jag brukar komma överens muntligt med de blivande köparna om att det kommer bli betydligt fler tillfällen. Dock har man ju inte rätt till fler än 3 gånger men jag tror att de allra flesta kommer vilja tex ställa ut hunden betydligt fler gånger och vill man inte gå med på att låna ut hunden fler än 3 gånger bör man inte köpa med bibehållen avelsrätt.

Ah nej jag tror nog det är tanken att "uppfödaren" köper hunden och sen säljer vidare till mig, som du skrev.
Att jag frågade om import var mer en tanke ifall att det var andra saker som var bra att tänka på kring köpet.. Inte att vi skulle köpa tillsammans från utlandet :)

Jag misstänker att det inte kommer bli aktuellt med en massa utställningar, och om det skulle bli det så ska jag inte vara omöjlig :)
Den ska väl snarare meriteras på andra sätt men då gissar jag att det är det vanliga att ägaren står för den biten eftersom det är denne som tränar hunden?

Fast om säljaren har hunden avelsförsäkrad - får den inget på försäkringen då om hunden avlider?
(jag är inte jätteinsatt i hur avelsförsäkringar fungerar dock, kanske är helt fel ute)

Min tanke var mer att säljaren faktiskt inte äger halva hunden utan bara avelsrätten, jag reagerade på det men det kanske egentligen inte är så konstigt..

För att förklara hur avelsförsäkring fungerar:

Hunden MÅSTE ha uppvisat en avelsförmåga innan man kan få någon ersättning. Exempelvis - min tik och hane har en kull var. Skulle de nu få någon sjukdom eller trauma som gör att de inte kan avlas på så får jag ersättning från avelsvärdet. Men min ena hane och min nya valp som ej ännu fått valpar skulle jag inte få något för.

I det här fallet finns det föreslag om att säljaren ska försäkra hunden men jag ska stå för kostnaden för allt utom avelsförsäkringen. Tydligen brukar detta fundera smidigt.
Någon som vet om det är vanligt att man gör så?
Går det inte att två olika personer tecknar försäkringar på samma hund eller?

Du kan teckna din egna försäkring på hunden och sedan när säljaren önskar att hämta hem hunden för parning och valpning är det smidigt om hon under den perioden lägger till en tillfällig försäkring på hunden. Så att du slipper ta ut på din försäkring om något händer. Då står du för de skador som uppkommer hos dig och säljaren hos sig.

Hmm jag har avelsförsäkring på min ena och han har inte fått någon kull än?

En annan sak..
Jag läste i avtalet att om hunden dör innan den fått sin kull så blir köparen ersättningsskyldig säljaren. Fattade jag rätt då?
Det känns konstigt?

Jag vet inte om det är så konstigt. Om hunden ex. kostar 12000 i normalpris och uppfödaren säljer den till dig med bibehållen avelsrätt så betalar du 6000kr. Den dör innan den hinner få en kull, du får ut 12000 kr. Då har uppfödaren gått med 6000kr förlust och du med vinst på samma summa. Delar ni försäkringspengarna får ni tillbaka lika mycket ni lagt ut på djuret var! Det kostade ju ändå pengar för uppfödaren att föda upp/köpa in/importera samt meritera och hälsotesta. Det är inte gratis att hålla på med hundavel :)

Hmm jag har avelsförsäkring på min ena och han har inte fått någon kull än?

Vem som helst kan ha en avelsförsäkring på sin hund. Den ska tecknas innan 4 månaders ålder och det finns inga andra krav än då, alla mina har det. Men du får ingen ersättning om inte ditt djur visat avelsduglighet. Så om din hund inte fått kull än och måste akut kastreras eller får en sjukdom som veterinärerna anser inte ska avlas på så får du inga pengar från den.

Tack för alla svar! :)

Jag vet inte om det är så konstigt. Om hunden ex. kostar 12000 i normalpris och uppfödaren säljer den till dig med bibehållen avelsrätt så betalar du 6000kr. Den dör innan den hinner få en kull, du får ut 12000 kr. Då har uppfödaren gått med 6000kr förlust och du med vinst på samma summa. Delar ni försäkringspengarna får ni tillbaka lika mycket ni lagt ut på djuret var! Det kostade ju ändå pengar för uppfödaren att föda upp/köpa in/importera samt meritera och hälsotesta. Det är inte gratis att hålla på med hundavel

Ja under förutsättning att hunden är livförsäkrad? Det är ju inte alla som försäkrar sina djur. Men SKK kanske antar att alla avelsdjur är livförsäkrade?
(Inte för att jag tänkt skippa försäkring..)
När jag tänker in försäkringen så blir det mer logiskt.

Man kan också teckna användbarhet på ett avelsdjur. Sen kolla med olika bolag vad de säger. Ang att samäga mellan kennel och icke kennelägare - kolla det med skk. Förstår inte varför det skulle vara otillåtet.

Ja det är ju avelsförsäkringen där det ingår. Den vanliga användbarheten är ju för tävling/arbete.

Vi ska inte samäga utan jag ska äga hund och de ska äga avelsrätt :)
Om det nu blir av.

Jag kan inte tänka mej att det förbjudet att samäga en hund med en kennel, men äger man redan halva hunden blir det förstås inte aktuellt att ännu en gång köpa den med bibehållen avelsrätt!

Ang försäkring så är det naturligtvis någonting ägaren beslutar om, med undantag för att säljaren enligt kontraktet är skyldig att ha hunden försäkrad under tiden man disponerar den. Det kanns helt rimligt eftersom div andra försäkringar har restriktioner för "omhändertagen eller lånad egendom" vilket jag förmodar kulle kunna ställa till det om hunden t ex omkommer i en brand hos säljaren. Säljaren å sin sida har ju redan sin "andel" skyddad genom att vara garanterad återstående summa om hunden dör.

Det enda som jag möjligen saknas i kontraktet är vad tusan som händer om köparen kastrerar hunden utan att det är medicinskt motiverat, men jag gissar att det går att komma åt via civilrättsliga regler.

Jag har förstått att det i den nya versionen av avtalet finns en punkt om skadestånd till säljaren om ägaren hindrar denne från att nyttja sin avelsrätt!

Tack för alla svar! :)

Ja under förutsättning att hunden är livförsäkrad? Det är ju inte alla som försäkrar sina djur. Men SKK kanske antar att alla avelsdjur är livförsäkrade?
(Inte för att jag tänkt skippa försäkring..)
När jag tänker in försäkringen så blir det mer logiskt.

Nej då är det ditt problem. Det är som med dolda fel. Det finns inget krav på att en uppfödare måste ha en dolda fel-försäkring men om något smäller så måste uppfödaren betala oavsett. Då måste man plocka ur egen ficka. Så det är din skyldighet att betala tillbaka (eftersom fullpriset för hunden var fortfarande 12000 och uppfödaren gav dig en hund för 6000). T. ex. köper du en valp på normalt vis för 12000 och den dör vid 1,5 års ålder får du ju inga pengar från uppfödaren, det är ju din hund. Och eftersom bibehållen avelsrätt betyder att det är din hund och uppfödaren har köpt en tjänst av dig (som inte kommer utnyttjas) så ska uppfödaren få sina pengar tillbaka. Förstår du hur det är tänkt? :)

Ja nu förstår jag bättre. Inte så ologiskt alls när man tänkte hela varvet runt :)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka