Köp/igångsättning av ridskolehäst, hur skulle du göra?

R

Rebecka

Hej alla kloka bukare! :)

Jag funderar på att köpa loss en D-ponny från ridskolan till hösten och funderar på vad man ska tänka på, om jag skulle klara det osv. Jag planerar för fullt just nu! När jag tar honom har han gått på bete några månader.

Det kommer bli "ridskole-rehab" de första månaderna känner jag på mig, då han är en väldigt pigg ponny som fått gå med felaktigt sittande sadel och thildemantygel spänd på hårdaste hålet (verkar som en graman, fast utan möjlighet att ge eftergift) några år.
Jag misstänker att han är en stjärnkikare utan hjälptygeln då han haft nästan uteslutande den väldigt länge. Det är alltså inte aktuellt för mig att använda hjälptygel, det ska han slippa nu. Kommer ta ut equiterapeut, tandläkare och massör, han är kollad av veterinär.

Hur ska man rida en sådan här häst enligt er? Kan jag köpa sadel direkt eller är det smartare att pröva ut en om några månader då han byggt upp mer muskler? Då skulle jag rida med barbackasadel tills vidare.

Så här tänker jag:
Vecka 1: Skritta i skogen enbart
Vecka 2: Skritta i skogen, tömköra
Vecka 3: Skritta/trava i skogen, börja göra lite dressyrrörelser i skogen, tömköra
Vecka 4: Skritta/trava i skogen, tömköra, börja galoppera
Vecka 5: Skritta/trava/galoppera i skogen, tömköra lite mer intensivt med ex. cavaletti, börja klättra, dressyra i skogen
Vecka 6: Börja hoppa lite i skogen, klättring på töm och med ryttare, galoppera mer intensivt samt starta upp dressyrträning för tränare

Som ni ser ska jag försöka hålla till mycket i skogen, han har inte sett tillräckligt av den de senaste åren, samt hålla mig borta från ridhuset i början. Det känns som en bra start. Vad tycker ni? Är det något mer man bör tänka på?
KONSTRUKTIV kritik tack! :laugh:

Sv: Köp/igångsättning av ridskolehäst, hur skulle du göra?

Jag skulle vänta med att köpa sadel till hästen är välmusklad. Bra idé att rida ute.

Låter som en bra plan men du kommer nog få en hel del att göra med omskolning av ridskolepolle. Men inget är omöjligt!

köpte oxå en avdankad ridskole d-ponny, men med honom var det tvärtom, han var LAT! stannade hela tiden och det var typ omöjligt att få han ett het varv i trav, sa dom

lär känna hästen i början, via arbete för hand oxå.. typ gå ut o gå i skogen, tråna lite NH på banan osv ;) rykta läänge och pyssla, gör sånt som han inte tidigare har upplevt ;)

jag red jättemkt i skogen i början. det gör jag även nu, och pålle har verkligen tänts upp igen, jättepigg i terrängen med öronen framåt, på banan e han inte lika pigg och inte lika glad på, sitter väl i ännu, minnena osv :S så skogen är bra!! man kan träna lite dressyr på ängar osv om man vill ;) köpte min då han var 14, han hade då varit ute i terrängen kanske 10 ggr under hela sitt ridksole liv! :O (gått på ridskola från 6-14 års ålder)

min har ännu två 3x3 cm kala fläckar under magen typ, av sadelgjorden, de va sårskorpor då ja köpt han, red mkt barbacka ( rider ännu mkt barbacka)

skaffa en tränare är mitt bästa tips!

Jag tror det kan vara bra att ta det lugnt i skogen i början, särskilt om hästen mest gått i ridhus (ganska vanligt för ridskolepållar). Då behöver väl fötterna och benen en chans att vänja sig vid nya underlag kan jag tänka mig för att undvika skador :idea:

Men samtidigt kanske du inte enbart ska skritta i början, då kanske hästen får massa överskottsenergi om han är igångsatt. Rid då kanske i lite mer fart i ridhus/paddock :)

köpte min då han var 14, han hade då varit ute i terrängen kanske 10 ggr under hela sitt ridksole liv! :O (gått på ridskola från 6-14 års ålder)

:eek: :eek: :eek: inte schysst mot hästen, precis.

Tack för tipsen :)

Ok, tack för tipsen.

Han ska sättas igång från sommarbete, så kommer nog vara tjockis när han kommer till mig ;)

jag vet, låter helt sjukt, var inte ridskoleägaren som sa det åt mej, "bara" ngn som hade ridit där i flera år, så det kan ju vara ett rykte.. men men :crazy:

Det är konstigt att ridskolor rider så lite ute.. Hästarna mår bra och eleverna måste ju ändå lära sig liksom. Nu är det äntligen slut med ridskola för både mig och hästen (förhoppningsvis)! :D

Det är konstigt att ridskolor rider så lite ute.. Hästarna mår bra och eleverna måste ju ändå lära sig liksom. Nu är det äntligen slut med ridskola för både mig och hästen (förhoppningsvis)! :D

Nja, det finns faktiskt dessa sura (i detta fallet vuxna!) elever:mad:
De vill inte rida ut, för då lär de sig inget tycker de och då kan dom lika gärna stanna hemma! Det kostar så mycket pengar och då vill dom inte lulla runt i skogen säger dom:grin:
Tack och lov har dom inte häst, stackars den om dom hade haft:crazy: Aldrig fått vara i skogen utan bara ridhus, ridhus, ridhus:cry:

Hade det inte vart för sådana människor hade man säkert ridit ut mera, nyttigt för både elever och hästar!:):bow:

Väldigt OT kanske, men jag vill bara svara här.
När jag red på ridskola tyckte jag verkligen inte om gångerna då vi red ut. Jag hade egen ponny hemma, men red på ridskolan också för att få en rejälare grund med fler hästar och dessutom hade jag inga kompisar i stallet "hemma". Så på ridskolan såg jag det som ett slöseri, bortkastade pengar osv eftersom jag red ut 5 ggr i veckan ändå. Ridlektionerna ville jag ju utvecklas på.
Så det behöver inte alls vara "stackars häst" om den ägs av en som är emot uteritter på ridlektionerna.

Någon igångsättning p det viset borde den inte behöva om den gått lektioner fullt ut tidigare.
Se istället till att rida hästen i en ändamålsenlig form.
Är den dessutom en pigg sak så behöver den säkerligen ordentligt med motion.

Tack och lov har dom inte häst, stackars den om dom hade haft:crazy: Aldrig fått vara i skogen utan bara ridhus, ridhus, ridhus:cry:

Där kan jag inte hålla med alls faktiskt, när jag red på ridskola, red där i 10 år ungefär så red jag mycket hellre inne än ute. Det är väldigt dyrt att rida på ridskola och det är många som vill just träna. Att rida ut en sväng i skogen är många inte intresserade av när man betalar så dyrt för o rida.

Min häst kommer ut ofta i skogen trots att jag var en av dom eleverna som inte gillade att rida ut på ridskolan. Det är en helt annan sak när man har egen häst.

Men gör man det då? Lär man sig något på att lulla runt på led i skogen nån halvtimme? Icke. Betalar man så mkt pengar som ridskolorna numera kostar, så vill man ha ut något för dem också, dvs. träna och lära sig rida.

Tror du verkligen att det blir samma sak när man köper egen häst sen? Att den bara får gå i ridhus?? Näe, det är en helt annan sak då.

Jag skulle nog låta hästen gå i fri form i början. Antar att det är det du har tänkt. Ut i skogen på lång tygel, jobba ifatt formen sen. Mycket off road i skogen så får du gratis cavaletti-träning plus att hästen sänker huvudet och ser vart den sätter fötterna (jobb med rygg bland annat) och dessutom är det himla mysigt :)

Sadel skulle jag också vänta med ett tag. Fråga equiterapeuten om träningstips när du har den ute.

Ska tänka på det :) dank

Fast det där beror väl ändå lite på vilken nivå man ligger på? Hos oss rider inte de bra grupperna ut så mycket, men mindre rutinerade ryttare gör det då och då sommartid. På den nivån tycker jag att man lär sig av att rida ut, dessutom är ju inte de lektionerna lika dyra.

För hästarnas skull ska man rida ut på ridskolor och det är alltid lika "roligt" när man ser de elever som anser sig duktiga (märke 3 och över) bli vita i ansiktet när hästen galopperar på riktigt för oavsett om de har vunnit en massa tävlingar så kan de inte ens kontrollera hästen på en simpel uteritt, inte ens få stopp på hästen:grin:

Om man nu har egen häst hemma så kan man fråga sin instruktör när uteritter är planerade och lämna återbud till den gången.
Eller så rider man lektioner för en instruktör på sin egen häst så slipper man riskera att tvingas ut på en hemsk uteritt.

Tänk på hästarna som går i ett ridhus år efter år, de behöver för att fungera också få uppleva naturen.

Jag anser att utan uteritter kan man inte kalla sig ryttare för det är en helt annan sak att sitta på en ridbana än att vara i skogen och ha bra koll.
Bara för att man rider ut innebär inte det att man rider på halvlånga tyglar, det går precis lika bra att arbeta sin häst i en bra form ute som inne och kan man inte det så är man ingen ryttare värd namnet.

Men gör man det då? Lär man sig något på att lulla runt på led i skogen nån halvtimme? Icke. Betalar man så mkt pengar som ridskolorna numera kostar, så vill man ha ut något för dem också, dvs. träna och lära sig rida.

Om du bara brukar lulla runt på led när du rider ut så skulle du VERKLIGEN behöva rida ut tillsammans med en instruktör och lära dig arbeta hästen utanför ridbanan, lära dig utnyttja terrängen på bästa sätt för att dressyrövningarna ska bli effektiva o s v!!!

Till TS vill jag säga: rid mycket i terrängen - gärna riktigt ojämt terräng samt "kringelikrokar" mellan träd och buskar - i relativt fri form så att hästen själv får hitta sin balans. När den måste lyfta på benen kommer det att bli naturligt för den att söka sig framåt - nedåt och därmed kommer den att börja bygga upp de muskler den behöver för att bära upp ryttaren på bästa sätt! Om det gått med hård inspänning länge så är detta en STOR omställning för hästen - men ni kommer att få mycket "på köpet" i terrängen så jag tror att du tänker helt rätt!

Senast ändrad:

Nja, det finns faktiskt dessa sura (i detta fallet vuxna!) elever:mad:
De vill inte rida ut, för då lär de sig inget tycker de och då kan dom lika gärna stanna hemma! Det kostar så mycket pengar och då vill dom inte lulla runt i skogen säger dom:grin:

Hade det inte vart för sådana människor hade man säkert ridit ut mera, nyttigt för både elever och hästar!:):bow:

Fast det ligger ju nåt i det. Jag betalar 250 kr för en lektion, och det är helt enkelt inte värt pengarna för att skritta på led i en timme. Ska jag rida ut så gör jag det hellre själv med en medryttarhäst för halva kostnaden.

Jag rider gärna ut, men inte på led med tio andra. Det blir helt enkelt urtråkiga uteritter. Är det dessutom den enda ridningen man har blir det ju dubbelt tråkigt. Nyttigt för eleverna skulle jag knappast kalla det, vad lär jag mig av att skritta på led som jag inte lär mig bättre genom att rida ut på egen hand?

På min ridskola rider vi ut i början och slutet på året, och när det är varmt ute så brukar vi skritta av hästarna i skogen också. Ärligt talat är jag inte beredd att betala så mycket för att rida ut mycket mer än så. Defintivt inte det mörka halvåret, hur kul är det att skritta ut kl 21-22 i skogen en höstkväll?

Okej, tack för råden! :bow:

Jag funderar lite på det här med ridningen.. Han är ju väldigt pigg och som sagt, huvudet är i skyn utan hjälptygeln. Det måste ju vara hur viktigt som helst att jag inte tvingar ned honom utan låter honom ta sin tid, men kan han skadas av att gå så tills han börjar slappna av mer? Finns det några problem som man kan stöta på när han ska vänjas om, och hur är bästa sättet att hantera dessa? Hur lång tid kan det tänkas ta? (smått omöjliga frågor att svara på kanske, men jag vill att allt ska vara perfekt :D )

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 341
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar