Köp av hund

Sv: Köp av hund

Nej, jag hade ju inte gjort det, men i detta fallet är det ju iallafall "ägaren" som har sista ordet och hon gör ju inget olagligt..det bästa hade ju varit att köpa hunden som 6 mån valp för 3 500 ( det är ju orelevant vad ägaren gett för hunden) då hade ju ändå kostnaderna varit detsamma som Love_Travare har idag på hunden...att sedan du eller jag inte gjort så har ju faktiskt ingen betydelse i detta fallet.

Love_travare skrev:
Men nu har jag kommit fram till det att hon har två alternativ;
1. Jag ger 2500kr för hunden, och får endast hunden inga grejer eller något.
2. Jag ger 3500kr för henne och får med hd/ad röntgen.

Verkar det rimligt? Eller är jag ute och seglar?
Ska jag begära att jag får med vet.bes oavsett hur mycket jag betalar för henne? vem såtr för det isånna fall?

Jag skulle vilja påstå att du har ytterligare ett alternativ:
Behåll hunden och betala 3500:- minus det den har kostat all den tid som den har varit hos dig utan att det från början var avtalat. Passar det inte damen i fråga kan hon ju prova att få tillbaka hunden på laglig väg - det går inte! Hon har satt hunden i din vård och du har vårdat den längre än avtalat, vilket ger dig rätt att ta ut skälig ersättning för det.

Mvh
Duvan

martha skrev:
Varför tycker du att det är extremt högt pris...?? ena stunden är blandras"uppfödare" oseriösa och "ger" bort sina hundar...när dom vill ha betalt så är dom giriga...

Om du menar mig, så jämför jag bara med vad ettåriga blandisar BRUKAR kosta. Väldigt ofta är de i stort sett gratis.

Tack för ditt svar, Duvan!

Jag har tänkt på det också, att den avtalade tiden var ju dom två veckorna, sen skulle jag fått köpa henne. Men ägaren skulle ju dryga ut på tiden med ursäkten att hon inte visste..inte visste nää säkert...
Men nu vet hon, men samtidigt ska hon krama ut så mkt pengar som möjligt...

Det ska bli intressant å se hur det går på tisdag..då vi sade att vi skulle träffas och prata igenom detta..det skulle inte förvåna mig ett endaste dugg om hon säger "något viktigt dök upp så ja kan inte komma..." en fras hon i det närmaste bör ha nött ut.

Tackar ännu en gång för era kloka svar, alla som svarat! Era åsikter ska jag ta med mig, och diskutera med henne. TACK=)

Varför blev jag inte förvånad? Hon kunde inte komma igår som vi sagt för hon var trött, idag kan hon inte komma för hon ska jobba (slutar kl 22) imorgon kan hon inte heller komma för då ska hon till tandläkaren...tar det hela dagen??! Men på fredag ska vi ses. Kl 19..det var juh ett rent under att det ens gick denna veckan. Varför skjuter hon upp det hela tiden?

En sak till, vet. besiktningen, hon tänker inte betala den, ska det då dras av på priset?

jag skulle nog göra på detta viset att OM hon vill ha tillbaka hunden så får hon betala dig 2000 för den tiden du haft den....du bjuder 2000 för hunden..take it or leave it...då "tjänar" hon 500 :angel:...hon verar ju såpass korkad att hon skulle gå på den..tar hon hunden skall du ha 2000, annars får hon 2000...

martha skrev:
jag skulle nog göra på detta viset att OM hon vill ha tillbaka hunden så får hon betala dig 2000 för den tiden du haft den....du bjuder 2000 för hunden..take it or leave it...då "tjänar" hon 500 :angel:...hon verar ju såpass korkad att hon skulle gå på den..tar hon hunden skall du ha 2000, annars får hon 2000...

Fiffigt Martha - himla bra svar tycker jag! :bow: :p

hehe smart:)

Jag har räknat ut vad hon kostat i foder, och det är över 2000kr..så det ska hon få på papper..

Hund-Stina skrev:
Om du menar mig, så jämför jag bara med vad ettåriga blandisar BRUKAR kosta. Väldigt ofta är de i stort sett gratis.
Fast i detta läge är det ju lite skillnad mot vilken annan 1 årig hund. Att betala 3500 för den hunden man haft och fostrat de senaste 6 månaderna eller betala 1500 för en 1 åring som man inte känner.......Jag skulle betalat 3500kr och sedan Ad/Hd röntga vid 1½- 2 års ålder för egna pengar. Vi ahr en Entelbucher Sennen som vi betalade 4500kr för (omplacering), utan papper och är reggad som blandras (bra för försäkringen kan jag lova :p ) vi fick svaret av djurkliniken att vi skulle vänta tills hon var 1½-2 år innan vi röntgade henne så hon vuxit klart först då hon är av en tyngre ras.

*knapplån* ville bara berätta att hunden är MIN nu:)

Hon gick inte at rubba på priset, hennes pappa stod till 100% bakom henne, hon ville ha så mkt pengar som möjligt så det blev det sagda priset....Men i vilket fall som helst är hon miiiin!

Tack för alla tips och råd!

Welsh, såg att du skrev om att försäkringen är billigare för blandras, ja vill försäkra hunden, vilket försäkringsbolag bör man vända sig till?

Ni måste väl ha kommit överens om priset den dagen du tog hem hunden. Jag fattar inte varför du tog den på foder men det kanske står jag har slarvläst lite.

Om priset bestämdes från början så kan du ju inte komma nu och pruta, sen kan jag tycka att hon ska stå för vet.besiktningen men den borde ni ha gjort redan innan du tog hem hunden.

Betr. röntgen så tycker jag nog att den får du stå för själv.

Ett litet tips om man vill slippa sånt här tjafs så vänder man sig till seriösa uppfödare som följer SKK's regler.

Grattis!

Jag kom på en sak till jag tycker också att det är för jävligt att hon köpte en hund som hon sen inte kan ha det kunde hon väl tänkt till lite mer innan hon skaffade den. Och sen dessutom försöka att tjäna pengar på den det tycker jag var himla fräckt.

Gratulera hunden från mig att den fick komma till dig istället som bryr sig om den och har tid med den. :)

Skönt att det löst sig trots allt bekymmer om pris och så. Hoppas att ni får många bra år tillsammans!

När det väl kommer till kritan är inget pris för högt för en god kamrat.

mm tjäna pengar ville hon verkligen göra på den här affären, och nog gjorde hon det. Först 3500kr för själva hunden, sen sålde hon buren (en stålbur hon hade hunden i) som kostat henne 889kr i inköp, den sålde hon för 1200kr! Men nu har iallafall hunden det bättre, trots kostnaden.

Priset var 3500kr då jag från början skulle köpt henne efter två veckor, men ägaren drygade ju ut på det hela, så istället för14 februari köpte jag henne 27 augusti. Lite skillnad..
Därför ville jag att hon skulle gå ner i pris pga av att jag fått ha hunden så länge endast för att hon inte kunde bestämma sig..

Men det är historia nu, man vet att det finns rötägg som äger hundar utan att bry sig om dem, tyvärr.

Det ska bli roligt nu när man vet att hunden är ens egen att börja gå kurser med målet att lydnadstävla:)

Vilka tävlingar får blandraser tävla i?

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 492
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 877
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama