Köp av hund

CA

Trådstartare
Jag har ju haft en hund hemma som typ foderhund för senare köp, och hon är nu ett år gammal. Nu har jag fått klartecken att jag får köpa henne för ägaren (efter MKT om och men) men vi är inte överens om priset.
Hon vill ha 3500kr för hunden som är en korsning mellan Schäfer/rottweiler/bernersennen, en tik.

Det som är "gjort" på hunden innan är chipmärkt och första vaccinationen.
Men eftersom att hunden är stor och raserna hon har i sig röntgas för hd/ad så vill jag även göra det med henne.
Jag sade till ägaren att jag ville ha röntgen och vet.bes. på henne med i priset, men hon sade blankt nej.
Då skulle hon komma och hämta hunden istället.

Men vad tycker ni, vem har "rätt"?
Det är ju för HUNDENS bästa hon ska röntgas, inte för att ja ska ha en bit papper på att hunden har så och så höfter och armbågar.
Men det fattade hon inte heller.

Vad ska jag göra? jag ÄLSKAR hunden av hela mitt hjärta men jag vill inte att hon ska skadas när jag tränar och förhoppningsvis tävlar henne, pga av att jag inte vet hennes höfter.

På tisdag kommer hon hit och vi ska då diskutera, men jag behöver stöd och veta hur ni hade gjort.
Blandrasägare och renrasägare, alla är välkomna med tips och erfarenheter.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill ju köpa henne, men jag vill inte riskera att hon blir skadad bara för att hennes ägare var snål och bara vill ha pengar eller något sådant....

Sv: Köp av hund

Du får väl HD+AD-rtgá hunden själv, efter köpet..
Om det inte är överenskommet från början, att det skulle ingå i priset, så kan du inte komma och kräva det nu..

För renrasiga hundar, så gäller att en fodervärd har rätt att utan förklaring lämna tillbaka hunden, däremot kan ägaren INTE komma och ta tillbaka hunden mot fodervärdens vilja..
Tvivlar till att din blandisuppfödare tar nån hänsyn till detta, men det skadar ju inte för dig att veta...

Jag är inte riktigt med på varför du inte har köpt hunden från början...?

Fodervärdsavtal brukar vara grundat på att uppfödaren ska ha X antal kullar på hunden, sen går ägarskapet över (vissa tar en summa för hunden också). Men jag antar att så inte är fallet. Skulle det vara så så får fodervärden stå för alla kostnader, så som Hd-röntgen.

Jag hade dock ALDRIG betalat så mycket för en blandras i den åldern, även om jg hade haft den från början....

//E

Har ingen erfarenhet själv, men om du älskar hunden så mycket så kan du väl kosta på en röntgen själv?
Skulle jag gjort! Just för att man ska veta hur hårt man kan träna och vad man kan träna.
Inte mycket till hjälp, jag vet....hoppas det går bra och löser sig...

jag har inte fått köpa hunden av ägaren pga av att hon hela tiden använt ursäkten att hon inte vet om hon vill sälja hunden eller inte. Annars hade jag köpt den för längesedan,men hon skulle ju dryga ut på det hela, hon vill äga hunden, men har ingen tid alls för den.

Detta fodervärdsavtal innebar inte att hunden skulle få några valpar, utan att jag skulle få köpa hunden efter två veckor. Dom två veckorna har varit väldigt långa, från 14 februari, då jag hade haft henne i två veckor, till nu. Så jag har haft hunden längre än vad hon själv haft den.

Jag har föreslagit att om hon kan gå ner till 2500kr så är allt bra, då har jag själv råd med att betala hennes röntgen. Men det ville hon inte.Själv betalade hon 2000kr för henne som valp..så..
Sen är ju hon en blandras, inte för att hon är sämre, men det brukar ju vara så att en blandras är billigare än rasrena.

Jag har inte någon stor ekonomisk inkomst, 1250/månaden, men det täcker henne foder och hästarnas foder.
Själv arbetar hon 4-5dgr/veckan och kommer hem på kvällarna, så hon har ju nada tid för hunden.

Men när man köper hunden genom Hundskyddet så kostar det 1900kr, och då får man med vet.bes. och vaccination, är det något jag kan ta upp med henne?

Hon vill inte ens betala vet.bes...är det något hon bör göra när hon säljer hunden?

Det är nästan alltid säljaren som ombesörjer en vet.bes.. Klart hon ska stå för den. I annat fall så bör hon gå ner på (det redan dyra) priset...

Jag tycker hon är girig!

Hon har betalat 2000 kronor och har inte betalat för hunden sedan den 14 februari.

Varför i hela fridens namn skall hon ha mer betalt för hunden än hon gett för henne? Handlar detta bara om pengar?

Jag hade satt hårt mot hårt och räknat ut vad jag betalat för hundens skötsel sedan efter de två veckorna som ni var överens om "fodervärdstiden". Det skall hon betala tillbaka till dig för du har sörjt för hennes hund utan att ha någon skyldighet till det.

Vägrar hon så får du väl lämna tillbaka hunden och så får människan sätta ut en annons på den där websidan där man säljer stackars hundar. Hon kommer aldrig att få mer än 2000 för hunden.

Jag förstår hur du känner dig, för du är ju fäst vid hunden, men jag undrar om hon inte gör så här för att spela på dina känslor?

Vilken skitstövel! :mad: Jag hade aldrig kunnat göra så mot någon som tagit väl hand om min hund!

/Priffe - jättearg :mad: :mad:

Senast ändrad:

ja för henne handlar det nog endast om pengar, vilket är synd för det är ju en hund, med ett liv och känslor som hon handlar om.

Ja jag är välidgt fäst vid henne och det gör juh det hela ännu svårare, och det vet säkerligen ägaren om, därför försöker hon pressa mig så mycket som bara går.

Det är synd att hon inte fattar att det är en hund, inte någon bil eller annat dött ting, som blir lidande om hon ska hålla på såhär.

Hunden har sedan jag haft henne blivit aktiverad mycket mer än när hon hade hunden. Ja har fostrat om hunden, för när hon kom var hon nada uppfostrad. Hon nafsade när hon ville och hade aldrig fått en tillsägelse i hela sitt liv.

Jag pratade med ägaren när hon och hunden kom första gången och hon sa det att, "jag har tränat henne genom att vara snäll och belönat henne när hon gjort rätt men aldrig sagt till henne när hon gjorde fel"
vilket är helt fel uppfostran av hund enligt mig.

Jag slår ju själklart inte hunden när den gör fel, utan jag ger istället ett strängt NEJ och det lyssnar hon på.
Nu uppför hon sig som man ska, hon nafsar itne längre, och hon vet vad man får göra och inte. Sen att hon gör något misstag då och då må vara hänt.
Lydnadsmässigt kunde hon inget, jo hon hade lärt hunden "sitt" och ett antal konster o trix..mer var det inte.

Nu när jag haft henne har vi lydnadstränat och nu kan hon samtliga kommandon som ingår i lydnadsklass 1. Så jag har gjort väldigt mycket på hennes hund, utan att få något för det, endast för att jag älskar att jobba med Tara (hunden).

Men nu har jag kommit fram till det att hon har två alternativ;
1. Jag ger 2500kr för hunden, och får endast hunden inga grejer eller något.
2. Jag ger 3500kr för henne och får med hd/ad röntgen.

Verkar det rimligt? Eller är jag ute och seglar?
Ska jag begära att jag får med vet.bes oavsett hur mycket jag betalar för henne? vem såtr för det isånna fall?

Tack för hjälpen jag fått änsålänge, den har givit mig många funderingar. Tack bukefolk=)

3500 är ett "extremt" högt pris för en 1-årig blandis. Bara så att du vet.
Följ ditt hjärta, men kolla gärna vad olika omplaceringsförmedlingar tar och vilka priser som verkar "normala" på exempelvis Blocket och andra annons-sajter. Så har du lite underlag för en ekonomisk diskussion.

Varför tycker du att det är extremt högt pris...?? ena stunden är blandras"uppfödare" oseriösa och "ger" bort sina hundar...när dom vill ha betalt så är dom giriga...

svårt läge....antingen så får du väl betala det hon vill ha annars får du väl lämna hunden tillbaka..får man fråga varför du tog den på "foder" ?

Jag tycker inte 3 500 är ett högt pris för en hund , säg att du köpte den som 6 månadersvalp så hade du ju ändå fått stå för HD/AD röntgen..inget att bråka om tycker jag....men jag vet ju inte historien bakom allt heller.

Hon hade kunnat få en renrasig ett-åring hund för 5000 lätt, det är väl därför jag känner att det är dyrt för en hund som hon dessutom SJÄLV har uppfostrat och försörjt i nästan ett år...

Till trådskaparen; Du kan vänta ett tag med HD-röntgen ändå, de stora raserna som hon har i sig mår ändå bäst av att vänta ett tag. Erbjud 2000-2500 för hunden, förklara som det är med pengarna och säg helt enkelt att du känner att detta är bäst för hunden. Va lite krass och ta gärna upp prisuppgifter när det gäller andra blandraser i den åldern, och tillägg då att det är ju rätt mycket ditt jobb som ligger i hunden. Väljer hon att ta hunden själv så hade jag skickat en räkning...

//E

enl mina beräkningar så fick hon hunden när den var 6 månader och har haft den i 6 månader....

Jag läser lite slarvigt, så fallet var nog så, men jag tycker ändå det är mycket får en blandrashund som "enbart" har ett emotionellt värde. Hunden har ju inget avelsvärde och kan inte heller få officiella resultat. Sen kan det ju vara en underbar hund och vara värd hur mycket pengar som helst för ägaren, jag skulle inte sälja min blandis för allt smör i Småland, men jag vet ju också att det är för mig hon har värdet.

Hundpriserna är ju hutlösa, vet exempelvis en mycket känd schäferuppfödare, hon tar 6000 för en valp från merieterade bra föräldrar "för en bra valp ska inte kosta mer" och hon har definitivt en poäng.

//E

martha skrev:
Varför tycker du att det är extremt högt pris...?? ena stunden är blandras"uppfödare" oseriösa och "ger" bort sina hundar...när dom vill ha betalt så är dom giriga...
Jag håller inte med dig riktigt. Dels är denna hundägare inte uppfödare och hon litar ju uppenbarligen på love_travare.

Handen på hjärtat, hade du begärt mer för din hund än vad du själv betalat för den om du sålde den till en person som du visste tog väl hand om hunden? Det tror jag inte om dig. Skillnad är förståss om man säljer hundar/hästar för sitt levebröds skull, men detta är en simpel hundaffär och hundägaren är uppenbarligen ointresserad av hunden.

Hade jag varit hundägaren i detta fallet så hade jag sålt hunden för en symbolisk summa. På så sätt hade jag bidragit till att love_travare kunde hd-röntga hunden och satsa pengarna på hunden istället för på mig. Så resonerar jag.

jag ahr haft henne på "foder" såpass länge pga av att ägaren hela tiden kom med ursäkten att hon inte visste om hon ville sälja hunden eller inte. Inte visste?? varför lägger man då ut en annons? Så hon har velat fram o tillbaka i ett drygt halvår.

*nu lånar jag din knapp lite martha*

Nu var det meningen att hon skulle kommit som igår, men då var det något som "kom upp" enligt henne som han bara var tvungen att åka på. Så har det varit varenda gång jag har tagit upp om vi kan skriva papprena på hunden snart.

Hade jag fått köpa hunden när hon hade varit hos mig som vi sade dom två veckorna, så hade detta problem aldrig kommit upp, då hade jag självfallet betalt hd-röntgen. Men nu har jag haft henne i flera månader pga av hennes uppenbara svårigheter att bestämma sig vad som är bäst för hunden...eller rättare sagt komma på ett sätt att få så mkt pengar som möjligt..

Men nu känner jag mig så blåst över att hon tjuvridit mig för att få ut så mkt som möjligt på hunden, hon är fostrad, lydnadstränad, fodrad med ett bra foder (när hon kom åt hon ett mindre bra foder) hon är social- och miljötränad. Det är mycket hon fått gratis på sin hund genom mig. Därför känns det så förnedrande att vi inte ens kan komma överens om ett pris som passar båda..

Ja, jag har varit inne på lite olika annonsidor och kollat upp priserna på blandrashundar som är äldre, och ett fåtal kostade ca 4000 kr, men det flesta var på 1500-2500kr. Det är bara valparna som kostar mer, mellan 3000-5000kr. Så jag tycker också att hennes pris på hunden är lite högt för hundens ålder.

Men liksom, hon "förlorar" 1000kr på sin hund, ska det vara så mycket att bråka om? Jag vill också ha ut lite av vad jag gjort på hunden, för mig handlar det inte om att jag inte vill betala mkt pga av mina pengar, utan om att ägaren är så låst så att hon itne vill att hennes hund ska få det bra. Alla mina pengar går till mina djur, så har det varit så länge jag haft djur, så den tusenlappen som ja vill att hon går ner, den kommer att gå till hundens hd-röntgen.

Det ska bli intressant och se hur det kommer att gå på tisdag. Jag letar upp så mycket information och backup som möjligt innan hon kommer, så ja har lite skriftligt att visa henne.

För mig spelar det ingen roll om hunden hade varit 100% rasren eller som det är nu, blandras, jag älskar henne och ville henne bara det bästa. Det är det som gör detta ännu svårare. Jag vet att får vi ingen lösning så måste jag ju lämna tillbaka hunden, men det kommer att vara det svåraste i hela mitt liv..Avundas er som har era älskade hundar säkrade...

Senast ändrad:

Tycker det är mkt med 3500:- när ägaren själv bara gett 2000:- för hunden.

Jag skulle inte ge mer än så, men men, det är lätt att säga när man inte fallit för hunden.

Röntgen är ändå kostsamt och jag förstår att ägaren inte vill stå för den utgiften. Hd/AD är en chansning man gör när man köper hund, även om man köper den som valp. Oavsett blandras eller renras.

Antingen säger Du att Du köper hunden oröntgad för 2000:- och riskerar att hon tar tillbaka hunden = du förlorar en vän, men har ändå "satt ned foten" inför hundens ägare.

eller så betalar Du 3500:- som ägaren vill ha = du "ger vika" för ägarens krav, men vinner ändå Din vän!

Vet Du föräldrarna till denna hund? Hur är deras HD/AD?

jag vet vart föräldrarna till hunden bor, har tänkt att åka och titta på dem någon dag. Jag betvivlar att det finns någon hd/ad röntgen på dem..men jag vet ju inte föränns jag frågat.

Jo det är den risken jag är så rädd för, att förlora henne. Det är det som är så svårt.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 492
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 877
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 820
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur