Konvalesens vid knäinflammation?

S

Sveipur

Har aldrig haft en halt häst förut och veterinären har semsester en dryg vecka till. Skulle därför vilja höra lite mer från er som haft liknande skadefall.

Min häst har en inflammation i ett framknä (orsakad av att han har problem i höften/rumpan). Han har inte haltat i skritt, men efter ett tag i trav. Han skulle stå i sjukhage med butta i 14 dagar. Innan veterinären gick på semster ringde jag och frågade om jag skulle släppa honom i sin vanliga hage när medicineringsperioden var över. Hon lät lite negativ och sa lite tveksamt ok, men han fick absolut inte springa i hagen.

Jag vill ju inte gå för fort fram, men samtidigt vill jag inte att han ska stå och lida i en liten sjukhage i onödan. Hur länge är "normalt" att de ska stå i sjukhage`vid en inflammation i knäet? Det är klart att det kan vara varierande från fall till fall, men jag skulle bara behöva en liten hint om vad som kan vara "normalt".

Sv: Konvalesens vid knäinflammation?

De hästar jag vart med om som åkt på kotledsinflammation har stått i sjukhage längre än 2 veckor.

Tycker han det är triskt kanske ni kan köpa lösa stolp och tråd och flytta hagen varje dag så han får bete. Alt du kan gå lite korta promenader och låta honom beta och se sig lite omkring?

Har ridit igång fler hästar med kotledsinflammation och de har fått ta det väldigt lugnt, först bara korta 10 min promenader som sen ökats på. Vet dock inte hur det blir om de sitter i en annan led.

Har du ingen annan vet. du kan ringa och rådfråga?

Inflammation i framknät (carpit) är inte samma sak som knäinflammation = inflammation i bakknät (gonit).

Rehab vid ledinflammationer beror på typ av skada, omfattning på skadan och vald behandling. Din vet har valt ett allmänt antiinflammatorisk och smärtstillande preparat samt vila istället för att spruta någon led.

Skulle tro att din vet vill utvärdera resultatet av behandlingen innan ni börjar trappa upp, om du inte fått något rehab-program. Vanligt är annars att man efter någon vecka i sjukhage börjar med skrittpromenader vid hand.

Det är inte säkert att din häst lider så våldsamt av att stå i sjukhage. Men kompisar att titta på eller gräs att plocka med gör det hela trevligare förstås.

En lite större hage med en lugn kompis kanske kan vara en kompromiss? Så får han någon att vifta flugor med och dessutom blir det inte fullt så spralligt den dagen han ska ut på betet igen.

hej, jag kan bara svara för hovledsinflammation och kotledsinflammation, men jag kan tänka mig att det är rätt lika.

så här ser schemat ut.
vecka 1:
diagnosen fastställdes, butta i 10 dagar, sjukhage, prom 10min*2 / dag
vecka 2:
sjukhage, promenad 10min*2/dag
vecka 3:
Åb på kliniken, oförändrat vä fram (hovled) förbättring men ej helt bra i hö fram (hovled och kotled), promenad 10min*2/dag, sjukhage.
vecka 4:
sjukhage, prom 10min*2/dag
vecka 5:
sjukhage prom 10min*2/dag, åb på kliniken, friskförklaring. här är vi nu
detta blev jag rekomenderad av vet:
vecka 6:
sjukhage (aningens större än innan), promenad 20 min
vecka 7:
sjukhage (aningens större igen), promenad 40 min
vecka 8:
sjukhage (ytterligare lite större, men ej med kompisar) promenad 50 min.
vecka 9:
sjukhage samma storlek som innan, promenad + trav i ca 3 minuter, ej sammanhängande.
vecka 10:
vanlig hage med kompisarna, promanad 5 min trav
vecka 11:
+10 min trav
vecka 12:
lägg till 3 min galopp.
vecka 13
+5 min galopp
vecka 14
+10 min galopp

ang storleken på sjukhagen så sa vet att hon ville vänta med att släppa ut honom med kompisarna tills dess att vi kommit igång med igångsättningen lite. sedan skulle vi tänka på att inte gå i backar, ej på böjda spår och så skulle vi helst gå på hårt underlag. sedan tyckte hon att det var viktigt att han gick mycket i rätt form så han jobbade mycket mer röven och inte belastar fram.

tyå så

Åh härregud .... :( Undra om det är de som min pålla har åkt på .. haltar i traven, ej i skritt .. :( Kan vi räkna bort hela säsongen !

om jag tittar på din avatar så kanske du har en travare?
travarna belastar mycket mer och därför träder hovledsinflammationerna fram mycket tidigare och kan behandlas mycket tidigare. jag vet att några i mitt stall hade en travare som åkte på det, den sprutades och efter 10 dagar så kördes den lika hårt igen. men det är som sagt skillnad på ridhästar och travhästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 907
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 950
Senast: Jamtland
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 078
Senast: Lavinia
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 630
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V