Konvalecentmat

Chili

Trådstartare
Jag har inte haft några större problem med boxvila eller sjukhage men nu är det verklighet. Minst 6 veckor framöver, men förhoppningsvis ett år framöver. Går han inte igenom kontrollen om 6 veckor är det kört...

Så tills dess måste han ju äta. Men vad? Har hö, men ingen analys. Det är inte mitt hö, mitt är slut, men fick det av några i stallet i lite tycka synd om-gest. Övriga hästar går ju på bete. Har kikat på Krafft Rehab, eller är det bättre att bara ge hö? Han har ju hunnit bli lite runt av gräset redan (innan sjukhage-diagnosen), kanske ska låta honom ha bara hö så länge?

Vi kommer flytta runt hans sjukhage så ofta som möjligt men han betar ju ner där fort. Han ska röra på sig så lite som möjligt men kommer ev. ta ut och beta honom lite utanför ibland.

Sv: Konvalecentmat

man vill ju att hästen ska tappa så lite muskler som möjligt under vilan för att minska på slitaget när den sedan sätts igång, så har du ingen analys kanske det är säkrast att lägga till lite protein utöver höet. Lucern brukar funka. Krafft rehab är ju anpassat för hästar i vila och ska inte hetta till temperamentet och det är ju bra, så det skulle säkert funka fint. Men man måste vara lite försiktig med att ge mkt torra pellets och stora givor kraftfoder för magens skull när hästen står hela dagarna, därför skulle man kunna tänka sig att uppblött lucern är lämpligare. :)

Finns ju diverse avelsfoder också som är baserat på potatisprotein, lucern, soja osv och inte så mkt havre som skulle kunna funka.

Men kort sagt: skär ner en del på energigivan eftersom hästen inte gör av med så mkt, men försök hålla proteinet hyffsat normalt, dvs lite lite högre kvot kan behövas. Du behöver alltås inte ösa i den mer protein än normalt, men iom att energin tas ner lite blir kvoten lite högre om du behåller samma proteingiva som normalt, om du förstår hur jag tänker. :D

Sv: Konvalecentmat - vi sitter i samma sits

Hej och hå , det låter som om vi nu sitter i samma sits. Igår fick vi diagnosen hovbensfraktur på vår lilla tjej. sex veckors vila till att börja med och ringsko. Sen blir det ny röntgen hos veterinären. Även vi ska flytta vår 3x3 meters hage lite då och då för att ponnyn ska få lite att pyssla med om dagarna. Enligt uträkning (hippocamus) ska hon ha max 10 kg hösilage om dagen, ger henne nu även ½ dl mustang fiber pro morgon/kväll för att hon inte ska bli helt utan när stallkompisarna får mat. På eftermiddagen får hon 6dl kli + 4 dl lucern, som har svällt under natten tillsammans med mineraler och e-vitamin.
Det jag är mest orolig för, förutom att hon kommer att tappa massvis med ork och muskler är hur magen påverkas av vilan/stillaståendet och vad vi kan ge henne för att den ska hålla sig i trim på bästa sätt. Hon har en känslig stress mage (arabkorsning)

Lägger in mitt inlägg här då vi verkar vara i samma sits och kanske kan få lite tips båda två, hur vi ska förhålla oss till våra dåliga pållar.
Hoppas att det är okej !:bump:

Hehe, Toker ska oxå äta typ 10 -11 kg hösilage enligt hippocampus, men han äter nog mer åt 18- 20 skulle jag tro :P Inte nu kanske, när gräset kommit men innan... Fast han är ju ingen tabellhäst heller ;) Men för att hålla igång magen är det ju hösilage som gäller, hästar ska inte gå mer än max 3-4 h utan grovofder för att magen ska hållas igång. Så Jamaica kommer nog lägga på sig lite, men det försvinner säkert snabbt när hon kommer igång igen :)

Tips till TS :jag tror oxå på lucern om du inte har grovofderanalys, då det räknas som grovfoder och är mkt snällare mot magen, än kraftfoder. Och här gäller väl oxå grovofder för att håla igång magen.

Tack för alla råd! Gärna fram med fler :)

Nu hugger också pappa gräs med lien varje dag så han får riktigt gräs, ska beta honom för hand lite också. Nu får han ca 7 kg hö om dagen + endel gräs, 0,5 l betfor och 0,5 l krafft groov för det var det jag hade hemma. Han gick på det i vintras.

Kan inte påstå att jag vill ha i honom någon energi, han sprang över mig igår = hjärnskakning bland annat, så vad som helst för att hålla honom lugn men frisk :cool:

okej, men ta bort kraftfodret i sånnafall, betfor får de ju lätt tillgänglig energi från, som de behöver göra sig av med på något sätt ...

Jag skulle lätt ge hästen fri tillgång till hö, just för att den ska ha något att plocka med och inte bli rastlös eller stressad. Skulle försöka undvika att ge kraftfoder så långt som möjligt, hellre mer stråfoder isåfall.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 512
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka