Kontrollerad galopp?

E

Equiinox

Hej ni glada människor haha. :)
Jo jag har ju mitt lilla finska kallblod som jag haft som egen häst ett tag nu och var skötare på henne innan. Anyway, i början tog det skit lång tid innan hon började galoppera (hon var travare innan och var väl inte så van vid att galoppera) men vi har tränat mycket på det och det började med att vi försökte få henne att bara börja galoppera och liksom få in tekniken. Så uppförsbackar! Var skitkul att galoppera i uppförsbackar och hon verkade gilla det med och stannade alltid när vi kommit upp, det gör hon fortfarande! :D

Iaf, sen började det galopperas även på plan mark och sen började hon lyssna på galopp skänkeln. :)
Och nu har vi flyttat till ett stall där jag har tillgång till paddock och i början gillade hon inte att galoppera inne i paddocken men det går bra nu. Innan snön kom kunde hon till och med galoppera på volten med bommar! :D

Till frågan; hon är inte speciellt lugn i galoppen så länge man inte galopperar på volten, men även där är hon rätt pigg i galoppen. Har ni något smart man kan träna så att man inte varje gång får sån racer galopp? Visst det är sjukt kul att rejsa runt men man vill ju kunna ta det lite lungt oxå, och jag vet inte hur jag ska lyckas få henne förstå att det finns lugn och snabbis galopp haha ! :o :confused:

Tack för hjälp! :)

Sv: Kontrollerad galopp?

Det låter som om du är på god väg med galoppträningen. Som du själv märkt är det lättare att få hästen att sansa sig på volten. Hade ett travsto som gick hur fint som helst på volten. Helt normal galopp, men jobbit för henne. Medan hon i skogen behövde få upp upp farten.

Det är lättare för travhästen att hålla galoppen om den får springa på ordentligt. Men travhästar kan också bli bättre och då handlar det om att bli starkare och det successivt. Det är dock bättre att när du galopperar låter hästen gå på lite, så att den håller en ren galopp och inte hamnar i något segt mellanting. Framåtanda först, samling sedan. Det handlar ju också om att samla hästen i skritt och trav först innan du kan få till en mer samlad/kontrollerade galopp.

Stärka rygg och samla den kan man göra på fler sätt än på volten. Varva arbete på ridbana med skogsridning över stock och sten där du ser till att hästen söker sig framåt nedåt och rid i backar. Så skall du se att hästens galopp med tiden blir bättre. Men att fullt ut ha en fin rund och samlad galopp är kanske inte något man kan kräva av en travhäst.

Jag ser många som på t.ex. hoppning galopperar på fram och travar på bak, för att de annars inte kan hålla det långsamma tempo som krävs för att navigera mellan hindren. Då kanske det är bättre att travhoppa eller hoppa banor med längre mellan hindren där hästen kan hålla galoppen.

Hälsning Maja

Det krävs ändå ganska mycket muskler för att få en travare att samla sig i galoppen. Och den stärkningen behöver inte alltid ske i galoppen, utan traven och framför allt skritten.
Detta är väl steg 1, din häst kanske är jättemusklad, kan lika gärna vara så men bara en liten check liksom :)

Haha jo iof, har märkt massor skillnad i skritten sen jag började rida henne. Hon har längt steget sjukt mke. :D

Mitt kallblod blir också racer-snabb efter ett tag - när han inte orkar ordentligt.

Mitt tips är att öva många fattningar, och bryta av innan det bär iväg. Och efterhand när hästen blir allt starkare rida lugn galopp på en volt, sen ur volten några lugna språng rakt fram och sen in på en volt och gör ett fint avbrott innan det blir "race-läge"

Nyckelorden är långsiktighet - låt det ta tid, och kvalitet. Hellre ett lugnt voltvarv, tre raka lugna språng och sen volt - avbrott än full fart på tre spår längs långsidorna. Hästar lär sig av att göra rätt - inte av att göra fel. Och rid skolor och var noggrann i skritten, det är skritten som tränar galoppen :D

(Nyfiken på bild på din pålle - låter söt!)

93097_1253376235.jpg

*försöker lägga upp en bild* :)

det där du skrev med volten o.s.v lät riktigt smart och något jag tänker prova med bushästen så fort snön försvunnit! ;o

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar