Kontrollera vikt och undvika magsår

F

Fleygur

Hej!:)

Äger en islandshäst som haft fri tillgång på näringsrikt och mycket bete sedan början av maj/slutet av april. Förra sommaren höll han en helt okej vikt trots fritt bete (vägde ca 350 kg då). Tänkte att det skulle vara samma sak i år, men icke. Han blev FET! Vägde som mest ca 380 kg. För några veckor sedan tog jag tag i saken och började träna mer samt avhålla honom från betet 7-8 timmar om dagen. Jag tycker att det är viktigt att han håller en okej vikt för hälsans skull. Särskilt när vi är ute och tävlar och tränar så mycket som vi gör (nästa tävlingssäsong börjar typ i september).

Nu till saken är att en person som ogillar att jag inte låter min häst gå på fritt bete dygnet runt började att prata om magsår idag. Hon sa att det var mycket sannolikt att min häst kommer att få detta. Har själv magkatarr och vet hur djävulskt ont det kan göra, så gick hem och läste på lite. Det var ingen rolig fakta, och det verkade ju rätt omöjligt att förebygga magsår helt på annat sätt än fri tillgång på bete. Och att man beräknar att 100% av alla tamhästar någon gång under livet drabbas av magsår. (kan länka till sidan men vet inte om man får?)
Vänder mig därför till alla kloka här på buke! Hur ska jag kontrollera hästens vikt samtidigt som jag förebygger magsår nu på sommaren?

/Josefine

Sv: Kontrollera vikt och undvika magsår

Ställ hästen på näringsfattigt hö och ev halm halva dygnet.
Alternativet är att hitta ett magert bete,tex skogsbete.
Hästar bör inte stå 7 timmar utan någon mat.Hästar tillverkar magsyra hela tiden,till skillnad från människor som bara tillverkar syra när denne äter.
Anledningen att hästar gör det är för att dom är gjorda för att äta hela tiden.

Tack för svaret! :)
Näringsfattigt bete har jag tyvärr inte tillgång till, men deras nuvarande bete börjar faktiskt sakta tunnas ut. Men han är lika tjock för det ;)

Halm tycker jag är det bästa alternativet, eftersom vi sällan får tag på nåt näringsfattigt hö, och definitivt inte äger något sådant nu. Problemet är att vi inte får använda halm i stallet alls. Inte ens som mat. Fråga mig inte varför, har aldrig fått något svar på det.
Men jag ska försöka snacka med stallägaren igen! Om jag tjatar lite kanske hon går med på det.

Fler tips mottages tacksamt :)

Finns det inget annat han kan äta på, jag vet att någon/nårgra i bantningstråden ger grenar. Kanske hade funkat att ge lite hö och så något mer som inte tar slut så fort upptill. Står hästen inne på dagen eller natten? Om den står inne på dagen hade du ju kunnat lägga in det efter ett par timmar. (för 2-3 timmar klarar de ju utan problem vad jag vet.)

Jag läste en studie för ett tag sen. Där stod det att risken för magsår ökar markant efter 3-4 timmar utan mat.
Risken ökar, därmed inte sagt att det oundvikligen kommer utvecklas.
Men frågan är om man vill ta den chansen.
Gäller givetvis året om, inte bara sommaren.

Nu har jag börjat ge lite mer än ett halvkilo väldigt grovt hö 3-4 timmar efter insläppet. Tror inte det är så näringsfattigt, men det är iaf något som tar lite tid att tugga.
Att ge grenar känns lite som att bara sätta igång magen i onödan? Har hört från veterinärer och läst att man ska inte ge mindre än ca 0.5 kg TS när man utfodrar hästen. Eftersom man "sätter igång magen" och hästen börjar producera mer magsyra än vad den kommer behöva bryta ner då, och att det i sin tur skulle kunna orsaka bl.a. magsår.
Han kommer stå inne på dagen under hela augusti pga. värmen. Från och med september står han inne nattetid. Därför kan jag ju bara ge extra mat augusti ut.

sthu : Det är helt orimligt för mig att ge min häst mat var 3-4 timme. Jag kan heller inte ge honom "fri tillgång" i boxen. Har faktiskt testat att lägga in typ 7 kilo hö inför natten, det slutade bara med att han trampade runt i allt och åt mycket mindre än om jag delat upp det.

*kl*
Jag hade faktiskt aldrig hört att magsår hos hästar skulle vara ett särskilt stort problem innan jag läste lite på internet och frågade här. Jag kan faktiskt ärligt säga att jag inte känner en människa som ger sina ridhästar fri tillgång på mat dygnet runt året runt. Förutom när jag praktiserade på ett stort stall, där hästarna stod på halmbäddar. Såg ändå aldrig någon häst äta ett enda strå av den halmen.
Men är det då ändå sannolikt att alla hästar i min närhet troligen har magsår? Särskilt på vintern. Det känns ju helt fruktansvärt :crazy:
Men jag är faktiskt jättekluven :confused:
Ger ni era ridhästar fri tillgång på mat dygnet runt året runt? Eller tar ni risken att era hästar utvecklar magsår?

I Tidningen Ridsport stod för några nummer sedan en artikel som handlade om hästars sätt att beta. En undersökning visade att det inte hjälpte att ta in hästen i box x antal timmar utan hästen kompenserade genom att äta ännu mer när den kom ut igen.

Sen tycker jag att det är synd att "dina" hästar inte får ha nån halm i boxarna, det är ju det bästa för dem att pyssla med mellan fodringarna.

Islandshästar skulle teoretiskt ha lättare för att utveckla magsår än andra hästar, speciellt om de inte får regelbunden tillgång till grovfoder. En häst med övervikt bantas egentligen enklast genom att ge den många små mål mat någorlunda jämnt fördelade över dygnet, om det inte är möjligt kan man rekommendera någon form av strå som hästen kan ha tillgång till och som inte är så innehålls rikt tex halm. Men även här skulle jag undvika fri tillgång, om hästen äter mycket halm så kan man få en snedvriden balans i intaget mellan mj och smrp.

Frågar för att jag inte vet, inte för att säga emot nåt.

Är det så att de producerar mer magsyra när de tuggar/äter? Jag vet ju att de producerar kontinuerligt, till skillnad från människor som bara producerar när vi äter. Men de producerar mer om de börjar tugga då? Så det är inte lönt att ge småsaker. Jag har ibland gett småtussar med hö som belöning efter ridturen, då har de iofs antingen kommit ut och kunnat beta eller in i boxen och äta efter. Men sånt kanske man ska undvika annars då?

Hur kommer det sig att islandsshästar är mer utsatta? Även om det är rent teoretiskt.

Jag har löst det så att jag lägger i hö i ett hönät nu i sommar.
Då tar det lite längre tid för hästen att äta upp höet och man behöver inte ge så mkt.

Ger ni era ridhästar fri tillgång på mat dygnet runt året runt? Eller tar ni risken att era hästar utvecklar magsår?

Jag brukar ge hästen så att den står utan mat max 4 timmar efter varje måltid.
Äter den i snitt 1 kg hö i timmen så får man ge runt 4 kg/fodringstillfälle om man fodrar var 8e timme.

Ja, det är omöjligt för mig också. Min stackars krake står utan ganska länge såväl sommar som vinter ska jag erkänna. Det känns inte bra, men det finns inte så många andra alternativ.

MonteRose:
Det vore intressant att läsa den studien, stod källhänvisning i tidningen?

Hur kommer det sig att islandsshästar är mer utsatta? Även om det är rent teoretiskt.

Islandshästen har en grovtarm som är 1 m längre än för övriga raser, varför grovfodret bör vara det viktigaste för hästen att kunna fungera. Ingen häst mår bra av för mycket kraftfoder eller för lite grovfoder, men för islandshästen är grovfodret oerhört betydelsefull. De har en utmärkt förmåga att utvinna energi ur olika fodersorter, och därför skulle jag inte välja att låta hästen stå på fri tillgång av halm utan snarare små men väldigt många portioner.

Å andra sidan, med tanke på hästen möjlighet att utvinna energi ur foder så krävs det då att intaget för smrp tillgodoses för att inte kvoten ska bli störd.

Intressant! Det har jag aldrig hört innan, men det kan ju förklara varför ponny är så oerhört läddfödd (fjord/island).

Det är ingen mer som läst Ridsport-artikeln? Jag försöker hitta på deras hemsida, men det står inte så mycket där..

Islandshästen har en grovtarm som är 1 m längre än för övriga raser, varför grovfodret bör vara det viktigaste för hästen att kunna fungera. Ingen häst mår bra av för mycket kraftfoder eller för lite grovfoder, men för islandshästen är grovfodret oerhört betydelsefull. De har en utmärkt förmåga att utvinna energi ur olika fodersorter, och därför skulle jag inte välja att låta hästen stå på fri tillgång av halm utan snarare små men väldigt många portioner.

Å andra sidan, med tanke på hästen möjlighet att utvinna energi ur foder så krävs det då att intaget för smrp tillgodoses för att inte kvoten ska bli störd.

Men jag förstår inte varför detta skulle göra att de lättare får magsår än andra - tänker kanske för långsamt idag?

Jag trodde att den vanligaste anledningen till magsår var ett för litet intag av grovfoder som sedan gör att fodret skvalpar baklänges från tunntarmen in i magsäckens "sista" delar och sedan då upp i den översta delen dvs början av magsäcken. Denna del är inte anpassad för den sura magsaft som då kommer att hamna där och då retas slemhinnan i denna del och hästen får ett magsår. Jag får inte ihop detta resonemanget med en längre grovtarm.

Jag har aldrig hört att islandshästar skulle ha mycket magsår. Däremot travare och galoppörer.

Det kan hända att det du säger stämmer, men min häst har nog gått ner iaf 15 kg sedan jag började avhålla honom från betet. Så även om han äter mer när han kommer ut så ger det ändå resultat, för min häst.
Jag tycker också det är synd att vi inte får ha halm i stallet, men tyvärr är det inget jag kan påverka. Men även om min häst stod på halmbädd har jag svårt att tänka mig att han skulle äta av halmen, pga mina tidigare erfarenheter av halmbäddar och för att min häst är fruktansvärt kräsen (äter t.ex. aldrig höet närmast torven).

Boj: Hur lång tid menar du att det bör gå mellan målen då? Även för hästar som inte bantas?
Intressant det du säger om islandshästar och magsår. Men jag förstår ändå inte hur islandshästarnas extra långa grovtarm skulle påverka?

Nu svara jag flera användare, därför att tarmen är mer lämpad för att smälta och ta upp näring från grovfoder än från andra fodersorter. Allting som är längre eller större, kräver mer. Hoppas ni förstod, och som jag skrev i teorin.

Våra hästar får aldrig överskrida 4 timmar mellan målen, till natten fodras de sent och de får även en avsevärt större mängd grovfoder nattetid samt extra lucernhack. Allt för att de inte ska bli utan mat längre än 4 timmar.

Ger man en islänning bara minimigivan av grovfoder konstant, så får man precis den effekten som F A beskrev.

Kan du inte "försvåra" för hästen att äta fritt när den står inne?
Det finns jättebra höhäckar med nät som gör att det tar ca dubbelt så lång tid och få i sig maten..
Eller småmaskigt hönät, dom minsta jag har sett är 5*5cm.
Toppa högivan med grenar, typ gran eller asp, då har dom något att plocka med när hö/halmen tar slut.
Jag brukar blanda höet med havrehalm, tar både längre tid att plocka ut höet och dom luras i lite mer TS, men eftersom er hyresvärd inte vill att ni fodrar med halm så kan det ju vara svårt...Jag skulle gärna vilja veta varför?!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 412
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Min lilla ponny som just fyllde tre år har varit hängig länge nu. Blodprover har visat lågt Hb samt skeva värden i övrigt. Haft en annan...
2
Svar
20
· Visningar
3 943
Senast: Madick
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 567
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar