Kontraktsfråga på fodervärdsavtal.

Mysaan

Trådstartare
Jag måste fråga för jga har diskuterat med en bekant och vi är inte överrens.

OM följande står i kontraktet hur ska man tolka det?

Avtalet löper på 6 månader och förnyas automatiskt med 6 månader ominte uppsägning skett minst 1 månad före periodens slut.

Jag tolkar det som att om inget sägs så löper avtalet på helt enkelt. Och även om personen skulle ändra sig redan efter 2 månader och säger upp avtalet så måste den personen ha hästen kvar minst under pågående 6 månaders period.

Min bekant hävdar att uppsägningstiden är 1 månad och därför kan personen efter 2 månader säga upp avtalet och lämna tillbaks hästen 1 månad efter uppsägningen. Alltså i detta exempel efter 3 måander av en 6 månaders period.

Skulle det vara som min bekant hävdra så är det ruskigt osäkert att lämna ut en häst på foder för då kan man helt plötsligt stå med hästen igen fast man inte räknat med det.

Så hur tolkar ni det?

Sv: Kontraktsfråga på fodervärdsavtal.

Det är du som tolkar det rätt. Finns ingen direkt uppsägningstid i det här avtalet utan bara en tid satt för senaste datum för uppsägning för att inte avtalet ska gälla ytterligare sex månader.

Jag har somma formulering på avtalet och tolkar det som ts

Tack för era svar. Skönt att höra att jag tolkat rätt eftersom jag stod på mig stenhårt.

KL
Vi har också ett kontrakt som löper på 6 månader tills den 3/9 är alltså fodervärden bunden till hästens kostnader till den 3/9 om jag fattat rätt även om hon inte kan ha kvar hästen??
Efter den 3/9 förlängs avtalet med 1 månad i taget såvida inte uppsägning skett med 2 månader.??????
Nu blev ja verkligt förvirrad..

Fodervärden svarar för hästens kostnader t o m 3/9. Om fv själv inte kan ta hand om hästen är alternativet att komma överens med ägaren och stå för ägarens kostander fram till 3/9 eller hitta ett fullservicesstall och stå för kostnaderna där.

Lite klyddigt skrivet med förlängning en månad i taget, men uppsägning två månader. Det innebär (som jag tolkar det) att om avtalet sägs upp den 10/10 ska fv ansvara för hästen till den 10/12. Om det är kalendermånad som gäller för avtalet blir det vid uppsägning 10/10 ansvar fram till 31/12.

Någon som har annan tolkning.

Jag tolkar det som om att kontraktstiden (den sexmånaders) löper till och med den 30/9 måste fodervärden säga upp den senast den 30/8 annars förlängs kontraktet fr o m 1/10 med ytterligare sex månader.

tack för era svar då vet jag hur läget ser ut:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar