kontraktsbrott???

A

annorlunda

lång historia kort, sålde min häst för några månader sen för 3000kr,
ett varmblod, i kontraktet skrevs att jag ska ha förköpsrätt vid ev försäljning.
Nu idag ringde stallägaren som egentligen äger hästen , och säger att tjejen som står på kontraktet har tagit hästen och stuckit och vägrar berätta vart hästen är.
Tydligen har hon haft hästen ute på annons lääänge, och haft diverse ute på provridning med mera.

Jag har inte haft en aning om detta !
Och hon vägrar berätta för mig vart hästen är, men säger att om hon får 15 000 kr i handen i morgon så får ja åka och hämta honom.

Är inte detta kontraktsbrott ?
Hon hade tydligen sagt till stallägarens fru att han skulle bo hos en familj i en månad nu sen skulle de ev köpa honom....

Vet inte vad jag ska ta mig till.
Vill köpa tillbaka hästen men tänker inte ge 15 000 för något jag sålde för 3000....

Sv: kontraktsbrott???

Den som betalade hästen är ju stallägaren,jag står fortfarande som ägare på travcentralens sida. Sen hur det är bestämt mellan de är väl 50/50..

Ditt inlägg är en smula otydligt, och jag är väldigt trött. Men.

Om ingenting annat står uttryckligen i kontraktet, kan X begära hur mycket eller lite pengar som helst för hästen om du erbjuds köpa tillbaka hästen. Om du väljer att acceptera (köpa hästen) eller neka (inte köpa hästen), det är ditt val.
Finns det inget vite eller liknande inskrivet i kontraktet, t.ex. en summa pengar som ska betalas om du inte får förköpsrätt (dvs blir tillfrågad först då X vill sälja hästen), är klausulen inte juridiskt hållbar och alltså i praktiken ogiltig.

Jag har inte haft en aning om detta !
Och hon vägrar berätta för mig vart hästen är, men säger att om hon får 15 000 kr i handen i morgon så får ja åka och hämta honom.

Vet inte vad jag ska ta mig till.
Vill köpa tillbaka hästen men tänker inte ge 15 000 för något jag sålde för 3000....

Du har erbjudits förköpsrätt, om ni inte hade skrivit in i kontraktet vilken summa som du skulle få köpa tillbaka hästen för så är det detta pris som gäller tyvärr och kontraktet har fullföljts.

har ju inte blivit tillfrågad,utan fick reda på detta genom annat håll?

Väldigt rörigt... Men stallägaren betalade hästen och den tjejen som stod som köpare har nu tagit hästen?

För att det ska vara någon ide med att skriva återköp i kontraktet måste det stå ett vite med.

Varför sålde du en varmblod (ja här antar jag fd travare, rätta mig om jag har fel) för bara 3000? Var du inte rädd att hästen skulle gå till slakt, bli vandringspokal när den var så billig? Bara en fundering.

Okej, så det finns alltså ingenting alls jag kan göra ??
Anledningen att jag sålde han så billigt var för att det var en vän, jag visste han skulle få det bra där ute, plus att han är en krånglig häst om man säger så..

Det jobbigaste av allt är ändå att hon försöker lura barnfamiljer att köpa honom ! skriver att han är en jätte bra nybörjarhäst med mera, vilket han verkligen INTE är !

En annan sak är, att jag skrev till henne o frågade vart hon hade gjort av hästen, men hon vägrade svara men fick hon 15 000 kr i handen så kunde hon berätta det...
Jag tycker det är så jääääkla fult det här, och vet inte vad jag ska ta mig till riktigt...

Vadå ingenting att göra? Har hon stulit hästen får ju ägaren polisanmäla? Du har beskrivit händelsen väldigt rörigt, det är svårt att få grepp om vem som äger hästen.

Men vad jag förstår har du av den som har hästen i besittning blivit erbjuden att återköpa hästen för 15 000 kr? Då har du fått förköpsrätt, vilket ju innebär att kontraktsförutsättningarna är uppfyllda.

OM hon har stulit hästen är det väl en sak mellan stallägaren och henne, du står väl utanför det?

Förstår att du är besviken över händelsen då du uppfattat nuv ägaren som en vän. Skulle själv bli arg i motsvarande situation.
Det verkar som om hon köpt hästen billigt av dig och nu gör så gott hon kan för att tjäna ganska snabba pengar på att sälja dyrare.:o
Men om ni inte skrivit in någon köpeskilling gällande förköp i kontraktet så är du faktiskt erbjuden att köpa hästen. Även om det kom på omvägar vilket man (kan) har åsikter om.
Och om du tackar nej, så har du inget ytterligare du kan göra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 238
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 287
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 562
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka