kontraktfråga?

L

lillajagochdu

Vi har Lars Deckemans uppstallningskontrakt.
I kontrakter står det " uppstallningsvärden skall svara för att stallet/anläggningen är i godtagbart skick", ingår även hagar i det?
Våra hagar är hemska, visst det har varit en hemsk vinter och alla hagar är leriga, men våra hagar är så hästarna "står upp till knäna" med lera, visa vill inte ens gå ut. Och nu har min häst fått mugg.

Något man kan göra eller bara gilla läget?

Sv: kontraktfråga?

det är nog bara att "gilla läget" :angel: eller be till vädergudarna ;)

för vad exakt tycker du stallägaren ska göra ?

det är lika hos oss i år trots att här är väl dränerat normalt sett och hagen är på ca. 8 ha. har bara 2 halvblod och 3 ponnys dessutom.

så här "geggigt" har det ALDRIG varit här, har "klivit ur" stövlarna samt rammlat raklång då jag "suttit fast" med stövlarna i "skiten" ett otal gånger :crazy:. för att få bort "skiten" så måste leran/geggan grävas bort med maskiner och sedan dräneras/grusas upp. det i sin tur kostar plenty.... för att bekosta det så måste nog stallhyran höjas kraftigt.

att "bara" grusa hjälper inte, för gruset "försvinner" ner i leran väldigt snabbt, så det är riktigt dålig ekonomi.

nej, jag skulle inte säga att ni kan pressa hyresvärden till att göra något åt hagarna tyvärr.. :(

dock bör man väl kunna flytta hagens ingång till ett mindre kladdigt ställe? kanske dra upp hela hagen ända upp på stallplan?

och försöka vara mer förberedd nästa vinter med bra dränering och sådant marknät som finns att köpa, skyddar marken rätt så bra, lägger man nerklippt sly första och sen marknätet bör det hålla sig flytande ganska länge även för hästar..

Det är lovat i höstas att hagarna skulle fixas då vi alla klagat, det skulle grävas ur och läggas grus men inget sker :(

nej, jag skulle inte säga att ni kan pressa hyresvärden till att göra något åt hagarna tyvärr.. :(

dock bör man väl kunna flytta hagens ingång till ett mindre kladdigt ställe? kanske dra upp hela hagen ända upp på stallplan?

och försöka vara mer förberedd nästa vinter med bra dränering och sådant marknät som finns att köpa, skyddar marken rätt så bra, lägger man nerklippt sly första och sen marknätet bör det hålla sig flytande ganska länge även för hästar..

Bett dom flytta ingångarna och blivit lovad att dom skulle göra det i januari... tyvärr har de blivit så att vissa hästar hoppar över leran vid ingången vilket blir farligt för oss som går med dem

fast det i sin tur kan ju ha att göra med att det kostar 5 siffrigt, vilket rimligen borde påverka hyran rejält. jag har i hela mitt liv haft egen gård (fram till för 3 år sedan) nu hyr jag och min vännina lada och mark och sköter oss själva, men även byggnader och marken så jag VET vad det kostar.

för en "normal" stallhyra här ( ca.1500.1900 kr/mån/häst inkl. hö (8-10 kg/dygn) och strö (även det begränsat), insläpp och utsläpp samt vissa fodringar)får stallägaren mer eller mindre betala för sina inackoderingar. det jobb och slitage som blir på både byggnader och mark och underhållet kostar. det i kombination med allt spring, skvaller, intriger och tjat som ofta blir har gjort att iaf. jag tar aldrig mer en inackodering.

varför inte fråga var den nya öppningen ska vara ? erbjud er att flytta den dit. eller sätt grindhandtag på fler ställen om ni får, då kan ni ju variera så skonar det i sig marken (och då även er och pållarna). är det "vanligt" elstakt är det gjort på kanske 10 min/öppning.

Står det i kontraktet att anläggningen skall vara i ett godtagbart skick så tycker jag att ni har rätt att kräva det också.

Men, vad är ett godtagbart skick? Det är mycket vanligt att hagarna blir leriga på vintern, därför är leriga hagar ingenting konstigt. Är det dock så lerigt att det inte går att gå ut i hagen på ett säkert sätt tycker jag att det inte är ett godtagbart skick. Att en och annan häst får mugg under vintern är heller ingenting konstigt, däremot om de flesta hästarna fått mugg är det inte ett godtagbart skick.

Som hyresvärd har man en hel massa skyldigheter gentemot sina hyresgäster, speciellt om man skrivit på ett liknande kontrakt. Är det så lerigt att hästarna inte mår bra av att vara ute tycker jag att det är en självklarhet att hyresvärden får se till att ordna andra hagar eller se till att de befintliga hagarna går att ha en sund hästhållning i! Om hyresvärden inte har egna hagar som passar får den arrendera andras hagar eller lösa det på bästa sätt den kan.

Jag tycker minsann att ni kan stå på er och kräva lite bättre dränering i hagarna. Det finns mycket man kan göra så att vattner rinner av och inte stannar i marken. Diken utanför stängslet brukar fungera ganska så bra om hagen lutar åt det hållet.

Klarar man inte av att tillhandahålla en anläggning i godtagbart skick ska man inga hyresgäster ha!

Men godtagbart skick i förhållande till vad!? Att vintern ser ut som den gör i år är ju inget som stallägaren kan lastas för! Och trolla med knäna kan ju ingen. Om kringliggande förhållanden ändras på ett sådant vis att det är utom kontroll så måste man ju ta det för vad det är tycker jag. Att det i ett sådant läge blir tal om en rejäl hyreshöjning för att fixa till hagarna som p.g.a. rådande omständigheter far extra illa får man då ta som hyresgäst isf. eller gilla läget! Då håller inte en "normalbudget" för årligt hagunderhåll.

Kicki :)

När vi flyttade in lovade dom att göra hagarna bättre, dom har lovat att gräva ur och fylla med sand.
Flytta ingången till hagen är svårt, men dom har lovat det... varför det är svårt är för hästarna får inte gå på deras gräs.

Höja hyran kan dom omöjligt göra då vi har hyra på 3500:- då ingår inte något strö, vi har varken ridhus eller volt eller varmvatten och sköter helgerna själva.

Nu klagar jag otroligt mycket JAG VET!
Jag har accepterat priset men då vill jag ju att hagarna mm ska fungera som det är lovat.
Inte nog med detta... stallplanen där vi måste gå med våra hästar är så osäker med massa skrot som kommit på sista tiden :(

Nej omorgon kallar jag till stallmöta och blir det ingen ändring så flyttas hästa.
(inte bara det att min häst fått mugg men det är hemska hagar, stallen som ligger bredvid har mycket finare hagar även om dom oxå är leriga.
Hästarna vägrar gå ut och ibland hoppar en häst in i hagen så man får hela hästen över sig...

Att det ligger skrot o. dyl. på en stallplan är ju något som inte ska behöva accepteras. Sedan så är det ju svårt att veta exakt vad som borde göras med era hagar eftersom man inte sett dom, eller vad stallägaren har för planer. Fördröjningen kan ju bero på att de inser att den lösningen som de först tänkt inte är hållbar och att det måste till mer. Och genast så blir det ju ett annat kostnadsläge. Förstår att det är en besvärlig sits som hästägare, men kan även se det ur stallägarens synvinkel, kan ju bero på att jag är stallägare själv. ;)

Att närliggande stall har finare hagar kan ju bero på så väldigt mycket, ser ju själv på vår åkermark runt gården hur det kan skilja.

Hoppas att det hur som helst löser sig!

Kicki :)

Ja, hagar ingår i anläggningen, dock.. så vad det gäller godtagbert skick så tas det hänsyn till omständigheter som ägaren inte kan råda på, i det här fallet vädret (hade det däremot varit farlæigt pga staket eller likannde så hade det varit en annan sak). de flesta har som du skrev problem med hagarna och mugg är vanligt förekommande vid denna årstiden.

Tips: tvätta med hibisrub och p med silonsalva.

/Helena

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 893
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 086
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar