Kontrakt vid försäljning av häst

M

Mussemu

Då så då var de dags för den ena hästen att åka iväg till sitt nya hem i helgen. och har en del funderingar.

Hästens säljs på öppet köp i 2 veckor för hästensskull. Han betalas nu till helgen innna han kliver på transporten.

Och då kommer mina funderingar.

Om han förmodas kommer tillbaka kan jag kräva och skriva in i kontraktet att han skall besiktas innan. Eller?

Ingen utrustning med följer i priset och köparen ska köpa egen utrustning. men ska jag ändå skicka med dom 2 veckorna hästens egna sadel då jag vet att den passar.

Menar på 2 veckor kan ju hästen ta skada i ryggen av att möjligen gå med fel sadel. Om han nu förmodas skulle komma tillbaka.

Något mer man ska tänka på??

Hur har ni gjort när ni sålt på öppetköp?

Sla för övrigt använda de kontarkten som finns att köpa färdiga men lägga till då en del.

Berätta allt ni funderar/erfarenhet osv..

Sv: Kontrakt vid försäljning av häst

Öppet köp, återköpsklausuler...

Ju krångligare man gör ett avtal desto större är risken att man gör bort sig. Vem bestämmer hur värdet har ändrat sig under dessa två veckor? Vad händer om hästen exempelvis får en hovbensfraktur och köparen vill att köpet ska gå tillbaka, har du tur står du med en sjuk häst i sex månader - har du otur måste den avlivas.

Litet ytterligare tankar...

Det verkar som många vill skriva in i kontrakt vad som ska ske efter att man sålt hästen. Jag anser att det är ett felaktigt resonemang. Som säljare så är det innan försäljningen som du kan göra saker för att försäkra dig om att hästen får ett bra nytt hem. Bara sådana saker som att kolla referenser, kreditvärdighet mm ger mycket information. Varför inte be att få se på stallet där man planerar att ha hästen?

"Öppet köp" och liknande klausuler kan locka osäkra köpare att köpa en häst de egentligen inte är mogna för, eftersom de ju alltid kan lämna tillbaka om det krånglar. Ett mer traditionellt kontrakt kan också få spekulanter att undersöka hästen noggrannare och kanske provrida en extra gång.

Vi sålde häst på öppet köp i höstas, det gör jag inte om kan jag säga...
Vi sa en månad, så häste skulle hinna acklimatisera sig osv, men på en månad hinner ju inte hästen bli den lugna individ den var hos oss ju, så då skulle hon tillbaka. Synd om hästen att fara omkring i onödan tycker jag. Nu sa vi till folk att de var välkomna att komma och bo hos oss och prova hur mycket de ville innan köp.

Vi hade ett standardkontrakt där vi skrev att det var öppet köp i en månad och att om hästen skulle tillbaka skulle den transporteras hit på köparens bekostnad och den skulle då även vara godkänt besiktigad på köparens bekostnad. Ev. fel som uppstod under denna period skulle köparen ansvara för, dvs se till att hästen är frisk.
Vi stod för besiktningen vid köpet och körde hästen gratis till dit den skulle(typ 30 mil enkel resa).

I efterhand hade jag nog velat ha med i kontraktet att köparen skulle ersätta oss för frakten av hästen plus besiktningen vi stod för, om hästen skulle lämnas åter.

Som det nu var fick vi betala omkring 2000 kr, plus tiden att köra hästen, för att sedan få tillbaka en nipprig häst som skulle ut på annons igen :( Vilket ju alltid är en nackdel, att hästen kommer ut på annons igen eller blir liggande länge kan ju göra att folk drar öronen åt sig...

Jag förstår tanken att man vill kunna ta tillbaka hästen om den inte trivs osv, men samtidigt tror jag man får inse att en ny häst alltid kommer att krångla i början, och att det bara är för köparen att jobba med det. Lämnar man öppet köp kan köparen tänkas ångra sig bara för att det är lite jobbigt.
Om jag kunnat lämna tillbaka min unghäst jag köpte hade jag gjort det för ett par månader sen, nu kan jag inte skiljas från honom :love: så det är inte bara positivt med att lämna öppet köp.

Lycka till med er häst!!

Jag kan tycka det är bra att den får med sig sadeln så slipper det krångla, men att ni går igenom utrustningen ordentligt så den är i samma skick som när det åkte, jag hade också kollat upp de nya samt det nya stället, och som nån annan skrev att det allt är deras ansvar under tiden samt att det får kosta dom massa extra att lämna igen hästen, då får den en ärlig chans. Jag kan tycka att det är bra att ha öppet köp, jag har lämnat det på mina två som jag har sålt och det har inte varit nåt problem fast jag var nästan sömnlös den tiden!!!!
Åk och hälsa på under denna tiden, är det långt, sätt dig på ett tåg och läs en bok det kan det vara värt"

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 711
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 056
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama