Kontrakt (igen..)

Russis

Trådstartare
Har en liten fråga som jag funderat på ett tag och inte riktigt förstår...
Om man t ex har ett fodervärdskontrakt över en häst som blivit utlånad till en fodervärd, och man i kontraktet skrivit in villkor, hur fungerar det då om dessa villkor bryts av någon av parterna?
Med andra ord; om ägaren skrivit in att hästen t ex ska ha daglig utevistelse och fodervärden inte uppfyller detta, vad händer då? :confused:

Bryts kontraktet automatiskt då? Vad händer i en sådan situation? Ska hästen då tillbaka till ägaren? Vad händer om denne inte kan ta tillbaka hästen? Ska fodervärden ha kvar hästen?

Givetvis kan man väl diskutera denna sak mellan ägare och fodervärd, men jag menar just "juridiskt" sett hur det blir...

Måste man skriva in i kontraktet något speciellt att om villkoren inte hålls, så bryts kontraktet? Ska man då också skriva vad som händer (med hästen; vart den ska o s v) i såfall?

Hoppas någon förstår hur jag menar..., trots min lite konstigt formulerade fråga :o

Sv: Kontrakt (igen..)

om födervärden bryter "mot" kontraktet har ägaren rätt att hämta hästen omg.
jag vet inte vad som händer om ägaren inte har möjlig het att hämta hem hästen.
Men som ägare hämtar man hästen om man ser att den blir miss skött på nått sett.

Ägaren kan hämta hästen då inte kontraktet följs, däremot är det ju inte lyckat om ägaren inte kan ta tillbaka hästen.Man kan ju välja att ha den kvar hos fodervärden(man kanske inte har ngt annat val om man ändå inte kan ha hästen själv) eller så kan man leta efter en annan fodervärd.

Tack för svar!!

Jag har hört att det då (om man tar hem hästen) kan bli så att fodervärden blir skyldiga att stå för kostnader för hästen (de kostnader som de skulle betala under fodervärdstiden) är det sant?

Beroende på hur kontraktet är skrivet. Men ja fodervärden kan bli skyldig att stå för hästens kostnader kontrkatstiden ut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 098
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 342
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar