Kontrakt i stallet?

P

Panter

Har ni kontrakt för att ni står inhyrda i ett stall? Varför? Varför inte? Vad står i kontraktet? :confused:

Här är det ingen som har kontrakt... Måste man verkligen ha det? Vad gäller om man inte har något kontrakt?

Sv: Kontrakt i stallet?

Jag har kontrakt. Där står att jag hyr box men att stallägaren har rätt att byta box inom stallet. Kan inte ställa i spilta alltså. Sedan står det att vi har 2 månaders uppsägningstid från båda hållen och att jag ska betala stallhyran på 400 kr senaste den sista i varje månad utan uppmaning. Dessutom står det att om jag vid avflytt inte betalat som jag ska så har de rätt att hålla hästen i pant tills jag betalar.

Om man inte har kontrakt kan stallägaren flytta runt hästarna hur som. Dessutom kan han komma och säga att man är uppsagd med omeddelebar verkan. Det är alltid en trygghet med kontrakt. Annars kan de ju komma och säga att du ska betala mycket mer i hyra osv oxå.

jag har alltid haft kontrakt när jag stått inhyrd. tycker det är bra att ha. oftast ser de väldigt lika ut kontrakten...

Jag har både stått i stall där man har och inte har kontrakt. Jag vill numera absolut ha någon sorts kontrakt. Annars är man helt rättslös om man hamnar i konflikt, har svårt att ställa krav på att stallet ska hållas i ett visst skick, man kan bli uppsagd hur som helst osv. Har man inget kontrakt kan man heller inte säga att stallägaren är ansvarig om det skulle hända hästen något pga. brister i stallet eller hanteringen t.ex.

De flesta "seriösa" stalluthyrare har numera kontrakt tror jag, om man inte bara låter någon ha sin häst på sin gård och inte ser det som en sorts verksamhet, fast jag skulle nog vilja ha något överenskommet även om jag bara hyrde in mig hos en bonde.

Sedan årsskiftet måste man ju också som stallägare ansöka om tillstånd hos miljö- och hälsoskyddsnämnden om man hyr ut platser till 4 eller fler hästar.

Jag PM:ar mitt kontrakt till dig, så kan du kika på det!

Jag har inte kontrakt, men skulle gärna vilja ha.

Det var samma sak i mitt förra stall. Att vi inte hade kontrakt förde bl a med sig att vi hade olika stallhyror (stallägaren kunde liksom inte komma sig för att tala om för alla att hyran var höjd, utan alla som kom nya betalade mer!). Dessutom var det mycket regler som ändrades under de två år jag stod där - t ex att mockning och intag inte längre ingick.

Immer

Panter skrev:
Har ni kontrakt för att ni står inhyrda i ett stall? Varför? Varför inte? Vad står i kontraktet? :confused:

Här är det ingen som har kontrakt... Måste man verkligen ha det? Vad gäller om man inte har något kontrakt?

Absolut att föredra med åtminstone ett enkelt kontrakt. Då slipper man argumentera om vad som gäller. Bra punkter som bör behandlas är:

* Uppsägningstid och villkor.
* Pris och villkor för prisändring.
* Insläpp/utsläpp ingår?
* Foder ingår?
* Krävd stalltjänst - omfattning?
* Egen speciell box eller bara en box?

Det är bra för både hästägare och stallägare att verkligen veta vad som gäller INNAN konflikt uppstår! Många konflikter uppstår i stall just därför att det finns för mycket oskrivna regler som tolkas olika.

Om man inte har kontrakt så gäller i princip bara allmän lag och den hanterar bara grov försumlighet och inget annat. Tänk dock på att muntliga överenskommelser är lika mycket giltiga, men det kan dock vara svårt att minnas dem lika :-) för vissa hästägare eller stallägare när det kommer till kritan. Kontrakt rekommenderas starkt även om man håller det mycket enkelt!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 515
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 434
Senast: Görel
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 335
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama