Bella
Trådstartare
Har funderat och diskuterat detta med flera personer men vill fråga er kloka bukemänskor om ett beteende som min häst har. När vi är ute och går (3-åring under inridning) så vill jag gå vid bogen. Det fungerar bra. När det är lite läskigt så hamnar jag ofta vid hans huvud eller lite framför honom och då vill hän gärna nosa, snusa på min arm eller hand. Han vill också gärna snusa i mitt öra och lägga huvudet på min axel eller gå stå med huvuden mot min arm. Det känns ju gulligt och det är så lätt att tolka detta som om han söker mattes stöd. Det händer oftast när vi går där vi inte har gått förut (eller är det en efterkonstruktion?). Är det kontaktsökande för att få stöd när det är lite läskigt eller är det dominant och ett sätt att "driva" mig framåt?
Har en äldre valack som gör likadant men har inte direkt märkt att det skulle vara när något är läskigt utan bara då och då när vi är ute och promenerar.
Vad tror ni?
Har en äldre valack som gör likadant men har inte direkt märkt att det skulle vara när något är läskigt utan bara då och då när vi är ute och promenerar.
Vad tror ni?