Kontaktsökande eller dominant beteende

Bella

Trådstartare
Har funderat och diskuterat detta med flera personer men vill fråga er kloka bukemänskor om ett beteende som min häst har. När vi är ute och går (3-åring under inridning) så vill jag gå vid bogen. Det fungerar bra. När det är lite läskigt så hamnar jag ofta vid hans huvud eller lite framför honom och då vill hän gärna nosa, snusa på min arm eller hand. Han vill också gärna snusa i mitt öra och lägga huvudet på min axel eller gå stå med huvuden mot min arm. Det känns ju gulligt och det är så lätt att tolka detta som om han söker mattes stöd. Det händer oftast när vi går där vi inte har gått förut (eller är det en efterkonstruktion?). Är det kontaktsökande för att få stöd när det är lite läskigt eller är det dominant och ett sätt att "driva" mig framåt?
Har en äldre valack som gör likadant men har inte direkt märkt att det skulle vara när något är läskigt utan bara då och då när vi är ute och promenerar.
Vad tror ni?

Sv: Kontaktsökande eller dominant beteende

Beror på hur han gör det men jag gå skulle nog gå efter magkänslan i det läget.

Har själv en som kan växla mellan dominant-pådrivande och undergiven-kontaktsökande så där är det inte så lätt. :p

Spelar det ngn roll vad det är? Tycker du att det är trevligt så låt honom göra det, tycker du det är otrevligt så lär honom av med det.

Själv tycker jag att det är trevligt när hästarna kollar läget med mej på det där sättet. huvudet på axeln eller huvudet skulle jag nog säga nej tack till dock, det är början till en annan lek som inte människor tål så bra;-)

Oavsett om det är dominans eller kontaktsökeri så är det ju du som väljer var du tycker närhetsgränsen ska gå mellan dej och din häst, det finns inga generella regler.

Möjligen en om att det är bra att etablera regeln att det är du som avgör om ni ska ha kontakt eller inte dvs att hästen förstår när du vänligt avvisar kroppskontakt.

Ja det beror ju på hur man själv ser det. Har själv en 3 åring och börjar hon hamna med huvudet med min axel driver jag på henne för jag vill ha hennes bog vid min kropp, just för att lära henne att när vi sitter på ryggen sen så kan hon inte söka tröst hos mig hela tiden heller. Driver på henne med pisken vid dom tillfällena för jag vill att hon ska tänka frammåt fast det finns konstiga saker, sen vill jag att hon inte hispar upp sig för varje ny sak vi stöter på.

Jag har inga problem med det, tycker det är trevligt. Han är inte framfusig utan väldigt försiktig så det känns bara bra. Ville bara höra åsikter.
Tack för era svar

Håller med, vill inte att han ska vara rädd utan gör precis som du, när han lägger huvudet på axeln så föser jag fram honom. Ser vid de andra tillfällena också till att jag går vid boden igen.

Min yngsta gör också lite sådär. Jag tolkar det som att han "tar skydd" bakom mig. Så gör han annars med äldre kompisen om han är med, och det verkar inte vara dominant just.

Däremot tycker jag att han genom att göra så "hoppar över" att lära sig att hantera nya saker. Så, när han visar med en snusning samt ändrar position, då brukar jag sakta ner och ändå se till att han hamnar lite framför mig. Sen kan vi stå där och fundera en stund, tills han känner att han klarar att gå före mig förbi det läskiga.
På så vis gör jag ju en "dominant" handling, då jag envisas med att han ska gå före, men jag gör ingen stor sak av det och låter honom ta det så lugnt han behöver. Pressar honom inte så han måste "rusa" förbi för att "överleva".
Sedan vill jag inte ha en "nervös" häst precis bakom mig, OM han skulle hoppa till plötsligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 410
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 593
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 055
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar