Kontaktförbud

Aliil

Trådstartare
Är det någon som vet hur det går till med ett kontaktförbud? Ffa när det gäller en gemensam arbetsplats? Och på ett arbetsplats där man jobbar nära?

Sv: Kontaktförbud

Kontaktförbud innebär:

Den som fått kontaktförbud får inte besöka, kontakta eller följa efter den som skyddas av förbudet. I vissa fall kan ett kontaktförbud utvidgas och även kombineras med elektronisk övervakning. Kontaktförbudet gäller en viss tid (högst ett år) men kan förlängas med max ett år i taget.

Ett generellt kontaktförbud innebär ett förbud att personligen söka upp den som förbudet skyddar, men också förbud att ta kontakt per telefon, brev, genom bud, genom telegram, e-post eller liknande.

Undantag och begränsningar av kontaktförbud

Kontaktförbudet gäller inte kontakter som med hänsyn till särskilda omständigheter är uppenbart befogade, till exempel om gemensamma barn blir akut sjuka.

Källa: sveriges domstolar

Jo. Det är jag är jag med på. Men samtidigt för den andra parten kan det vara jobbigt att behöva ha kontakt med den man har bet att få kontaktförbud. Finns ju en anledning till att man vill ha ett kontaktförbud.

Känns som om att i slutändan kommer det vara en person som inte kan gå till jobbet. Och det känns som om det är den person som har bett om kontaktförbud som inte kommer att kunna gå till jobbet. Bara för att få slippa personen i fråga.

Är det så att ni måste kommunicera med varandra i fråga? Annars kan man reglera något som gör att det inte behöver bli så?

Ta upp det med din chef annars. Har personen gjort något som orsakat att man får kontaktförbud är det den skyldige i fråga som borde förflyttas, kan tyckas

Kan hända ja. Svårt att inte prata när man måste föra en dialog om hur man ska göra och vem som ska göra vad.

Ska prata med henne imorgon. Än har inget beslut fattat om kontaktförbud. Men personen sitter anhållen för tillfället.

Ok. Ny fundering. Vem utfärdar kontaktförbudet? Åklagaren eller tingsrätten?

Om personen är anhållen och har gjort något hemskt mot dig, då under förutsättning att h*n blir fälld för det, borde inte det kunna vara skäl nog för arbetsgivaren att säga upp vederbörande? Eller åtminstone omplacera om de inte lagligen kan ge h*n foten...!

Personen är inte fälld än. Utan en utredning på går för fullt. Han är bara timandställd vikarie. Men jag kan nog inte räkna med något stöd från jobbet. Blir det en fällande dom så kommer jag blanda in faket. För jag kommer nog inte orka jobba med honom. Inte när risken finns att vi måste samlarbeta. Finns oxå möjlighet till omplacering. Och kan inte faket hjälp så att han blir omplacerad/får sparken kommer jag kräva att själv bli omplacerad.

Swemale: ok, då vet jag. Då borde j polisen vet om det är ett utfärdat eller ej. Får ringa dem och fråga.

Personen är inte fälld än. Utan en utredning på går för fullt. Han är bara timandställd vikarie. Men jag kan nog inte räkna med något stöd från jobbet. Blir det en fällande dom så kommer jag blanda in faket. För jag kommer nog inte orka jobba med honom. Inte när risken finns att vi måste samlarbeta. Finns oxå möjlighet till omplacering. Och kan inte faket hjälp så att han blir omplacerad/får sparken kommer jag kräva att själv bli omplacerad.

Swemale: ok, då vet jag. Då borde j polisen vet om det är ett utfärdat eller ej. Får ringa dem och fråga.

Jag tycker du ska vända dig till facket omgående för att få lite råd om hur du ska gå vidare och vilka möjligheter facket har att hjälpa dig... Är personen enbart timanställd så har ju arbetsgivaren möjligheten att inte ge honom/henne något nytt vikariat....

Har nu pratat med enhetschefen. Enligt henne kommer hon byta kod och hälsa personen i fråga att han inte är mera välkommen.

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 527
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 147
Senast: Masqueradee
·
Skola & Jobb Min arbetsplats går under kommunals kollektivavtal, och enligt avtalet var löneökningen en specifik genomsnittlig summa, en ”pott”. Jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
4 860
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30