Sv: Kontakt?

TIO KILO??? hehe du typ håller halva huvudet ju xD har läst någon stans att det endast krävs MAX 1 kilo för att göra en halt. en häst ska ju kunna gå i form och bära sig på helt lösa tyglar också...

Som jag sa tidigare, innan jag var duktig nog att bli fullkommligt accepterad av hasten (en hast med bettet mot lanerna ar ju otroligt utsatt, jamforbart med en hund som liggandes pa rygg visar strupen, och kraver fullt fortroende mellan hast och ryttare) sa red jag med valdigt lite (eller ingen) kontakt med hastens mun. Jag anvande tygeln till att styra eller visa vagen, det var allt, mojligen en liten forhallning da och da. Men bara i en enda takt. Om jag haller tygeltaget i mer an en takt sa far jag ett motstand i hasten. Du sager att hasten du rider har underhals, det ar ett tecken pa att den har gatt med sadant motstand lange.

Jag arbetade med att ha en stadig sits och en stadig hand som jag kunde anvanda oberoende av resten av kroppen. Jag valde en tygellangd och beholl den med en stadig, mjuk foljsam hand. Den bara fanns dar, vantandes pa hasten. Styrkan i hasten bygger jag upp bakifran med hjalp av skolor och ovningar under en lang tid, under flera ar. Det gors inte pa de forsta 30 minuterna i ett ridpass.

Nar allt ar tillrackligt bra, min sits, min hand, styrkan i hasten, da kommer hasten att sjalvmant vilja lagga bettet mot lanerna och soka bettet. Kontakten ar alltsa inget jag forsoker astadkomma genom att "halla emot" eller soka, kontakten ar nagot hasten sjalvmant maste soka och vilja ha. Du vagleder den med en stadig foljsam hand och genom att starka bakkarran med ovningar och skolor, men i slutanden ar det hasten som maste vilja.

Igen, som FeatherCloud sa, det ar bakbenen du kanner i tyglarna.

Har oxå funderat på det där med ridlärare/dressyrtränare (dock endast på ridskolenivå) sagt åt en att korta tyglarna ordentligt och sen går ju inte hästen ordentligt framåt, ja då ska det på mer drivning, om inte det funkar så då ska man vara där med spöet..

Red akademisk ridkonst ett tag genom skolan och där skulle man ha en väldigt mjuk kontakt och t.o.m släppa den ibland för att hästen skulle balansera upp sig själv och om den struntade i bettet så skulle vi endast gunga lite på handen. och då vi skulle svänga eller göra halt så skulle handen röras max ca 5 cm.

Stor skillnad mellan ridstilarna, men jag tror jag trivs bäst med AR trots att vi hade skarpare bett där.

JAg har då aldrig hört 10 kilo i varje hand, dock har jag hört 5 kilo i varje hand och 1 kilo i varje hand. 1 kilo i varje hand har jag hört på strömsholm under mina lektioner där..

Nej alltså, jag håller med dig - så mjuka, lätta, fina hjälper som möjligt - absolut! Men det är inte alltid vägen dit är spikrak, det är då jag menar att man kanske få härda ut om hästen ligger på i handen etc, det handlar om en övergångsperiod förutsatt att allt är som det ska med mun och tänder.
Jag försöker bara förklara att vägen till att ha enbart lätt och mjuk kontakt är ganska lång, det är många som rider högre klasser som inte kommit dit än enligt mig iallafall.
Det handlar aldrig om att dra, dra är det största no no för mig (jag förutsätter att folk använder sunt förnuft och inte rycker och sliter) men det handlar om att inte ge efter i förväg lixom, iallafall inte innan hästen klarar det. Man ska absolut inte sitta och hålla ett helt pass, då är det något som är fel. Det blir för mycket statisk uthållighet och i slutändan blir det dragandes för att man inte orkar.
Det är jävligt svårt att förklara. Men för att försöka göra det enkelt; man ska alltid ha en mjuk och lätt kontakt men vägen dit kanske är lite brokig, det är det jag försöker få fram. Aldrig dra, bli hängandes etc och riskera att få en häst med "seg" mun.

Du sager att hasten du rider har underhals, det ar ett tecken pa att den har gatt med sadant motstand lange.
Bara för att undvika missförstånd, vad för motstånd?

Det gors inte pa de forsta 30 minuterna i ett ridpass.
Absolut inte, han är ju dessutom "till åren" och därför räknar jag med att det kommer ta ännu längre tid och jag har inte bråttom. Just denna tränaren har jag inte ridit länge för och jag är fortfarande inte riktigt klar på om jag gillar hennes sätt/metoder. Tycker det är lite för enkelspårigt och bara inriktat på en sak, att hästen ska gå i form och varje steg som hästen inte är på tygeln är i onödan. Han kan gå på tygeln, därför ska han. Visst eftersträvar man väl alltid en så bra form som möjligt, men man måste ju samtidigt låta det ta tid. Jag tycker tex att det är helt ok att efter uppvärmning börja med lite uppmjukande övningar utan större krav på form. Eftersom jag vet att min häst är stel så vill jag gärna ha honom mjuk INNAN jag börjar ställa högre krav, istället för som denna tränaren anser, att han blir mjuk när jag får honom i form.
Passat hade blivit längre om jag gjorde som jag tycker, men sjävla arbetet att få honom på tygel hade med all säkerhet blivit kortare.
Men där skiljer våra åsikter sig och det är lite därför jag tvekar. Ska iaf ge det en chans, och testa hennes sätt.

Nar allt ar tillrackligt bra, min sits, min hand, styrkan i hasten, da kommer hasten att sjalvmant vilja lagga bettet mot lanerna och soka bettet. Kontakten ar alltsa inget jag forsoker astadkomma genom att "halla emot" eller soka, kontakten ar nagot hasten sjalvmant maste soka och vilja ha. Du vagleder den med en stadig foljsam hand och genom att starka bakkarran med ovningar och skolor, men i slutanden ar det hasten som maste vilja.

Igen, som FeatherCloud sa, det ar bakbenen du kanner i tyglarna.

Kan inte annat än hålla med om det sista.

Skulle vilja testa AR, en som hade häst hos oss i vintras tränar det och jag tycker det verkar som en lite trevligare ridstil (första intrycket bara, är ju inte så insatt.)

Tyvärr så verkar det inte alldeles enkelt att hitta tränare, det är ju inte lika utbrett som vanlig dressyr som jag förstått det.

Haha, jo precis samma tanke tänkte jag när jag hörde det :p Enda gångerna jag haft ens i närheten av tio kilo i varje hand har varit när jag ridit någon extremt framtung häst som inte orkar bära upp sig själv. Men det är ju absolut inte optimalt direkt :P

Jag kör själv snarare på typ 1 kilo i varje hand, om ens det ^^

jaa elle om man måste ta ordenligt tag då krävs ibland lite mer än 1 kilo hehe :P

jag menar, 10 kilo.... 10 i liters mjölkpaket. kul att bli dragen med den tyngden i munnen liksom :P

Du sager att hasten du rider har underhals, det ar ett tecken pa att den har gatt med sadant motstand lange.

Bara för att undvika missförstånd, vad för motstånd?

Sa har skrev jag i meningen innan:

"Jag anvande tygeln till att styra eller visa vagen, det var allt, mojligen en liten forhallning da och da. Men bara i en enda takt. Om jag haller tygeltaget i mer an en takt sa far jag ett motstand i hasten."

Absolut inte, han är ju dessutom "till åren" och därför räknar jag med att det kommer ta ännu längre tid och jag har inte bråttom. Just denna tränaren har jag inte ridit länge för och jag är fortfarande inte riktigt klar på om jag gillar hennes sätt/metoder. Tycker det är lite för enkelspårigt och bara inriktat på en sak, att hästen ska gå i form och varje steg som hästen inte är på tygeln är i onödan.

Jag haller med. Att ha det lilla suget i bettet, dar hasten har gett efter helt, ar nagot man fortjanar efter langt, talmodigt arbete. Inte nagot man kraver. Att ga i form ar en sak. Hastar som inte ar sa langt utbildade vill man ha i en lite lagre form. Det farliga ar om hasten gar "over tygeln" och skjuter fram de undre halsmusklerna (vilket jag trodde att din gjorde med tanke pa underhalsen, men jag kan ha fel naturligtvis, jag kanske drog en forhastad slutsats). Da sanker den ryggen. Men sa lange man har en mjuk hand (du behover inte ha nagot stod alls!!) som tar ett tygeltag i en enda takt och sen ger efter, och hasten ar lag i nacken sa ar det ingen fara. Om du arbetar med skolor i den formen, och gor det pa ett bra satt, sa kommer din hast sa smaningom, efter lang tids arbete, att soka bettet. En oppen form behover inte betyda en dalig form! Den kan vara dalig om du har for mycket i handen sa att hasten hamnar i for mycket framvikt.

Han kan gå på tygeln, därför ska han.

Alla hastar kan "ga pa tygeln", men ryttaren maste fa tid att lara sig ocksa!

Visst eftersträvar man väl alltid en så bra form som möjligt, men man måste ju samtidigt låta det ta tid. Jag tycker tex att det är helt ok att efter uppvärmning börja med lite uppmjukande övningar utan större krav på form. Eftersom jag vet att min häst är stel så vill jag gärna ha honom mjuk INNAN jag börjar ställa högre krav, istället för som denna tränaren anser, att han blir mjuk när jag får honom i form.

Ja precis! Det ar viktigt med krav pa form, men da menar jag inte den ultimata formen dar hasten soker bettet och man har ett litet sug! Det ar roligt nar man kommer dit, men det ar inget man maste ha. Jag upprepar: Man kan aldrig krava den dar ultimata formen, den ar nagot som man fortjanar efter lang tids arbete och da hasten har full tillit for handen! Jag tycker att du tanker ratt, da du sager att du vill ha honom kjuk innan du borjar stalla hogre krav. Och kraven ska fortfarande aldrig komma fran handen! .

Men där skiljer våra åsikter sig och det är lite därför jag tvekar. Ska iaf ge det en chans, och testa hennes sätt.

Du gor helt ratt i att ifragasatta nar det inte kanns riktigt bra.:bow:

Skulle vilja testa AR, en som hade häst hos oss i vintras tränar det och jag tycker det verkar som en lite trevligare ridstil (första intrycket bara, är ju inte så insatt.)

Tyvärr så verkar det inte alldeles enkelt att hitta tränare, det är ju inte lika utbrett som vanlig dressyr som jag förstått det.

Vi hade tur som fick testa det som individuellt val på skolan, red ett av skolans varmblodssto som jag tidigare bara hade kört och då hade hon legat på ordentligt men hade ALDRIG några problem med det under lektionerna i AR.

Red henne på tränsbett första gången, sen kandar som hon verkade trivas otroligt bra med trots att tränaren sa att det är väldigt få hästar som faktiskt trivs på kandar, testade också någon form av stångbett men det tyckte hon inte alls om! En väldigt speciell häst det där!

Trivdes med det genom att det var en så pass mjuk ridstil och att man utbildade hästen i sin takt, mestadels jobbade vi i skritt och lite trav men Diva (hästen) försökte lyssna och göra sitt bästa och nog sökte hon sig mot rätt form och gick öppna och sluta, han väl med något mer men minns inte vad, och ändå höll vi bara på under en termin!

En annan häst också varmblodsto är känd för att vara stor och stel men efter några lektioner blev även hon mycket mjukare i kroppen!;)

Har sagt till tränaren att den dagen jag skaffar en egen häst så ringer jag henne så får hon plåga mig igen!

27046638.jpg

Underbarnet!

Tack för bra svar.
Underhalsen kommer troligtvis av att han gått högt med huvudet. Enligt denna tränaren (som inte är insatt i islandshästar ska väl tilläggas) så har "alla" islandshästar sån hals, för det är den formen de har när de töltar:cool: Tja, även om jag inte är ny inom islandsridning så tycker jag att detta var ganska förutfattat.

Detta stämmer dock inte in på min, han har töltat väldigt lite de senaste 3 åren, däremot har han varit (och är fortfarande, men inte alls lika mycket) en dj**ul på att grispassa. Och jag är ungefär 99.9% säker på att det är så han fått sin fina hals:angel: för då är hela han stel som en planka och spänd som en fiolsträng, inte trevligt nån stans.

Vilket vädersträck/landskap i Sverige finns denna tränaren.

Har fått tips om en bra hemsida, men har inte hunnit gå igenom den riktigt än. Kan ju hoppas att det finns någon inte allt för långt borta.

Västerbotten, utanför Skellefteå närmare bestämt.
Har inte AR någon egen hemsida? Annars om du har något nummer till den du kände som tränade AR så kan du ju alltid fråga vem hon tränar för!

Jodå, det fanns länkar till de kända (för det måste väl finnas mer, det där var ju bara ca 10 stycken). Hon jag känner tränar för Birgitta Järnåker (heter hon va?) men hon finns ju inte så nära. Hon jag känner bor 10 mil härifrån och jag tror att de brukar åka en bra bit för att träna. Är nog mycket kurser tror jag.

Hittade iaf ett sällskap i halland som tränar AR, de borde ju veta mer. De flesta tränare åker väl runt om det finns många som vill träna på ett ställe. Så förhoppningsvis kanske det finns något lite närmare. Har nästan gett upp på att försöka få ut någon till oss iaf, så får se hur det går.

Ingen aning om vad folket heter vi fick ju som allt fixat genom att det var skolan som hade det som val, men hon vi red för hete Camilla nånting, vi var även på studiebesök hos Eva Jälmbrandt (stavning?)

Vet att det finns iallafall 2 AR grupper här där jag bor och dom tränar för tränare lite då och då, tror tränaren kommer dit. Men du får höra dig för! Hoppas du hittar någon tränare, trivdes riktigt bra med kursen och hade gärna fortsatt om hästen varit min..

Underhalsen kommer troligtvis av att han gått högt med huvudet. Enligt denna tränaren (som inte är insatt i islandshästar ska väl tilläggas) så har "alla" islandshästar sån hals, för det är den formen de har när de töltar:cool: Tja, även om jag inte är ny inom islandsridning så tycker jag att detta var ganska förutfattat.

Tolten ar ju en ganska samlande rorelse, det kravs en del barkraft for att fa till en bra tolt och fa upp framdelen pa hasten, och om den utfors pa ratt satt, dvs med motorn bak, sa blir det inga spanningar i underhalsen heller, utan da far man en fin overlinje. Om den utfors med for mycket hand sa kommer man dar, precis som i ovriga gangarter att fa ett motstand, hasten spanner sig och en underhals utvecklas. Jag tror att det kan vara annu kansligare i tolten eftersom man vill ha hasten ganska hog, och en genvag ar att forsoka hoja den med handen istallet for att langsamt och systematiskt bygga upp styrka bakifran.

Detta stämmer dock inte in på min, han har töltat väldigt lite de senaste 3 åren, däremot har han varit (och är fortfarande, men inte alls lika mycket) en dj**ul på att grispassa. Och jag är ungefär 99.9% säker på att det är så han fått sin fina hals:angel: för då är hela han stel som en planka och spänd som en fiolsträng, inte trevligt nån stans.

Det later logiskt. Grispassen kommer val ocksa ofta fran att man inte fatt igang motorn bak.

Det later vettigt att soka nya alternativ! Jag ar sjalv ingen AR ryttare men jag tycker att manga tankar inom AR ar vettiga. Jag hoppas att du hittar nagon som passar! Och fortsatt lyssna pa magkanslan!!:)

När han väl går i tölt så går han i en hyfsat låg form, samma som i trav iaf. Och är avspänd.

Vad jag fått förklarat för mig från förra ägaren och som jag verkligen tror kan stämma, för det är så det känns i honom så att säg. Han har svårt att hitta balansen, och därför väljer han passen istället för trav för att det är en "stabilare" gångart. Mer markkontakt. Och sen så är han stel i sidorna och det gör att han också har lättare för pass, behöver inte sträcka ut så mycket. Och sen så är det såklart övervikten. Han är minst sagt lite rund om magen och då är det enklare att vagga fram. Övervikten hämmar ju rörligheten. När han går upp i vikt så blir det mycket värre med passen. Även nu när traven har blivit bättre känner man att han drar lite åt passtakt om man inte passar honom. Och tölten som kom så fint när han gick ner i vikt har blivit svårare och svårare. Den lilla tölten som kommer är väldigt passtaktig.

Och det "fina" i kråksången är ju att ju mer de passar, desto stelare och mer inrotad blir passen, så det blir bara värre. Det är mycket mindre nu än för 2 år sen när jag red honom första gången, men det finns fortfarande mycket kvar.

Oj, det blev långt det var inte meningen.

Ska försöka få tag på min gamla tränare och se om hon är intresserad av att jobba lite extra. Henne trivdes jag jättebra med, även om hon inte kan nåt om islänningar så kändes det rätt, hon hade samma tänk som jag och var väldigt bra på att förklara, vilket har varit lite problem med den jag rider för nu. Hon använder termer på ett sätt som jag inte är van vid, tex säger hon ställning åt det jag kallar böjning osv. Så det blir lätt missförstånd.

Det later logiskt. Grispassen kommer val ocksa ofta fran att man inte fatt igang motorn bak.

Det stämmer också, går han i form, alltså jobbar på bra bakifrån så går han inte i pass. Han kan inte grispassa i form helt enkelt, när han går bra så går han över i trav. Vi har precis börjat komma så långt så att vi fått lite trav, och det i sig är ju verkligen ett bra kvitto på att han går rätt. Han är annars väldigt bra på att gå i nästan form, och gå på tomgång med bakdelen eller vad man ska säg. Man känner ju att det finns nåt där, men inte hela vägen. Man känner ju iofs när formen kommer ändå, men det blir liksom extra tydligt när han slår över till trav.

Jag tror att du ar pa ratt vag Elina8! Jag hoppas att du far tag pa din gamla tranare. Om det ar en bra tranare sa ar ju grunderna detsamma, oavsett ras eller disciplin. Lycka till:)!!

Liknande trådar

Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 094
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka