Du sager att hasten du rider har underhals, det ar ett tecken pa att den har gatt med sadant motstand lange.
Bara för att undvika missförstånd, vad för motstånd?
Det gors inte pa de forsta 30 minuterna i ett ridpass.
Absolut inte, han är ju dessutom "till åren" och därför räknar jag med att det kommer ta ännu längre tid och jag har inte bråttom. Just denna tränaren har jag inte ridit länge för och jag är fortfarande inte riktigt klar på om jag gillar hennes sätt/metoder. Tycker det är lite för enkelspårigt och bara inriktat på en sak, att hästen ska gå i form och varje steg som hästen inte är på tygeln är i onödan. Han kan gå på tygeln, därför ska han. Visst eftersträvar man väl alltid en så bra form som möjligt, men man måste ju samtidigt låta det ta tid. Jag tycker tex att det är helt ok att efter uppvärmning börja med lite uppmjukande övningar utan större krav på form. Eftersom jag vet att min häst är stel så vill jag gärna ha honom mjuk INNAN jag börjar ställa högre krav, istället för som denna tränaren anser, att han blir mjuk när jag får honom i form.
Passat hade blivit längre om jag gjorde som jag tycker, men sjävla arbetet att få honom på tygel hade med all säkerhet blivit kortare.
Men där skiljer våra åsikter sig och det är lite därför jag tvekar. Ska iaf ge det en chans, och testa hennes sätt.
Nar allt ar tillrackligt bra, min sits, min hand, styrkan i hasten, da kommer hasten att sjalvmant vilja lagga bettet mot lanerna och soka bettet. Kontakten ar alltsa inget jag forsoker astadkomma genom att "halla emot" eller soka, kontakten ar nagot hasten sjalvmant maste soka och vilja ha. Du vagleder den med en stadig foljsam hand och genom att starka bakkarran med ovningar och skolor, men i slutanden ar det hasten som maste vilja.
Igen, som FeatherCloud sa, det ar bakbenen du kanner i tyglarna.