Sv: Kontakt

Fast det ar svarare att de inte "forge" (gar snett och lite fore) om de ocksa ror foraren.

Hela skillnaden kommer sakert fran skyddet. Under skyddet ar hunden sa oerhort taggad, och ska titta pa figgen (annars blir det avdrag, det heter ju "bevakning"), att det enklaste for att fa till det ar att hunden ror vid foraren med bogen. Da vet den nar den "ar ratt". I IPO maste hunden vara i fotpossition under hela "upptradandet" i bade lydnad och skydd, aven mellan momenten.

Jo det får man men det stör ju helhetsintrycket när man går helt böjd i nacken. Jag har en punkt ca 3-5 m framför mig som jag tittar på, då ser jag hunden i ögonfrån samtidigt som jag ser vart jag är påväg.

Man får väl DK om man går och tittar på hunden? Alltså med ansiktet ner mot hunden.

delvis knapp.
Men jag fortfarande fundersam om detta är något som krävs av hunden i lydnadsklasserna, eller kan man få full poäng i höga klasser i tävlingslydnaden även om hunden tittar rakt fram eller på förarens ben eller vart som i fritt följ tex? Om så är fallet är som några skrivit att det inte är nödvändigt, varför ser man då så väldigt många hundar som i tävlingslydnaden tittar upp mot föraren (låt vara nöjda med begreppet ansiktshöjd)? Varför tränar man på detta sätt om det inte är nödvändigt för poängen?

Som sagt, hunden kan egentligen titta vart den vill. Det ska inte ha någon påverkan alls på betyget.
Men som flera andra sagt så ger kontakten ganska mycket positiva "biverkningar" :)
Jag vill ha 100% kontakt (alltså att hon ska titta upp mot mitt ansikte) då det gör att hon är mindre störningskänslig och hon har lättare att hänga med överlag. Sen ser det ju betydligt snyggare ut också ;)

Man har tagit videos och verkligen kollat var hundar tittar ... och aven om det ser ut som om de soker ogonkontakt ar det inte riktigt sa. De tittar vanligen pa den punkt dar beloningen "uppstar", eller dar de far klartecken att de kan ta den. Darfor har man nu i manga kretsar borjat trana in att de tittar uppat, de ser hela over delen av vanstra sidan av foraren sa det ar latt att halla sin possition, de gar raka i kroppen sa de varken "forge" eller gar efter, och det ar mycket lattare att belona just dar. :p

Som sagt, hunden kan egentligen titta vart den vill. Det ska inte ha någon påverkan alls på betyget.
Men som flera andra sagt så ger kontakten ganska mycket positiva "biverkningar" :)
Jag vill ha 100% kontakt (alltså att hon ska titta upp mot mitt ansikte) då det gör att hon är mindre störningskänslig och hon har lättare att hänga med överlag. Sen ser det ju betydligt snyggare ut också ;)

cillamuffins skrev:
Därför att om hunden tittar på mig så tittar han inte på annat och risken för att han ska tappa koncentrationen är mindre. Det är taktik helt enkelt

Tackar så mycket för svaren och förtydligandet, nu är jag mer med i matchen. Det var längesedan jag tränade lydnad lite seriösare och det är bara med nuvarande hund som jag har faktiska mål och vill klättra i klasserna, massa funderingar dyker upp hela tiden!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 059
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 046
Senast: Milosari
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 112
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar