Konstigt!!

Q

qrumelur

Varför beräknas graviditens "start" från sista mensens första dag och inte från ÄL??
Jag vet tex. exakt när jag hade ÄL och det innebär ju att datumet är ganska klart isåfall. :p

Sv: Konstigt!!

Jag kan tänka mig att man gör det för att väldigt många inte vet när de hade ägglossning. Mensen är lättare att hålla reda på.
Men ofta ändras ju datumet efter ul eftersom alla inte har äl precis 14 dagar efter mens.

ok, fast om man vet exakt när man hade ägglossning (testade på sticka) - räknar de från det då måntro?

Jag tror jag kommer bli arg om BM tänker hitta på egna nummer. :o

Bara för att du vet när du hade ägglossning behöver du ju inte veta när ägget fäste i livmodern och det är från det som celldelningen börjar. ;)

Ett exakt datum kan man aldrig få, men det som är mest exakt brukar vara det som man får vid UL. Innan använder man senaste mensens första dag som en riktlinje eftersom det är lättare att hålla ordning på än ägglossningen.

Bara för att du vet när du hade ägglossning behöver du ju inte veta när ägget fäste i livmodern och det är från det som celldelningen börjar. ;)

Arsh, sant.. ;)

Ett exakt datum kan man aldrig få, men det som är mest exakt brukar vara det som man får vid UL. Innan använder man senaste mensens första dag som en riktlinje eftersom det är lättare att hålla ordning på än ägglossningen

jaja, det är så det fungerar. Jag vet verkligen ingenting.
Fast jag tycker ändå att ÄL borde vara mer rätt att räkna från, om man nu vet när det hände. ;)

För man vet när mensen startar men inte när ägget fäster?

Dessutom är väl felmarginalen på slutet 2veckor före och 2 veckor efter?

Jag visste exakt datum på bägge barnen när de blev tillverkade, men flyttad på UL ändå... Strunta i när du hade ägglossning, du får ändå ett mer exakt datum senare. Ungen kommer ut när den är färdigbakad ändå, så det datumet man får på UL är ju även det en riktlinje liksom. Men jag vet, jag hakade också upp mig på det där med datumen :)

JAg vet ;)

Det är bara för att vi kvinnor ska kunna skylla på att vi är gravida 2 v varje månad året om... Inte konstigt att vi vill ha choklad och är arga o trötta... Vi är ju gravida ;)

Nu med mitt tredje barn så visste jag när jag haft äl, datum för senaste mens var 13 dagar före.
Bm fick precis samma datum på ultraljudet som jag hade räknat ut efter äl.

De brukar ju fråga hur lång menscykel man har också, så isf borde datumet bli samma som du har. Alltså om du hade mens dag 1 och du har en 28 dagars cykel borde din ägglossning varit dag 14. Om du har en 40 dagars cykel borde ägglossningen varit dag 26.

Egentligen spelar det inte så stor roll, de tenderar att komma när det behagar dem ändå :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 694
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka