konstigt stel

S

sandystar

Köpte en tre åring i höstas då riden i alla gångarter i form. Ryttaren som red då sa till mig att han ibland tog bettet på höger sida och var svår att rida igenom i höger sida.

Under vet besiktning sa vet att han hade vargtänder som måste opereras ut, då tänkte vi att det antagligen var därför som han inte släppte efter i höger sidan typ försvarade munnen med att hålla i bettet och då bli stel i nacken.

Red i skogen under två mån mest rakt fram bettlöst i väntan på att tänderna skulle växa ut. Sedan fick han vila i ca 1 mån, efter det åkte jag till klinik för att dra ut tänder (som jag konstigt nog inte sätt), Vet sa att det inte fanns några tänder utan att den andra vet sätt fel???:confused::mad::eek:( jag liter på denne)
Ivarge fall så var han sårig och vass i munnen så han slipade en del.

Nu har jag böjat att använda bett igen och han tar det mycket bra, går bra att rida i alla gångarter går mycket fint i form i vänster varv men kan inte ens ställa honom innåt i höger varv. Sterchade efter ridturen och samma där kom långt bak med halsen åt höger sida men knappt hälften i vänster sida.

Nu blev det här jätte långt men vad skulle ni gjort? Massage och stretching har jag tänkt samt att longera lite mer. Jag funderar på om stelheten har kommit pga att han har skyddat aj aj i munnen eller om munnen blivit mer sliten pga han är så stel i höger sida.
Någon som har några bra tankar eller förslag???

Sv: konstigt stel

Om han har haft vargtänder och varit vass i munnen så är det inte konstigt om han är oliksidig. Dessutom är den ju bara fyra och verkar på din beskrivning inte vara riden så mycket.

Antar att du redan har kollat så att sadeln passar och att du rider för instruktör så att dina snedheter korrigeras och påverkar hästen så lite som möjligt.

Är alltid klokt att jobba hästar från marken!

Lycka till!

Som du säger så ligger sadeln bra och jag rider för instruktör. Jag tror att det kommer att lösa sig men tänkte att det kanske finns något jag kan göra för att underlätta för min prins.

Jag skulle kolla igenom hästen med en Equiterapeut, kan ju finnas en del låsningar och det är bra att ta bort sådant innan man rider för mycket på en ung häst så att snedheten blir mer permanent.

Jobba från marken med tömkörning kanske och så löshoppning. Lite gymnastikhoppning kan lossa på mycket spänningar! Några få språng någon gång i veckan är alldeles utmärkt för unga hästar!

Equiterapeut mm är också bra men jag tycker att det viktigaste är att utvärdera varför man har lyckats skapa spänningar hos hästen. Behöver ju inte vara något man gör fel i det man redan gör utan kanske behövs något mer. I vissa fall är det kanske just en ET som behövs men om spänningarna kommer tillbaka så får man nog tänka vidare.

Så länge det inte går att ställa och böja hästen i höger varv skulle jag inte rida hästen "som vanligt" i vänster varv - för då förstärks bara oliksidigheten ännu mer. Lös upp högersidan först innan du går vidare med ridningen och utbildningen av hästen är mitt råd - och gå lugnt och varsamt till väga. Ge det den tid som behövs. Skippa allt snack om "form" tillsvidare (hästen är ju ändå bara fyra år och har redan problem i kroppen - han har hela livet framför sig om han bara får en chans).

Jag hade också tagit ut en välutbildad och bra equiterapeut samt sett till att få munnen kollad av en riktig hästtandläkare - alltså inte av en veterinär (de är ofta inte så väl utbildade just på hästars munhälsa).

Lycka till!

Det låter bra det du säger, men det är enutbildad häst tandläkare som redan har kollat hästen. Jag bokar T redan imorgon tack för alla goda råd!:idea:

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 693
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 316
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 251
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka