konstigt sår blev vitt märke på fux

Buck

Trådstartare
för ca 3 månader sedan så fick mitt 8åriga fux sto ett konstigt skrap sår som inte blödde och var vitt till färgen, det blev större hela tiden utan att hon haft benskydd på eller haft liniment. efter att jag tvättat det med jodopax och silver salva, så läkte det och håret där såret var blev vitt:confused:! varför blev det vitt?? :confused:hon var helt fux färgad på det benet innan men nu har hon vita fläckar där, hon har också fått fler och fler vita strån på ryggen nu i sommar, vilket hon inte hade förra sommaren. komer min fux att bli en skäck????:confused: jag är mycket förvirrad!!! snälla kom med förslag på vad det kan vara!!!!!

Sv: konstigt sår blev vitt märke på fux

det har troligen blivit ärr. min pålle har också några vita fläckar och jag undra först vad det kunde vara, men fick reda på att det varit gamla sår som läkt och blivit till vita ärr. så det är inget farligt

haha naaw, förlåt att jag skrattar, men det lät så himla gulligt " kommer min fux att bli en skäck?"

det är med största sannolikhet ett ärr :)

Hon är inte avblekbar då?
Skolan jag gick på hade en fux som blev ljusare för varje år.
Började med vita hår i pälsen.

Sen blir det nog lite svårt att hon skulle bli en skäck, men skimmel ja.

Såret på benet är ju från såret. Minns inte vad det är nu som dör när hästens päls blir vit. Samma som dör när man frysmärker?

aha^^ så det är som vid frysmärkning?
det var bara ett så konstigt sår, det var på insidan av benet och hon hade inte haft ngt som kunnat skava, sen så var själva skorpan mjuk och vit.

men borde man skriva in att hon har vita märken på frambenen i passet sen? det kommer ju inte gå bort, och om ngn konstig vet el ngt kom och säger att det inte är hennes pass för att hon har vita tecken som inte står med där?

men avblekbara fuxar brukar ju bli vita tidigt, typ 4-5 år? min häst är 8 år och har inte haft några vita hår i pälsen förens i våras, och det är först nu med vinterpälsen som det kom nya vita hår. ja ja:) hoppas hon inte blir vit, för jobbigt att hålla ren.:D

har fått reda på det nu, men tack ändå.

Om jag inte minns fel så var den hästen jag tänker på också lite äldre av sig. Vissa hästar jag hört om har börjat bli vita på äldre dar, men jag ahr inga bevis för om detta är sant eller ej.

Din häst hade inte någon sorts "litet angrepp av mugg" iom att det inte var något blod? Var det bara hud under mer som skavsår, elle rvar det en skorpa ovanpå? Eller var det rent av så att huden var avskavd men det ändå inte blödde?

det var en mjuk fuktig skorpa, som spred sig, alltså skavet blev större hela tiden, från 2cm till 10cm på bara några dagar. men hon hade inte haft benskydd eller lindor på sig på 5 veckor, och hagen var torr. så jag vet inte hur det kunnat uppstå från början:(.

hon har aldrig haft mugg innan heller, men det blev tre sådana sår på ena benet. har ingen bild på det men ska ta senare, ritade lite i paint, det röda är sår. http://www.hippson.se/albums/viewpiclarge.htm?ID=10891

ja det gjorde det. var mycket konstigt då det inte varade eller blödde, utan bara föll av när man borstade.

Det hade min islänning för flera år sedan. Vet. sa att det var vitaminbrist.
Ring vet och beskriv det.
Minns inte vad för vitamin de tvar brist på, kan behövas en liten spruta så han får i sig det.

oj, jag kom precis ihåg att hon inte fick saltsten under 1-2 veckor innan detta började. glömde hela tiden att köpa ny, hon får mineral sten nu men kan ringa en vet i alla fall. även om det är läkt och inte spridit sig.

Kolla vad det är kostar att ta ett blodprov, det kanske är värt att kolla så hon inte har vit.brist.
Trotts att det läkt ut kan ju bristen finnas kvar. Men det är ju ingen kris.

ja det har du rätt i. ska kolla hur mcket det kostar.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 616
Hästvård När jag kom ut till min häst igår så upptäckte jag ett konstigt sår på utsidan av ena framkotan. Om jag ska försöka beskriva det så ser...
Svar
4
· Visningar
966
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur