Konstigt matbeteende?

igbest

Trådstartare
Jag har en 1:årig hund som jag tycker verkar ha ett konstigt beteende när det gäller mat. Hon plockar ur mat ur skålen och lägger i sin bädd, sen så försöker hon täcka över maten genom att putta över lakanet hon har i sin bädd över kulorna men hon äter inte av det. Ibland står hon bara och puttar med nosen på skålen.
Ska tillägga att hon är konvalescent och bor på veterinärs inrådan i en bur för tillfället. Hon äter medicin och den äter hon upp men hon skulle ju behöva lite mat i magen också.
Någon som har någon idé på varför hon gör så här, är hon understimulerad eller gillar hon inte maten... :confused:

Sv: Konstigt matbeteende?

Har ingen aning om hon skulle kunna vara skendräktig, vad gör hunden mer om det är så?

Min hund gjorde alltid så efter varje löp då hon var yngre. Skendräktiga hundar kan också bli besatta av leksaker, speciellt pipleksaker, och har dessa som sina valpar. De bäddar och håller på. Skendräktigheten kan komma ett bra tag efter löp. Sånt brukar gå om genom att minska in maten några dagar och motionera mera. Och förstås plocka bort leksakerna...

Sen tänker jag att din hund (som tydligen av nån orsak är konvalecent) inte riktigt har matlust och sparar och gömmer maten så att ingen annan äter upp den

Inte helt ovanligt att hundar gömmer mat för senare tillfällen.
Många hundägare brukar hitta ben i rabatten.

Eller sängen/soffan :angel:

Letade efter gillaknappen :D

Min hund brukar gömma sina tuggben bakom gardinen i vardagsrummet, bland skorna hallen eller intill golvlisten i köket. Under kuddarna i sin säng lyckas hon aldrig. Hon buffar och gräver men blir aldrig riktigt nöjd.

sen så försöker hon täcka över maten genom att putta över lakanet hon har i sin bädd över kulorna men hon äter inte av det. Ibland står hon bara och puttar med nosen på skålen.

Det här känner jag väldigt väl igen :) :love:
Min gamling (hanhund) började med detta för många år sedan. Jag brukade gömma godis på olika sätt som uppgifter att lösa och han fick vända på burkar och olika grejer för att komma åt det. Tror att det var så det började att han började försöka vända på vattenskål och matskål också ibland för att se om det var något under. Kvar blev beteendet att putta med nosen på skålen och fnysa och kolla om det kom fram nåt... :p Det har han hållit på med i 10 år eller så, han gör det ibland när han inte är så hungrig, bara för att sysselsätta sig tror jag. Alldels nyss hade jag ställt hans medicin väl glömd i gott godis på en assiett framför honom. Men den ville han inte ha, istället försökte han täcka över assietten med sin bädd som låg bredvid...

Gräver ned saker ute gör han däremot aldrig och har aldrig gjort.

Min lilla sparar mat om han inte är hungrig eller inte tycker om något men att det ändå skulle "duga" till mat om han svalt. Det är ett ursprungligt beteende.
Dyker det upp periodvis, jag tänker på att hon är i vila, så kan berikning av maten kanske vara på sin plats? Hon kanske helt enkelt behöver mer stimulans kring ätandet.

Matproblem är aldrig kul men skulle gissa på skendräktig.

Mina föräldrars hund som nu är ca femton år gammal har hållit på ungefär så. Hon kunde ta en kula, springa till sin bädd och äta den där. Ibland så åt hon inte maten hon bar dit. Sedan puffar hon på matskålen oxå.
Hon var skendräktig ofta, dock utan "bebisar".
När hon var tio år gammal så kastrerades hon och det var väl inte en dag för tidigt. När hon var hos mig sist så passade jag på att filma hennes beteende lite eftersom hon har fortsatt med detta även om det är tusen gånger bättre än innan kastreringen. Det har väl blivit något hon lärt in. I övrigt så är det inte mycket annat som fastnar i hennes lilla hjärna :D Hon är mer katt än hund och trivs tillochmed bättre i katters sällskap än med andra hundar.

Och ja, hon har alltid fått i sig mat oavsett hur hon hållit på, hon föredrar att äta på natten så hon har alltid torrfodret framme. Senast åren har hon fått mjukmat oxå. Hon är blank och fin i pälsen, aldrig varit dålig i magen. I perioder har hon varit liiite för smal men ibland gått upp i vikt och varit runt och go.

http://www.youtube.com/watch?v=YPPiaEAQBDE

antar ditt svar var till TS och inte till mig. Min hund puttar på matskålen eller vill täcka över den även när den är tom.

Liknande trådar

Hundhälsa Igår åkte vi in till djursjukhuset med vår lilla valp vi bara haft hemma i fyra dagar, då hennes öga svullnade upp. Under undersökningen...
Svar
7
· Visningar
1 508
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 609
Hundhälsa Min blandrastik Tikka som är 12 +(2/10) har blivit gammal ! Har alltid varit en allert, pigg och glad hund men åldern tar ut sin rätt...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V