Konstigt gallig(?) i frambenen?

AnneSofie

Trådstartare
Min häst hade konstiga svullnader på insidan av frambenen mellan knäet och kotan, var liksom lite bulligt och mjukt (som gallor men ändå inte riktigt) i tisdag kväll. Har aldrig sett ngt liknande på henne förut, vad kan detta vara?

Till saken hör att hon nyligen bytt stall och får annat hö, och i måndags kväll red jag ett pass i ridhuset med rätt mkt trav (som hennes ben skall hålla för)

Dessa svullnader försvann helt efter 10 minuters skritt och var borta morgonen efter (hade stallbandage under natten) men igår kväll var det där igen...dock lite mindre.

Hon är inte halt eller öm.

Någon som känner igen detta?

/Orolig Annso
 
Sv: Konstigt gallig(?) i frambenen?

Jag känner igen det! Min gamla tant har nåt ganska liknande, det är gallor. Har din häst haft gallor tidigare? Min har haft det i massor av år, och detta var visst någon "grövre" form av galla som de kan få... hon blir tjock till och från, även om hon inte är halt eller ömmar så blir hon väldigt stel. Ett tips är att du smörjer benen efter varje ridtur med liniment eller någon kylbalsam, det hjälper väldigt mycket att hålla ner svullnaden!

//Barnardo
 
Sv: Konstigt gallig(?) i frambenen?

Samma sak har min häst! Till o från. Detta är inte farligt sa vet. som besiktigade honom på ATG kliniken i Karlstad. Det har inte någon betydelse för användbarheten på hästen. Lite skavanker o förslitningar får vi ta på våra hästar och oss själva också kanske. :smirk:
 
Sv: Konstigt gallig(?) i frambenen?

Tack så hemskt mkt för era svar!:)

Känner mig lite lugnare nu.
Min är oxå en "tant" på 14 år...man får väl aceptera att de inte håller sig unga och fräscha hur länge som helst..:smirk:

Hon har gallor i bakbenen på morgnarna (har haft länge) och lite i fram när hon hade hovledsinflammation i höstas, men aldrig sådana bulor hon har nu, och aldrig så högt upp på benen. Det är lixom ingen jämntjock svullnad utan lite "kurvig" eller vad man ska säga:crazy:

Hon hade lite puls i benen igår kväll efter ridningen, men lindade med back on track paddar och imorse var hon bättre, men inte helt bra.

Svårt att veta när man skall tillkalla vet. vill ju inte ta ut dem i tid och otid..

Men antar att när hästen visar hälta eller ömhet är det dags?

Gärna fler erfarenheter av gallor om det är nån som känner för att dela med sig!!:)

/annso
 
Sv: Konstigt gallig(?) i frambenen?

med tanke på att ni flyttat nyss och bytt hö så kan det vara fodergallor.
det fick en av mina hästar när jag hade ökat kliet till henne. när jag minskade det så försvann gallorna igen.

vad äter din för mat?
 
Sv: Konstigt gallig(?) i frambenen?

Kan vara fodergallor, men hon fick dem efter ett pass i ridhuset så jag tror nästan mer på överansträngning, då hon just nu inte är van vid mjukt underlag, eller möjligtvis en kombination av båda sakerna.

Hon får just nu fibergi, betfor och hö. Höet på nya stället är ett riktigt mirakel hö med jätte bra värden så det är stor skillnad från det hon fick förut, tanten kommer bli ännu tjockare:D

/annso
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: Jennnnka
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·
Hästvård Jag har ALDRIG i mitt liv mött en häst som svullnar i benen för minsta lilla sår, trots noggrann rengöring och dyligt. Vad gör jag för...
Svar
7
· Visningar
13 047
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp