Konstigt (frukt)träd?

Mabuse

Trådstartare
Råkade på ett märkligt träd idag på promenad, vet någon vad det skulle kunna vara för något?

Själva trädet var ganska litet, kanske 3 m max. Stammen silverfärgad. Bladen mycket stora, formade som kastanjeblad men lite ljusare, och satt ihop som ask- eller rönnblad. Frukten var ljusgrön, slät och oval, med korta skaft, och satt parvis eller tre och tre, stora som hönsägg ungefär.

Det stod på en äng, men måste nästan vara planterat, har aldrig sett ett sådant träd förut.

Vad i all världen kan det vara för träd?

Sv: Konstigt (frukt)träd?

Japp, valnöt var det, den äkta varianten. Konstigt att den hamnat här, finns ju inga andra valnötsträd i närheten? Eller räcker det att peta ner en valnöt för att det ska bli ett träd?

Ja, det kan räcka med det. Min granne har både äkta valnötsträn och lyckats gro av de nötterna, men jag har inte fått upp en enda trots att jag satt flera stycken av nötter jag fått från samma träd. :(

Tyckte beskrivningen lät bekant, då mina föräldrar har två valnötsträd i Småland som växer och frodas. :) De är nog över 10 år gamla nu, och vi väntar spänt på nötter... Nästa år borde det bli!

Vi har riktigt stora valnötsträd på jobbet, otroligt vackra med sina utbredda kronor och fina blad!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka