konstigt byte av tänder

CurlySue

Trådstartare
kollade igenom valpens tänder nyss och blev chockad!:confused:

vet inte vad de tänderna heter men det är de som sitter längst fram under nosen, de minsta framtänderna innan huggtänderna på överkäken. (hoppas ni förstår mitt knasiga sätt att förklara)

hon har nämligen fått två rader! kan det bli så? jag ska försöka ta ett kort när kameran laddat klart.

det är som om de orginaltänderna kommit upp innanför valptänderna. valptänderna är inte ens lösa...

valpen är 5månader.

Sv: konstigt byte av tänder

jag ska ringa vet imorgon, min äldre hund har oxå haft problem med tandlossningen vid en valphuggtand som fick dras ut.

har någon mer haft detta problemet med dubbla rader tänder och hur blev bettet efteråt?

nx1090.jpg

tog ett kort med mobilen så det blev lite suddigt.
(det svarta är lite tyg ifrån leksaken)

Incisiver kallas framtänderna för. Det är inte ovanligt att de kommer upp innan mjölktänderna har börjat lossna. Med tanke på att så pass många har brutit fram utan att valptänderna har börjat lossna så tycker jag att du ska ringa din uppfödare om råd.

Vänta en månad och är inte valptänderna lösa då så skulle jag få dom utdragna så dom nya inte riskerar tryckas fel.

De nya tänderna har redan kommit upp så pass mycket Så det kan inte ta skada om man väntar i en månad?

Har hört någonstans att om de nya tänderna kommit upp halvägs måste valptänderna dras ut för att inte drabba bettet.

Vår eurasier såg värre ut än så, när han bytte.
Han fick dubbelt först upp sedan nere och även hörntänderna.
Men på nå'n vecka eller två så märkte vi att det började rätta till sig och han tappade det han skulle och de nya tänderna sitter där de ska.

Så lite is i magen kan du nog ha innan du ilar till vette. :)

Ring veterinären och fråga hur ni ska göra så du inte väntar för länge.

pratat med några olika veterinärer idag. alla tyckte att vi kunde avvakta 1 eller 3 månader och förhoppningsvis trillar de dän, och att orginaltänderna trycker ut dem.

men hur skall orginaltänderna kunna trycka ut valptänderna när de är bakom dom.. ajja det återstår att se:)
jag kommer nog vara där och pilla på dem oxå :devil:

Kommer hit en veterinär till mig vilken minut som helst. Ska fråga henne. Vänta i 1-3 månader låter länge tycker jag..

jätte snällt :bow: då kan h*n se på bilden oxå.

jag frågade flera ggr om inte bettet blir fel men det skulle inte vara någon fara..

Jag tycker inte man bör vänta så länge som 1-3 månader när hunden redan är 5 månader gammal och så pass många tänder brutit igenom.
Snarare 1-3 veckor...Men det är mina tankar det ;)

tänkte oxå det. när första vet sa det så ringde jag nästa för att höra deras råd och de sa lika. tredje vet sa att jag kunde vänta en månad till fast hellst skulle de vara 8månader.

mitt senast inlägg kan nog missupfattas. hellst skulle HUNDEN vara 8 månader.

Undrar varför...större risk för bettfel om man väntar för länge. Men alla veterinärer har väl olika idéer.

Nu har min vet fått titta på din bild.
Hon sa direkt att det där hade hon inte låtit hunden gå med. Och absolut inte så länge som du fått rådet att göra.
Låter du det vara är risken att de andra tänderna blir fel och du får ett bettfel.

Min vet är duktig på tänder och fortbildar sig hela tiden inom det området :)

åhh tack så hemskt mycket :bow::bow: så snällt av henne att hjälpa till!!

min magkänsla är detsamma som de flesta sagt i tråden och som din snälla vet, att åka och dra ut dem.

Man ska inte vänta. Det kan bli såpass mycket bettfel i så fall att man även måste dra ut de friska vuxentänderna när de har vuxit klart alternativt att någon/några tänder måste slipas tillbaka för att inte gå in i tandköttet.

Hoppas du har tandförsäkring inkluderat i hundens försäkring och att du har försäkrat in den före 4 månaders ålder. I så fall skickar du bara in alla papper och får ut allt utom självrisken.

nu är en tid beställd iaf nästa vecka :) även för min andra vovve som har fått tandsten och luktar död i munnen.

så båda mina älsklingar ska lämnas. det är ju nu alla hemska tankar kommer upp, tänk om tankarna:crazy:. men det kommer ju att gå bra!:)

imorgon ska hon in min lilla tok fia. min sambo lämnar in båda hundarna innan hans möte och hämtar upp dem efteråt.
jag gillar det inte... jag vill ju lämna och hämta:(. jag har svårt att lämna ifrån mej "ansvaret" :grin: det känns ju aldrig bra att söva ett djur.. de är ju såå smååå. hellst skulle jag vilja vara med hela tin, men men

kovo ska oxå få åka in för att ta bort tandsten.

önskar dem lycka till:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka