Konstigt beteende?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Hej alla!

Jag har lite funderingar över ett beteende som jag sett hos en av ridskoleponnyerna där jag rider, och tänkte höra om någon av er kunde komma på en anledning till detta.

Ponnystoet i fråga står i en spilta (ridskolan har tyvärr inte fått utrymme för boxar till alla hästar än), och hon har för vana att sparka och vara allmänt hotfull när man går ut från spiltan. Detta tycker jag är lite konstigt då man faktiskt är på väg ut och all borstning etc. är avklarad. Om hon hade sparkat när man var påväg in hade det varit en helt annan grej, då man inkräktar in på hennes revir och kanske stör henne. Men just det att hon sparkar när man är påväg att lämna henne i fred tycker jag är lite konstigt då hon inte har någon större anledning till att känna sig trängd m.m. :confused:

Jag har alltid fått lära mig att hästar i regel bara sparkar/bits/hotar i rent försvar, i situationer då de känner sig rädda eller trängda på något vis, och finner därför detta beteende lite konstigt. Ponnyn har stått i spilta hela tiden hon varit hos oss (ca 3 år), men sparkandet har inte börjat förrän det senaste året. Hon gör det inte vid några speciella tillfällen (mattid etc.) eller så, utan det sker lite då och då. Hon är inte heller den tjurigaste av alla i stallet, utan sköter sig hyfsat bra när man pysslar med henne i övrigt. Det finns heller inte någon direkt granne eller annat störmoment vad vi kan se, utan hon gör det rent spontant.

Det finns säkert något jag inte tänkt på nu som någon annan smart människa kan informera mig om, så om ni har några idéer vore det intressant att höra! :)

Sv: Konstigt beteende?

Konstigt. Nästan som att man skulle tro att hon inte VILL att man ska gå ut... men så kan det väl inte vara? Nån expert vet säkert. Skulle vara intressant att förstå hästtankar.

Konstigt. Nästan som att man skulle tro att hon inte VILL att man ska gå ut... men så kan det väl inte vara? Nån expert vet säkert. Skulle vara intressant att förstå hästtankar.

Ja men visst vore det spännande att höra hur de tänker! Nåja, jag får väl fortsätta klura och se om jag får någon snilleblixt någon gång ;) Lovar att dela med mig av den i så fall!:D

Det är ett försvar, någon har förmodligen skrämt henne ordentligt när vedebörande varit på väg ut, när någon som beter sej lika så försvarar hon sej eftersom upplevelsen var mycket obehaglig!

Det är ett försvar, någon har förmodligen skrämt henne ordentligt när vedebörande varit på väg ut, när någon som beter sej lika så försvarar hon sej eftersom upplevelsen var mycket obehaglig!

Mjo, det kan du förstås ha rätt i. Tackar för förslaget! :)

Jag ska svara utifrån min fantasi och försök till inlevelseförmåga av individen i fråga. :)

Det kanske är så att hon saknar att bli ompysslad när man går ifrån henne. Hon gillar inte att konkurrera om uppmärksamheten från andra hästar i stallet. Hon kanske dessutom är ranghög och inte tycker att de andra hästarna ska ha uppmärksamhet om inte hon får någon.

Ston är bland det mest speciella man kan ägna sig åt inom hästvärlden tror jag...de har mycket bestämda åsikter och det är sällan de INTE är ledarhästen i en flock.

Dock kan jag känna att hennes beteende är oacceptabelt då hon, om detta ovan skrivna stämmer, anser sig vara högre i rang än människor vilket alltid är/blir ett stort problem. Hästen kan till slut skada någon och det är situationer man bör undvika.
Någon borde se till att hästen inte gör på det här sättet, tillrättavisa hästen på ett tydligt och bra sätt tills hon finner sig i att människan bestämmer i alla lägen när den ska komma eller gå.

Om jag var oerfaren skulle jag aldrig handskas med denna häst överhuvudtaget. Det ska stallpersonalen/ridläraren göra och klarar den personen inte heller av hästen så ska den inte vara på en ridskola.

Men ovanstående är ju bara en helt fri tolkning av ett beskrivet beteende och ska inte tas som en korrekt beskrivning av beteendet hos hästen i fråga.

Två tankar får jag..

Hur gör hon när man går bak för att kratsa bakhovarna? Slår hon då med? Här funderar jag på om hon har någon smärta i bak som hon oroar sig för, och att hon tror att man vill göra något med henne som kommer göra ont...

Annars kan man tänka sig att hästen känner sig trängd under hela skötseln i spiltan, men kommer ju inte åt att sparka då/törs kanske inte sparka/bita då hon har människan så nära inpå, men sedan när man går ut så kan hon liksom sparka "sista biten" så att säga.

Svårt såklart att gissa när man inte ser vad som händer, helt klart kan man ju dra slutsatsen att hästen upplever det här väldigt obehagligt eftersom hon slår, finns det någon möjlighet att alltid ta ut henne på gången när hon ska skötas om?

Slår hon även om man bara gått in, slängt en morot i krubban och sedan går ut?

Kanske så enkelt som att hon ju alltid "vinner" när hon hotar och sparkar när folk redan är på väg ut = de "flyr" bort från henne när hon gör så. Ett sätt att få bestämma lite iallafall ur hennes perspektiv... Om alla vände tillbaka in i spiltan igen så fort hon gjorde så skulle hon säkert sluta, eller vad tror ni?

Oj vad många kloka svar det kom! Verkligen saker jag inte hade tänkt på...:idea:

Zephira: Hon är inte vidare hög i rang, hon går bara i hagen med fyra andra ganska så kaxiga ston. Hon är inte heller den som står och njuter av ompyssling, så jag tror inte riktigt att det har med det att göra tyvärr. Dock brukar vi försöka att se till att ha personal till hands när hon ska pysslas med, för att undvika olyckor.

Skuggi: Två väldigt smarta tankar tycker jag. :) Hon brukar inte sparka vid hovkratsning etc, men däremot har hon lite problem med ryggen. Vet inte om detta kan ha något med saken att göra, att det blir dålig belastning på något vis? Annars tycker jag att det lät väldigt klokt det där om att hon förmodligen känner sig trängd hela tiden, men det finns tyvärr inte så mycket möjlighet att ha henne i stallgången då det är en väldigt stor ridskola med mycket liv och rörelse. Och ja, hon brukar slå även när man kommit med mat etc, tråkigt nog. :(

Skwaller: Det här var också väldigt smart tänkt, det kanske man borde prova (hoppas bara att jag inte dör på kuppen...;))? Dock så blir det kanske lite svårt att hålla det konsistent då det som sagt är den stor ridskola med mycket folk och rörelse. Men jag ska definitivt testa den metoden, och inte ge mig!:laugh:

Tack för alla intressanta svar!:laugh:

Zephira skriver "tillrättavisa hästen på ett tydligt och bra sätt".

Hur gör man då det? I mitt stall finns en kvinna som så fort hästen krånglar blir arg och höjer rösten, vilket naturligtvis leder till mer krångel. Han vägrar ta bettet, hon höjer rösten, daskar på halsen, ryter "Då tar jag fram det skarpa bettet, är det det du vill?" Helt klart fel. (Och jag är livrädd att hon i något fall, tex vid intag, ska göra så mot min häst, som är ny i stallet och kan tycka att det är läskigt att gå in genom stalldörren.)

Men hur gör man? Själv är jag istället bara gullegullig och försöker lugna när hästen krånglar med något. Men ibland kan det ju vara vettigt att just "tillrättavisa hästen på ett tydligt och bra sätt".

Ett "Nej, sluta med det där" med lågt tonläge och bestämt tillrättavisande röst har jag använt på min tidigare medryttarhäst. Alltså undvikande av höjd röst och falsettlägen. Men vad säger ni?

(Okej, blir kanske trådkapning, men känns som en följdfråga på detta att tillrättavisa en häst när den gör något dumt.)

Jag känner igen beteendet från andra och i deras fall har jag tolkat det som att de vill vara ifred.
De sparkar inte när man kommer in för det sitter så hårt att man inte sparkar då men de hugger, trycker upp i väggen eller sparkar på vägen ut.
Det är ungefär som en vakthund som släpper in men inte ut, de vill kolla först vem det är för att sedan göra klart att man inte är önskvärd hos dem.

Vi började göra iordning hästarna inför nybörjarlektionerna så att barnen inte behövde springa ut och in så mycket. Ponnyerna blev harmoniskare när de blev hanterade av personalen mer och barnen fick lära sig ordentligt istället för bara några genomgångar så visade vi varje gång hur man borstade, kratsade hovar och fixade utrustningen.
När barnen var vanare fick de succesivt ta över men det fanns alltid personal som kunde göra iordning hästarna helt innan första lektionen.
När vi började diskutera detta så trodde vi inte att det skulle vara genomförbart men med lite omplacering av timmar så var vi alltid minst två personal som kunde hjälpa 8-9 nybörjare. Vi hade då en som började borsta hästarna någon timme innan lektionerna började så att alla var någorlunda rena så att det bara var finputsen kvar när eleverna kom och för en personal är det inga problem att sadla och tränsa 4-5 hästar på 20 minuter och ändå hinna visa.

Vi genomförde även att alla ponnyer hade täcke på under lersäsongen så att vi slapp försöka få fram något som liknade en ponny under ett lerlager varje dag. Det tog ca 10 minuter extra på morgonen att täcka alla men det tjänade vi in både i tid och på att vi slapp sår pga dåligt borstade hästar på eftermiddagen. Ett täcke i det här fallet gjorde skillnad som var enorm och även om jag förordar att hästar ska vara otäckade så långt det går så blev det här en riktigt bra kompromiss.

Zephira skriver "tillrättavisa hästen på ett tydligt och bra sätt".

Hur gör man då det? I mitt stall finns en kvinna som så fort hästen krånglar blir arg och höjer rösten, vilket naturligtvis leder till mer krångel. Han vägrar ta bettet, hon höjer rösten, daskar på halsen, ryter "Då tar jag fram det skarpa bettet, är det det du vill?" Helt klart fel. (Och jag är livrädd att hon i något fall, tex vid intag, ska göra så mot min häst, som är ny i stallet och kan tycka att det är läskigt att gå in genom stalldörren.)

Men hur gör man? Själv är jag istället bara gullegullig och försöker lugna när hästen krånglar med något. Men ibland kan det ju vara vettigt att just "tillrättavisa hästen på ett tydligt och bra sätt".

Ett "Nej, sluta med det där" med lågt tonläge och bestämt tillrättavisande röst har jag använt på min tidigare medryttarhäst. Alltså undvikande av höjd röst och falsettlägen. Men vad säger ni?

(Okej, blir kanske trådkapning, men känns som en följdfråga på detta att tillrättavisa en häst när den gör något dumt.)

En häst som krånglar sänker jag rösten emot och säger dess namn, när hästen lyssnar så berömmer jag med vanlig röst och fortsätter prata. Det har hitills fungerat på alla från tjuriga ponnyer som är trötta på ridskolelivet till vettskrämda fullblod. Inte skrika alltså utan sänka rösten och prata dämpat precis som till barn som inte lyssnar.

Att säga nej med lågt tonläge och bestämd röst har mycket större effekt än att gräla eller skrika/slå på en häst. En häst som inte lyssnar vänder jag mej ifrån, den ska vilja vara med mej och vill den det så måste den också göra vissa saker som jag ber om.

Kanske så enkelt som att hon ju alltid "vinner" när hon hotar och sparkar när folk redan är på väg ut = de "flyr" bort från henne när hon gör så. Ett sätt att få bestämma lite iallafall ur hennes perspektiv... Om alla vände tillbaka in i spiltan igen så fort hon gjorde så skulle hon säkert sluta, eller vad tror ni?

Min mest älskade sköthäst(ridskola) gjorde precis så som TS beskriver. Hon kallades även stallets "skräck". Jag tror mycket på det som skwaller skriver, och jag tror att det kommer av att hon inte trivs och inte litar på folk.
Jag tog hand om Bibbi i 5år, nästan varje dag och det var nästan bara jag som hanterade henne. Jag ignorerade hennes "hot" och hon slutade sedan med det när hon fick förtroende för mig. Hon fick alltid mycket beröm när hon gjorde rätt. Kärlek och respekt är nyckelord.
Ridskolor är väldigt stressande miljöer för hästar och detta stoet kanske borde få stå i en lugn del av stallet, och inte ha så mycket folk som går ut och in och förbi. Hoppas dom bygger lite boxar snart, hon kanske skulle trivas bättre i box(där hon har lite mer kontroll över sin omgivning).

Jag ÄLSKAR att jobba med sura, dominanta ston. För när man får deras förtroende så får man en vän som ställer upp för en i vått och torrt.
En del hästar borde helt enkelt inte bo på ridskolor eller stora stall.

Bibbi dog för 10 år sedan och hon var min allra bästa vän. R.I.P

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV