Konstigt beteénde vid ridning

carolineartemis

Trådstartare
hej.
Jag fick för tre veckor sedan hem min nya häst. Det är ett sto på 11 år med mycket egen vilja. Hon beter sig mycket annorlunda när jag rider henne på ridbanan. I skritt är allt frid och fröjd och hon jobbar på bra men så fort jag ska börja trava henne så börjar detta märkliga beteénde. Hon kör upp huvudet,lägger det på sned och verkligen stryker öronen bakåt. Min första tanke har ju varit att hon har ont i munnen så därför har jag låtit henne ha slappa tyglar och bara försöka få fram henne utan resultat. Hon håller på så här en stund och sedan "släpper" det och då går hon som ett ljus och är helt underbar att sitta på :love:
Någon som känner igen detta beteénde? Hon är kollad och behandlad av kiropraktor som hittade spänningar i nacken. Tandläkaren är bokad så hon ska ju kollas, men ibland undrar jag om det helt enkelt är att hon testar mig!?

Sv: Konstigt beteénde vid ridning

Det kan vara sadeln som inte passar.
Min gjorde precis som du säger att din gör varje gång jag provade en sadel som inte passade.
Måste fråga : Gjorde den så när du provred också?
Lycka till med nya hästen!
Hälsningar Nadira

Nej, hon gjorde inget sådant vid provridningen. När ägaren red henne reste hon sig ett par gånger och ägaren sa att hon gör så när man kräver för mycket av henne. DÅ hade hon en illasittande sadel på henne men det har hon inte nu. Kommer dock åka till en annan sadelutprovare om inte tandläkaren ger något resultat, jag vill ju inte att hon ska ha ont :(

Senast ändrad:

hej.

Någon som känner igen detta beteénde? Hon är kollad och behandlad av kiropraktor som hittade spänningar i nacken. Tandläkaren är bokad så hon ska ju kollas, men ibland undrar jag om det helt enkelt är att hon testar mig!?

Ja jag känner igen detta beteende mycket väl, mitt sto gjorde också så. I hennes fall var det en kombination av hakar (pga av att hennes tänder inte kontrollerades) samt spänningar i nacken. På försäljningsstallet där jag köpte henne reds hon dessutom med graman vilket naturligtvis förvärrade problemen eftersom när hon tvingades ner i form gjorde det ont i munnen och spänningarna i nacken blev ännu värre. Och till slut reste hon sig för att komma undan.

Du skriver att det släpper efter en stund och det är ju jättebra. Vad sa kiropraktorn om spänningarna i nacken? Ska du på återbesök?

Kiropraktorn behandlade spänningarna och han kommer på återbesök i slutet av månaden. Tandläkaren är inbokad om 1½ vecka så då får vi se.

Slutade din häst helt med det beteéndet efter tänderna fixades?

Testade att rida med hackamore idag men det gillade hon inte alls.
nu går mina tankar så här: Om hon har hakar i munnen kan detta då resultera i spänningar i nacken? Min känsla säger mig att det sitter där nämligen för hon reagerar inte på något sätt när man känner igenom ryggen på henne...

Min häst får spänningar i nacken så fort hon få minsta lilla "haken" i munnen. Super känslig med det och "trycker fram" nosen och håller på (visste ju först inte vad det var) men så snabbt munnen blir fixad och equiterapueten (stavning?) varit ute blir hon super trevlig igen =)

Så det kan mycket väl vara tänderna

Nej, hon gjorde inget sådant vid provridningen. När ägaren red henne reste hon sig ett par gånger och ägaren sa att hon gör så när man kräver för mycket av henne. DÅ hade hon en illasittande sadel på henne men det har hon inte nu. Kommer dock åka till en annan sadelutprovare om inte tandläkaren ger något resultat, jag vill ju inte att hon ska ha ont :(

OJ, låter inte bra att hon reste sig för förra ägaren, har hon försökt någon gång med det hos dig? Viktigt att hon inte har såpass ont pga något så hon börjar resa sig hos dig då det kan var mkt svårt beteende att bli av med.

Låter bra att du kollar upp henne, men du bör kanske inte rida förrän du vet vad det beror på då hon visar sådan ovilja?? eller tror du hon bara testar dig?

Lycka till!

Nej, hon har inte försökt att resa sig med mig, däremot har hon bockat ett par gånger. Skulle jag gå däremot gå på henne när hon kör upp huvudet och stryker öronen bakåt DÅ skulle hon nog mycket väl kunna resa sig. Men det skulle aldrig falla mig in att gå på henne, något är fel och tills hon är ordentligt kollad så kommer jag ta det lugnt

Slutade din häst helt med det beteéndet efter tänderna fixades?

Tyvärr råkade jag ut för en skojare till tandläkare som påstod att hon var helt ok i munnen. Så jag försökte då kräva lite mer av hästen och det blev ännu värre. Ett halvår senare vände jag mig till en annan hästtandläkare som sa att min häst hade de värsta hakar han någonsin sett. Det är ganska många år sedan men än idag kör hon ibland fram huvudet och lägger det på sned i början av ridpasset då får man vänta ut henne och lirka lite.

Hackamore funkade inte heller på min häst förut men idag kan jag rida på det, brukar ha det om jag ska ut och galoppera, då hon gärna blir lite pigg. Det som funkade var sidepull. Min häst gick ju tyvärr med hakar alldeles för länge tack var den första så kallade hästtandläkaren och förknippade bett med ont i munnen så klart, så jag red länge på sidepull, kombinerade sedan sidepull med bett för att hon skulle inse att bett inte gjorde ont längre.

Jag tror hakar mycket väl kan ge spänningar i nacken, hakar kan göra att över och underkäke inte kan röra sig som det är tänkt. En del hästar speciellt fullblod eller hästar med mycket fullblod i är ofta väldigt känsliga över nacken, deras nerver ligger ytligare där har jag fått lära mig. Idag ser man ganska många träns med anatomiskt utformade och även fodrade nackstycken och det kan nog hjälpa på en känslig häst. Köpte själv ett sådant men hann inte rida så mycket med det då hästen nu har drabbats av hovväggsseparation

Hur går det när du rider ute och ber om trav? Tar hon trav om du exempelvis longerar eller springer med henne på marken?
Att hon testar är inte det första jag skulle misstänka eftersom hon vad jag förstår endast gör det i en bestämd situation och på en bestämd typ av plats. Jättebra att du låter kolla upp alla eventuella smärtproblem innan du går vidare med henne.

Ute är det likadant. Vid longering protesterar hon om man spänner in henne. Då försöker hon göra likadant.

Alltså jag blir verkligen inte klok på min häst.
Idag testade jag att rida henne på ett sidepull som fungerade helt okej tycker jag. Däremot så försöker hon vända hem heeela tiden när man är ute. kör ner huvudet,stryker öronen bakåt och snurrar runt. Går man på henne då så kan hon bocka. HUR ska man göra när hästen bockar för att få den att fatta att det inte är ett ok beteénde?

Intressant historia, mycket klokt verkar du ändå ha fått lära dig som lite tröst i misären! :crazy:
Tänkte bara kommentera angående nerver i nacken så visst kan det säkert vara så att vissa hästtyper är känsligare, men alla hästar (och även vi människor) är känsliga för påverkan av nerverna i nacken! :p
Att hästar får huvudvärk är knappast något man tänker på för det kan dom inte säga till om, men man kan hyfsat lätt räkna ut att det nog är många hästar som dras med spänningsvärk/-huvudvärk! :angel:

TS: Är det verkligen bara i nacken det hittats spänningar? Oftast när det finns en spänning/låsning så finns det en motsvarande låsning längre bak, eller väldigt ofta flera låsningar som följd. Nacke/käkled/tänder hör väldigt mycket ihop så tänderna är givetvis ett hett tips, men nacke och käkled är å andra sidan något som ofta drabbas av spänningar längre bakifrån också. Egentligen vad som helst i princip. Sadeln är en viktig pusselbit, men om det enda kiropraktorn hittade verkligen var "spänningar i nacken" så skulle jag helst haft ett andra utlåtande på det också.

besiktigade du hästen innan köp? Röntgen?

Det låter ju helt klart som att den har ont någonstans. Det är inte en normal reaktion för en häst! Om den dessutom reste sig med förra ägaren så är det ju inte bara något hon gör för att testa dig. Btw så skulle mina varningsklockor ringt redan tidigare om ägaren berättar något sådant.

Sluta rid, kolla munnen och åk sedan in på en hältutredning. Ni lär inte komma hem med tomt blad om jag gissar rätt!

Besiktigad är UA men ingen röntgen.
Ja, jag är också rädd att det är något värre än munnen (men man hoppas ju).Det är lätt att vara efterklok men nej jag borde inte köpt henne. Men nu gjorde jag det och då får jag ta mitt ansvar och reda ut det!

Jag rider henne inte mer nu tills tandläkaren har varit där.

Uppdatera gärna tråden vartefter nyheterna strömmar in. Följer den med intresse. :)

du verkar ha en sund inställning till din häst. Det ska du ha tummen upp för!

Om jag vore du hade jag gjort en hältutredning när munnen är kollad, visar den inget är du någon tusenlapp fattigare men vet att du kan ta tag i problemet utan att behöva tänka på om hästen har ont eller inte.

Ja precis, jag har tänkt det. då kan jag "gå på henne" utan att vara orolig för att det gör ont på henne.

Zephira: Jag lovar att uppdatera efter tandläkaren och kiropraktorn har kollat henne igen :)

Besiktigad är UA men ingen röntgen.

Gårdsbesiktning eller klinikbesiktning?

Jag tycker det okså låter som en hälta. Om det var tänderna tror inte jag att det hade gått över efter lite uppvärmning (som det ju verkar göra). Dessutom, varför skulle det göra mer ont i munnen när man kräver mer av hästen?

Angående bockningar: När hästen är på väg att bocka så höjer man upp huvudet ganska rejält, då kan den inte bocka.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 427
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 557
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: Miikan89
·
Hästvård Hej!:) Jag håller på att leta runt efter en egen häst. Senaste hästen jag var och provred(ett skimmel sto) verkade bra från ryggen men...
Svar
1
· Visningar
750
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama