konstigt beteende, vet inte vad jag ska göra

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Jag och min nya häst har uppenbara kommunikationsproblem. idag när jag var nere i hagen för att gosa och prata med mina hästar så kom hon som vanligt fram, jag klappade henne o kliade. Jag skulle ta bort en broms från hennes högra framben, hon blir sur vänder sig om och hotar att sparka mig. Jag kör iväg henne och söker ögonkontakt. Håller henne på avstånd och när hon visar att hon vill tillbaka till mig så släpper jag ögonkontakten och sänker axlar och tittar neråt. Hon stannar och jag ser i ögonvrån att hon tittar på mig. Jag står stilla. Hon kommer till mig men när jag skulle klia henne i pannan så vänder hon sig om och går igen, lika sur som innan. Jag blir helt paff. Hon ställer sig tio m bort och tittar på mig. Jag går mot henne och hon surar och går sin väg. JAg vet inte vad jag ska göra, har varit nere och försökt prata med henne en gång till men hon total ignorerar mig och jag får inte ta i henne, fattar ingenting. Hon står och tittar efter mig men så fort jag kommer emot henne så går hon. Vad har jag gjort för fel? jag har aldrig varit med om detta tidigare??? snälla... hjälp... Hon litar inte på mig alls, hur ska jag bygga upp detta? hon gör ju allt jag ber henne om men hon litar inte på mig. Vill ju ha samma förtoende som jag får av våra andra hästar... orkar inte...
 
Sv: konstigt beteende, vet inte vad jag ska göra

Jag fick hem en ettåring förra sommarn som nu är två som var totalt ohanterad förut, det tog minuter, timmar, dagar och månader innan hon accepterade mig fullt. Men jag trängde mig inte, jag såg hennes osäkerhet och lät henne ta sig den tid hon behövde och det är jag glad över att jag gjorde, för idag är hon en av de mest stabila två åringar jag någonsin träffat, man kan i princip göra vad som helst med henne.
Så mitt råd till dig är att bara låta henne ta sig den tid hon behöver för att acceptera dig som en i flocken, de timmar du lägger ner är guld värda i framtiden. Men samtidigt skall hon ju inte behandla dig hur hon vill.
Jag började med att bara finnas i hagen ungefär 20 min per dag... sen efter några veckor låg vi och sov tillsammans i hagen. Sen efter kanske... 3 veckor fick jag ta henne i grimman för första gången, jag blev helt gråtfärdig, jag kunde knappt fatta det, JAG fick ta henne i grimman och sätta fast ett grimskaft!!!
Det är såna stunder som gör all mödan värt det, efter det hade jag inga prolem med att komma fram till henne och sätta på henne ett grimskaft.
Låt det bara ta den tid hon känner att hon behöver och envisas inte med att pilla på henne om hon inte vill. Helst skall hon ta kontakt med dig. Hästen skall vilja komma fram och berätta hur den känner sig.
Mina hästar kommer så fort jag går in i hagen, de umgås med mig när jag mockar i lösdriften och behandöar mig som en i flocken (och gentemot dom måste jag ju bete mig som en i flocken också)
Om du beter dig som en häst kommer hästarna öppna sig för dig.
 
Sv: konstigt beteende, vet inte vad jag ska göra

sånna är de andra hästarna jag har, de kommer så fort de får syn på mig. Därför blev jag så ledsen och osäker när hon inte gjorde det samma, bara vände ryggen och surade...men hon ska få tid på sig
 
Sv: konstigt beteende, vet inte vad jag ska göra

undvik att ta ögonkontakt med henne. Kolla bortom henne hela tiden. För hästar när de "pratar" med varandra kollar ju inte varandra i ögonen. Och ta allting lugnt hela tiden, och prata med henne om det du gör eller vad som helst.Det enda du ska tänka på är att inte slå till henne (vilket kan vara lätt hänt, slå låter som om jag menar med knytnäve, men det är de flesta slagen du ska undvika.) Ropa hellre till på henne med en mörk bestämd röst. Och håll på mycket med att leda henne och träna henne från marken, det gör att de flesta hästarna bygger upp ett förtroende.
 
Sv: konstigt beteende, vet inte vad jag ska göra

Hååller med om ögonkontakten - att hålla ögonkontakt med en häst i det läget är att utmana hästen. Jag har lärt mig att enda gången man ska se en häst i ögonen är när man vill berätta för den att man älskar den!
Så titta gärna din häst i ögonen nästa gång och berätta att du älskar den. Hon missförstod säkert och blev osäker hon med! försök vara den säkra i er relation så ska du se att det blir finemang!
 
Sv: konstigt beteende, vet inte vad jag ska göra

Wentona skrev:
Hååller med om ögonkontakten - att hålla ögonkontakt med en häst i det läget är att utmana hästen. Jag har lärt mig att enda gången man ska se en häst i ögonen är när man vill berätta för den att man älskar den!
Så titta gärna din häst i ögonen nästa gång och berätta att du älskar den. Hon missförstod säkert och blev osäker hon med! försök vara den säkra i er relation så ska du se att det blir finemang!

jo just det, det där med ögonkontakten är viktig, jag stirrade på bogen eller bortom henne
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 148
Senast: lizzie
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp