Konstigt beteende, varför gör hon så??

Boll

Trådstartare
Vår katthona har något konstigt för sig. Kanske håller alla kattor på så mot sina ungar... :crazy:
Ibland kan hon få för sig att gå fram till en av sina sovande ungar och bita den i halsen tills den vaknar och skriker. Skäller man då på henne blir hon jättegrinig på en och ställer sig och vråljamar åt en. Annars visar hon inget agressivt beteende mot sina ungar.
Vad kan detta bero på??
Någon som vet??

// Anna som är lite fundersam... :confused:

Låter som om hon tuktar dem.
Alla mammor visar vem som bestämmer och de gör så när de börjar avvänja dem från att dia och att de ska bli egna individer.
Oftast gör de så när de leker och är väldigt närgågna.

Men att tukta dem när de sover... Det tycker jag låter märkligt. Då gör de ju inget dumt...
Om hon tuktar dem när de är vakna kan jag förstå det.
De kan vara riktigt kaxiga och behöver en tillrättavisning ibland, men när de sover...

// Anna

Jag fick en sån :idea: av adores inlägg och tror att hon har rätt.

Mina två vuxna hankatter gör så ibland. Den ene ligger och sover, den andre kliver fram och biter honom i strupen, ofta kombinerat med "dominanstvätt". Så jag har sett det som en dominanshandling - och det kan säkert vara så att honan börjar med det vid avvänjningen.

mandalaki

så gör våra hanar också...
Om den ena ligger och sover så kan den andra komma och "tvångstvätta" den andra, och om den som sov protesterar så blir han tillsagd med några små bett i nacken innan den andra katten sätter igång och tvättar honom ännu mer, något irriterad.. :D

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
310
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 768
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 275
Senast: Hermelin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka