Det är lite svårt att veta vad det kan vara. För hon kastar sig absolut inte... Hon är världens snällaste att hålla på med. Det enda som jag har märkt under de 9 år jag skött om henne är att hon ibland kan kasta upp huvudet eller rycka till, då hon står och käkar hö under krubban, eller om man kommer vid huvudet när hon står och käkar vid en vägg.. Men det har hon ju "alltid" gjort.. Så har inte reflekterat över det så mycket.
Ett annat "symptom" är att hon ibland har stannat utanför stalldörren vid insläpp och verkligen sänkt huvudet och kollat ordentligt innan hon gått in..
Kollade hennes syn med en bomullstuss för ett tag sen. Då kastade jag den mot ögat osv, och jag märkte inget konstigt då..
Hon har skimmelcancer, bl.a. i juvret, den har växt lite nu på sistone. Så det kanske kan vara att den tumören påverkat hormonerna på något sätt? Eller så är det någon tumör inne i henne på ett annat ställe. Eller så har hon lite problem med synen. I våras satte jag upp "gardiner" för hennes boxöppning i hennes gamla box, pga myggor etc. Detta tyckte hon var otroligt läskigt och hon följer mig "alltid" annars, vi ledarskapstränar osv och har fullt förtroende för varandra, men detta var alltså något otroligt farligt. Fick henne att gå igenom några gånger dock.
När hon gick igenom grinden i förrgår eller vad det var, så stog hon liksom och tryckte sig mot banden tills de gick av..? Vi har ingen ström på.. Så hon kanske hade tråkigt och tänkte att nämen ser man på..
Hon HAR rymt förut.. Då har hon hoppat "jämfota" och rivit ned hela staketet.. Tror ju att hon är en jätteduktig hopphäst. :smirk: Iof är hon duktig, men att hoppa jämfota över 1.20 meter klarar inte ens hon.. Hehe..
I våras fick hon ett sår på ögat, veterinär lös och kollade med sån här grön vätska, fanns inget hornhinnesår då iaf, på det ögat.. Hm hm..
Svårt detta, men det är ju inget akut iaf, och ja, jag vet inte men visst är jag lite orolig och fundersam, men vad kan jag göra? Mer än att hålla koll och kanske ta ut en veterinär för allmän undersökning.
Cushings syndrom tycker jag också att det låter som, det som någon skrev om. Det har inte min pålla.
Hon var verkligen jättefräsch och som den unga galoppör hon var förut, när jag longerade henne på fälten för några dagar sedan.. Hon var SÅ FIN... Ojoj.. Så så länge som hon inte är hängig och ser ledsen ut, eller matvägrar så är det väl bara att fortsätta rida och så..
Vi har inga ekar i hagen, men fanns i hennes förra hage där hon gick i ca 1 år, men de flesta ekar var avspärrade.
Tar gärna emot fler svar.
MVH Nina