Konstigt är det hjälp

F

*fia*

Har en nordsvensk fd travare på foder för senare köp. han är född 91, sluta på travet 98. gått som ridhäst hos ägaren innan den som äger honom nu. han är ca 152 hög å smäckert byggd. rör sej mycket trevligt i hagen, busar å springer omkring obegränsat utan någon antydan på att ha ont lr må dåligt.

ägaren har haft hästsnackare och kiropraktor på honom. han har sagt att han tyckte de va äkligt när kiropraktorn hållt på men mått bättre ett tag efteråt.

när man släpper honom i paddocken så springer han med ser skumt ut ser ut som benen förflyttas tio cm innanför där dom ska vara(enbart frambenen). han är kollad av vet å är rek kiropraktor och gott nu två gånger en gång kvar sen får man se.

försöker förstå mej på honom.
skulle motionera honom lite enligt råd av kiropraktorn, red barbacka då vi enbart skulle skritta. vet att han är illa behandlad å upptränsad på de värsta betten men han e ju stor å stark så.

men iaf han virra som ja vet inte va när han väl stog stilla så slängde ja mig upp då stog han stilla tills ja kom upp, takta hela tiden å försökte rymma på olika sätt. helt svettig och uppjagad. hmm fattar noll?

va ja vet och ja har hållt på emd hästar sen jag var 6 år, utbildad hästskötare me erfarenhet från olika inriktningar så brukar hästar som ha ont visa de i hagen, om de sitter i bogen benen osv.

inte springa bocka å stå på bakbenen.

jag tror att han är mycket stressad över själva ridningen och inte lärt sej ridningen ordentligt och jag vet att han sagt att han inte bara vill vara han vill bli riden osv.

jag har tänkt att ta kiropraktorn till honom e lite skeptisk på sånna gillar massörer och akupunktur(hur de nu stavas) bättre då ja me har ont i kroppen å mår vedervärdigt efter kiropraktorn.

masserat själv å då har han sommnat så de e ju baar ridmomentet å hans konstiga inåtben ställning som är skumt fattar ingenting alls aldrig sett nått liknade. provat stretchat frambenen då har han sett mycket bättre ut dagen efter åt när ja släppt honom. men är de nån som vart me om nått liknande me benställning osv?

vet inte va man ska tro om hästsnackare men viss del kan vell en del stämma. han har sagt att han har ont men de finns ju så mycket bakom som kan ligga där å klämma, sadeln kan ha klämt, nån dratt å bara slaffsat me honom osv han e lungnet själv innan man komemr upp. snälla förslag?? hur lugnar ja ner honom? hur får ja bort benställningen? de e en mycket fin häst som ja så gärna vill ha ordning på synd om honom ju.. alternativa behandlaingar?? tacksam för hjälp *fia*

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konstigt är det hjälp

travhästar som gått i träning (även andra) går ofta tätt med frambenen och brett med bakbenen för att kunna springa fort.

ang det där med ridningen. har du testat att ha någon som leder honom medans du sitter på ryggen (eller tvärtom) han låter ju precis som en unghäst.. kanske behöver du börja om från början?

men alltså han går liksom innåt mot bakdelen inte mot varandra de e de som e skumt. jobbat me travhästar innan å har aldrg sett nån springa såhär. men han e skum. ska börja från början me honom me ny sadel å få honom att få förtronde för mej me en jämte hjälpte inna han skulle bara sprunga i cirklar så de höll ja på å falla av. lättatre att vara ensam me nån i närheten tycker jag får bättre kontroll då. men frmbenen ser ut som nån hakat av dom å satt dom närmare sadelgjorden typ?? sjumt iaf :confused:

Menar du att hästen biljarderar, dvs "viftar med frambenen"? :confused: I så fall är detta ganska vanligt hos kallblodstravare, jag har sett flera som gör så.

Immer

hej travisar breddar för att dom inte ska slå i fram o bak hovar..
förövrit så kan inte hästar prata..de bara är så.. :smirk:

men hallå jag sa inte att han breddar fram lr bak har jobbat me travhästar i 4år så de vet jag. han gör som du skrev innan typ ispar å ägaren har sagt att han håller på s ja har inte sätt de än fick honom hem te mig i tis. brilligerar lr av de stog så beskrev hon de + att hon tyckte han vek in bogen å benen bakåt å du krizzte folk får faktiskt ha sina egna uppfattningar om hästsnackare osv vill hon tro å andra tro så får dom det. jag tror la inte så där på de men vissa saker hon fick fram om min andra häst har ja först nu fått reda på av hans gamla tränare som hade honom för 4 år sedan så vem vet??

När det gäller stressen så är mitt råd till dig att skapa rutiner och ta det lugnt. Travet ÄR stressande för hästarna. Börja om på ruta ett och gör hela tiden saker han känner igen (och kan känna sig duktig över)
Tänk inte variation, tänk rutiner och välbekant. Var även beredd på att det kan ta mycket lång tid för honom att trivas med ridningen.

ja ja..hästar kan väl prata då..tror du dom kan ge mej rätt v-75 rad..
:smirk: :smirk: :banana: :smirk:

Immer skrev:
Menar du att hästen biljarderar, dvs "viftar med frambenen"? :confused: I så fall är detta ganska vanligt hos kallblodstravare, jag har sett flera som gör så.

Immer
min gör så

Om jag förstod rätt på ditt inlägg så var ridningen problemet? Hur aktionen är kan vara svårt att svara på utan att ha sett hästen, så det låter jag bli. Travare har ju ett annat rörelsemönster än ridhästar. (Men det vet du ju eftersom du jobbat i travstall.)

Jag har haft fd travare. Min erfarenhet är att det tar tid att "lugna ner" dom. Inte för att de är extremt stressade eller illa behandlade. De allra flesta travare jag stött på har varit välhanterade. Men - trav har andra förutsättningar än ridsporten. Travare är skolade i att springa fort - därför har de ett mycket högre tempo än ridhästar. Givetvis. Jogg för en travhäst är "skentrav" för en ridhäst. Det måste vi som rider travare förstå (och det gör du säkert oxå).

Det bästa är att jobba med en gångart i taget. Börja med skritt. När skritten fungerar någorlunda, börja med trav. Galoppen kan man börja jobba med när trav och skritt fungerar. Ta hjälp av instruktör.

Och ha insikten att helt och hållet kanske det inte går att "skola bort" tempot! Lika lite som en ridhäst kan bli snabb travhäst genom omskolning!

Vet inte om det här inlägget hjälpte något. :)

Norrland

norrland65 , du är ju sååå klok. Hoppas alla som skaffar travare för att ha dom som ridhästar läser det här.

Du menar inte något i stil med biljardering? (eller är det briljjadering det heter? *minnesförlust*)

Du menar att du har en häst som inte känner dig, tydligen inte är sådär jättetrygg med ryttare, och ändå så lyckas du kravla dig upp trots hästens tydliga signaler om att han inte vill ha dig på sin rygg? Du kan väl inte vänta dig att hästen ska göra annat än stissa och hålla på när du kommit upp? Trodde du att hästen skulle bli lugnare av att ha dig på ryggen? :crazy:

Om hästen inte har ont kan det vara bra om ni försöker förstå VARFÖR hästen gör som den gör. Är han alltid stressad runt människor eller var det bara när han kände att det var ridning på gång som han började försöka försvåra för dig att sitta upp?
Låter som en häst som antingens driver med dig, alternativt är hemskt otrygg med människor. Att på något sätt tvinga sig upp utan hästens tillåtelse och acceptans kommer inte att hjälpa dig eller hästen (annat än att hästen kanske blir lite "motionerad"; men man kan lika gärna longera, löslongera, köra eller tömköra om det är så att man vill hålla upp kondition och muskelmassa).

Din häst verkar vara en ganska vanlig typ av fd travare...
Han hör antagligen till dom som körts på travet men inte gillat det så mycket. Han stressar upp sig för han VET att nu MÅSTE han göra ett jobb som han INTE tycker är kul (kan vara av olika anledningar)
Du får låta det ta tid, ta det lugnt genom att tydligt och bestämt tala om att du inte kräver annat än skritt (ev. trav om han behöver det. jo det är sant! vissa travare behöver få trava av sig lite innan det går att få kontakt med dom. detta också pga olika anledningar)
detta med benställningen är svårt att uttala sig om innan man sett det. bild?
hoppas du får klarhet i det iaf o lycka till

GOD JUL förresten!

Har inte hästen sprungit på travet sen -98 så tror jag inte att det är någon stress som sitter kvar därifrån.

Hur länge har du haft hästen hos dig?
Är det ngn skillnad på om du har långa/korta tyglar?
Är det ngn skillnad om du rider barbacka/sadel ?
Är han kollad i munnen?
Hur är du som person? ..tar du det lugnt och pysslar på eller far du omkring på toppfart och är effektiv hela tiden?

Ang benställningen.. du kan inte ta en bild och visa?

många travare lever resten av sina liv med stress. hade själv en kbl travare spm inte tränat trav på 10 år och hon stressade alltid upp sig innan hon förstod vad som förväntades eller innan hon vant sig vid nya saker.

Hej hopp!!

Låter jobbigt det där. Men du är du helt 100 på att han "riktigt" tränad och van med ryttare??
Har du jobbat honom från marken??
Om det inte fungerar från ryggen så hade jag gått tillbaka många steg varför inte starta om från noll. om du gör detta så behöver du ju inte oroa dig för att du begär ngt av honom som han faktiskt aldrig kan klara.
Den häst som är stressig o taktar mm går inte direkt avspänd utan mer som en fjäder, att han är glad o pigg i hagen är ju inte heller konstigt där är han "bara" häst o utan krav.
Prova o jobba honom från marken är mitt tips, i kapson el grimma då får en bra inblick i hur mkt han egentligen förstår/kan och hur han ställer sig till att ens jobba med dig :)
En relation till en häst, tycker jag, bygger på förtroende o förståelse samt en medvetenhet om hur hästen fungerar.
Utan att ha gått igenom alla stegen som krävs för att kunna rida så kommer du aldrig kunna vara riktigt säker på att din häst ens vet vad du ber om!!

Lycka till

/Sparky

Okej, men kan det inte vara så att det just är situationen och ny miljö/händelse som gör hästen stressad?
Måste det bero på att hästen har sprungit på travet? :confused:
Jag har lite svårt att köpa den teorin att stressen måste bero på travet ;)

Till trådskaparen:
Gå igenom hästen hos en veterinär en extra gång, ta små steg i taget inom ridningen och öka på succesivt i den mån hästen tar till sig det ni gör. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 989
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Heej på er tänkte kolla med er hur länge era hästar har fått stått min medryttarhäst har/hade en super liten (den märktes knappt) skada...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: Korven
·
Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 980
Senast: willy
·
Relationer Trodde inte de skulle gå så långt att jag skulle sätta mig här och skriva om råd. Men känns som jag behöver lite hjälp. Förbered er på...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
27 818
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel