Konstiga svullna ben

Y

Ysa

En bekant till mig har ett sto med svullna ben och utslag på kroppen. Vi och två olika veterinärer är helt utan ideer så nu hoppas vi att någon här har lösningen.

Det började förra måndagen. När hon skulle ta in unghästen såg hon att stoet gick lite konstigt och hon bestämmer sig för att titta närmare på det senare. När hon släpper ut unghästen ca en timme senare är stoet väldigt halt och enormt svullen över hasen och ner på skenan på vänster bak. Hon tar in hästen och jag kommer dit ca 10 minuter senare. Vår första tanke var benbrott eller trasig sena. Vi känner igenom benet och förutom svullnad och värme hittar vi ingenting, hon verkar dessutom inte vara öm över området. Vi hittar även ett utslag i ljumsken på höger sida som ser ut som nässelutslag. Hon var pigg och matglad, med en temp på 36,9.

Ca 1 timme senare kommer vet dit. Hon har ingen aning om vad det kan vara men behandlar med kortison (misstänker allergi i någon form). Då har det dessutom börjat bildas ett utslag till på höger sida om manken och något litet strax över armbågen på vänster sida.

I torsdags hade svullnaden gått ner en hel del (men hovslagaren reagerade ändå på flera meters håll). Hon var fortfarande bara svullen på vänster bak och hade flera "ärtutslag" på vänster sida om manken.

I helgen bytte hon bakben. Vänster bak ok men höger bak svullet.

I går bytte hon igen, till höger fram hela karpus, upp en bit på överarmen och ner över skenan. Hon har dessutom en svullnad mitt på halsen på vänster sida.

Allmäntillståndet är inte påverkat, hon har god aptit och tempen är ok.
Idag var där en annan vet för att ta blodprov och han såg tydligen ut som ett ?

Någon som har en ide?

Sv: Konstiga svullna ben

Det är min lilla dam som är dålig så jag tänkte bara uppdatera tråden och se om någon kan komma på något.

svaren på blodproven har inte kommit än, hon är fortfarande svullen, det har vare sig blivit sämre eller bättre, hon är pigg och har god aptit men hon har magrat och tappat muskler något kopiöst. hon har inte feber och är inte uttorkad, hon är inte halt och ömar inte. däremot så var urinen mer brun än gul och luktar inte gott, den var normal i går, och ändtarmen är indragen, avföringen är normal och hon har normal färg på slemhinorna.

är det någon som har någon idè?

Jag tror absolut att du får en del svar på gåtan när ni får blodprovsvaren.
Det låter ju som nån infektion.

Ysa skrev:
Någon som har en ide?

För protein i fodret kanske? Vissa kan reagera ganska kraftigt på det. Men tycker också att det verkar vara mer troligt att det skulle vara infektion........

Damen i fråga går på bete så några stora förändringar i foderstaten har det inte blivit.

Ysa skrev:
Damen i fråga går på bete så några stora förändringar i foderstaten har det inte blivit.
Giftiga växter i hagen?
Nu börjar ju betet bli dåligt ,och kanske hästen ätit nån giftig växt? :confused:
Låter inte kul alls det där.. :cry:
Hoppas det löser sig!

Vad mystiskt! Jag röstar också för någon sorts infektion. Hoppas du får svar på proverna snart iaf.

har i dag fått svaren på bodproven.
hon har inga antikroppar mot borrelia eller ehrlichia och ingen växt av bakterier. och effter att ha tittat igenom hagen och en flora har vi inte kunnat uptäka några giftiga växter.

någon som har någon idè? :crazy:

Mitt sto har exakt samma symtom! behandlas med cortison, när det går ur kroppen kommer utslagen tillbaka samt att benen svullnar.
Inget konstigt på blodproven, lite lågt albumin men det har stigit av sig själv.
Inga foderbyten heller, hästen verkar tappat lite av sin livsgnista så hon mår inte OK.
Hon går dock i hagen och betar bra. Veterinärerna på djursjukhuset kan heller inte förstå vad det kan vara. :confused:

effter en vecka med fiber plex är damen inte fullt så mager men hon är fortfarande för tun och har inga muskler kvar. svullnaden karpalled-kota har gått ner men överarmen är fortfarande svullen, hon har även börjat tappa päls där, hon har ingen feber utan snarare tvärtom så ligger tempen lite lågt (37,2) och i går var hon rejält svullen vid ganasherna, såg ut som om hon hade påssjuka :crazy:
men hon är fortfarande pigg och har god aptit, alla förslag och idèr motages taksamt då veterinärerna står som frågetecken. :(

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat